Gotthard

Trådstartare
Håller på att spana efter sadlar och har just nu två hemma. En dressyrsadel från hööks, billigaste modellen, och en Wintec Cair. Skulle behöva lite hjälp för att se hur de ligger.

Hästen är 3 år och har redan ändrat sig mycket i ryggen från när jag fick hem honom i April. Han var rätt tunn och hade bulliga mjuka ryggmuskler. 120 gjorden var alldeles för lång och nu passar den bra, han har krallat på sig en del alltså och ryggmuskler är nu mer fasta än mjuka/bulliga. Jag rider max 3 ggr i veckan och vill ha en sadel som funkar för oss båda tills jag har ett jobb och har råd att hitta en riktigt bra sadel.

Dressyrsadeln kan jag fixa bilder på senare idag. Wintecen gick han väldigt bra i! Hade väldigt bra bjudning (han brukar vara rätt lat annars, vilat i 3 dagar innan jag red visserligen men det brukar inte göra nån skillnad?) och arbetade bra. Kändes som att han gillade sadeln. Tänkte rida ut idag och klättra lite utan något under för att se hur märkena blir, och beroende på vad ni anser om sadeln ;)

Sadeln har det vidaste järnet i just nu och det känns som att jag kanske ska gå ner en storlek eller två? Är det synvilla eller ligger den en aning i bakvikt(jag är dålig på hoppsadlar..)? Borde jag dra den lite mer bakåt eller är hoppet ute?

CAM01062_zpsb0de859b.jpg

CAM01063_zpscdc77e73.jpg

CAM01064_zpsaa41df93.jpg

CAM01069_zpsf1d94225.jpg


Efter ridning:
CAM01071_zps1f743195.jpg
 
Sadeln har det vidaste järnet i just nu och det känns som att jag kanske ska gå ner en storlek eller två? Är det synvilla eller ligger den en aning i bakvikt(jag är dålig på hoppsadlar..)? Borde jag dra den lite mer bakåt eller är hoppet ute?
Gå ner en storlek eller två, på vad? Koppjärnet? OM det var så du menade så glöm det! Du behöver nog två vidder vidare koppjärn! Kolla efter en wintec wide...

Och ja, sadeln ligger i bakvikt.
 
@ameo tack för svar! Läste att sadeln blir rakare om man tar ett mindre järn så det var enbart tanken men då var jag helt ute och cyklade. Det är bra att veta vad jag borde leta efter :)
 
Den ligger i bakvikt, och jag tycker den ligger dåligt om man ser anläggningen framifrån. Det är en trekant mellan häst och sadel där den ska börja ligga an mot hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 656
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 287
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 242
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp