A

aurian

Bryderi när det gäller sadlar igen. Har varit på lillhästen i stav och provat ett par olika sadlar till mitt arabsto. Sadelprovaren konstaterade att Zaldi Royal 16,5 med 34 i bomvidd passade både mig och hästen bra. Problemet är bara att den kostar 9000 ny och det finns verkligen inga begagnade med så bred bom! Min häst är bara fyra år och ganska omusklad och jag har inte råd att köpa en sadel för så mycket pengar som jag dessutom nästan säkert kommer behöva byta ut inom en överskådlig framtid. Börjar känna mig smått desperat eftersom jag bara har en westernsadel som jag har till låns en kortare period och jag rider inte western så jag vill ha en vanlig sadel. Samtidigt vill jag ju absolut inte köpa en dålig sadel som inte passar och som hon musklar sig fel i. Var inne på en hemsida som hette hästlagret och där sålde de billiga nya sadlar vid namn Cavaletti. Någon som vet något om dessa? Är de funkis eller helt värdelösa?? Någon som har något annat förslag på åtgärd. Tacksam för all hjälp jag kan få!!!! :(

Fast du kan ju alltid sälja din sadel om/när hästen växer ur den.

Eller så kan du ju hoppas på att det kommer in begagnade som passar din häst? Fast det är klart, det kan ju ta lite tid.

/Jane

Zaldi sadlarna är mkt smala i sina bomvidder så 34 i Zaldi är inte överdrivet vid bom, finns många sadlar av andra märken som är lika vida tom i sin normal bom. Enklaste är att mäta hur många grader hästen är i ryggen och sedan leta utifrån det.

Men vänta nu lite här... Hon skriver att hästen är relativt omusklad - ska man verkligen ha en bomlös då? Jag har förstått att det är ett bra alternativ på vuxna hästar med muskler - men att man ska akta sig att rida unghästar i dem. Är detta fel? :confused:

Tack snälla för svaren..ska göra ett försök till att mäta, det förra blev inte så bra. För hård galge ;) Vet inte så mycket om bomlösa sadlar måste jag erkänna. Varför skulle de passa/inte passa på en unghäst? Menar ni att det
är det bästa alternativet eftersom min häst har bred och kort rygg. Borde ju finnas många med araber där ute vad har ni för sadlar????
:D

En stor fördel är att hästen växer inte ur en bomlös sadel. Jag har själv en bomlös sadel till min häst (fitform) - en 7-årig islänning, inte riden speciellt mycket, men förvisso ganska muskulös rygg.
Enda tipset jag kan ge är att låna hem en bomlös och testa själv. Smaken är som baken både hos ryttare och häst :D.
Kolla in Stall Vrå, där kan du läsa om olika bomlösa sadlar samt frågor&svar.

Sv: Re: sadlar

har h*n rund rygg och har h>*n rak eller lite svankig eller väldigt svankig rygg?
har h*n rak kan jag rekommendera Globus (både korta och helt raka i bommen, jag kan ha en 18" på min haflinger som vi dom flesta märkena bara kan ha 16-17", kostar typ 9 000 ny, finns inga begagnade för dom e så nya, har breda bommar och är väldigt sköna. men många butiker kan fixa med räntefri avbetalning.) har h*n lite svankig rygg (nu menar jag då lite..) så kan en Windsor passa, dom är däremot väldigt små i sätet (väldigt djupa) men dom är sköna och skitbra kvalitet, finns knappt nåra begagnade däremot. och är extremt dyra (finns bara i utlandet) kostar 24-45 000 nya, men dom är också grymt bra.

Globus provade jag i helgen (här kostade dom bara från ca 5300 och uppåt) och dom passade inte rak rygg alls.

5300 kostar deras allround sadel, men deras bättre sadlar kostar ca 8-9000.
Allround sadeln kanske inte passade rak rygg, (har inte provat) men deras dressyrsadlar gör det! min häst har helt spikrak rygg, ingen manke, rund och kort rygg och den ligger perfekt på han.

Sv: sadlar

Har du provat prestige? De ligger bra på många hästar och finns i vida bomvidder, från 28?-37. Iofs hade din häst rak rygg så då kanske den blir för svänd?

Annras kanske finns det möjlighet att skicka zaldi sadeln på bomändring?

Senast ändrad:

Det slutade med att jag köpte en ny prestige men jag vet inte om den egentligen ligger så himla bra fast jag hade sadelprovare och så. Den åker fram och det känns som om den ligger ovanpå och släpper bak..

är lite bekymmrad fast jag har bara ridit i den ca 6-8 ggr så det kanske bli bättre

hon har gansak rak rygg, inte svankig men en aning överbyggd bak. Är ju itne färdigvuxen än. Ingen manke och smal fram. SOm att sitta i nerförsbacke när man sitter på henne barbacka! bred som attans bak och stor mage :-)

Hehe ja, det här med att hitta rätt sadel är inte lätt! Jag har beställt en Prestige/Appaloosa Silver Star (17"/36) som kommer när som helst nu! Men det har varit många vändor innan. Har en grov ridtravare med bred rygg och normal manke. Han kan inte ha sadlar med kilbossor, inte sadlar som är raka i bommen.. Han har kort/normal rygg o lång länd. Men nu har vi som sagt en sadel som passar vilken dag som helst :banana:

hoppas det löser sig med sadel för er med :)

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 888
Senast: domesticus
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·
Utrustning Jag hade ut sadelprovare till min treåring igår och fick bekräftat att min nuvarande sadel (wintec cair, hopp) är för svängd. Tyvärr...
Svar
5
· Visningar
909
Utrustning jag är på jakt efter en sadel som passar rak rygg, och då menar jag spikrak! jag har väldigt många olika hästar hemma, och det är för...
Svar
7
· Visningar
1 852
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka