cili

Trådstartare
hur ser man om sadeln passar hästen man har?
jag har aldrig tidigare behövt veta det eftersom jag bara ridit på ridskola och hästen jag har hade utpassad sadel när han kom, men nu har vi en häst utan sadel som snart måste ha en, så jag behöver hjälp
självklart kommer jag ta med någon mer kunnig sadelprovare, men jag vill ändå veta hur man gör

När du skriver "kunnig sadelprovare" menar du då en sadelmakare eller en duktig kompis?

Du bör helst ta hjälp av en auktoriserad sadelmakare, det räcker inte alltid med en kunnig sadelprovare.

mvh Jessica

Tag hjälp av en som provar ut sadlar. Jag vet inte i vilken del av sverige du bor, annars känner jag till sadelmakare och utprovare i mälardalen.
Du kan även ta kontakt med sadelmakarnas branchorganisation eller svenska sadelmakarkåren, dom vet.
Och att veta hur man gör är inte svårt, det handlar mycket om känsla. Det finns en del svenska böcker om detta samt en hel del på engelska.

förmodligen en sadelutprovare som jobbar på en hästaffär här i stan, annars blir det en sadelmakare

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Tilly_85
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 145
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • En tråd om bäddar
  • Oseriös avel 2023