Sadlar, syntet, inte syntet, dressyr....

M

mjukmule

Jag håller på att leta en dressyr sadel till min nordsvensk som är ganska bred över ryggen. Jag tycker syntet sadlarna är bra för att de är lätta att lyfta o.s.v. men har ridit i lädersadel tidigare och tyckt att den var bra. Hästen är i dagsläget rätt överviktigt och muskelunderviktigt så ryggen kommer att förändras med tiden. Därför letar jag inte en jättedyr sadel eftersom jag förmodligen måste byta sen..
Jag önskar lite råd och åsikter från allt och alla. Vad tycker ni, erfarenheter.. gnekar syntetsadlarna alltid??? O.s.v. Tacksam för massor av råd och åsikter. :bow:

Jag tycker ju att Wintecs syntetsadel är superskön att rida i, men tyvärr var den alldeles för smal för min häst även med det vidaste järnet... Man ska tänka på att bara för att man byter koppjärn så ändrar man inte vinkeln vid bakvalvet... kanske hööks syntetsadlar för breda hästar skulle funka...

Annars skulle ju jag rekommendera bomlöst förståss :love: :bump:

Jag sålde min Griffin Dressyr för ett tag sen och enbart p g a att min häst växt ur den. Helt underbar sadel!

Man sitter stadigt, och knästöden är ju flyttbara (iaf på de äldre modellerna) vilket jag ser som en stor fördel.
Hästen gillade den också, men iom att alla hästar tycker och ser olika ut så tänker jag inte uttala mig om det.

Min var använd i drygt 1,5 (dagligen) när jag sålde den och såg fortfarande ut så som den var ny, så bra kvalité är det nog på sadlarna (även om jag kanske är lite pedantisk :smirk:). Visst, en sadel ska ju hålla längre än 1,5 år, men jag har sett yngre, värre exempel av andra sadelmärken som skötts efter alla konstens regler så ja. Och då inte bara skräpsadlar. :)

Sen, visst, den går ju inte att jämföra med en dyr lädersadel (>15.000kr) men under den gränsen tycker jag att sadeln står sig ganska bra för det priset.

Garantin är ju ändå 10 år på bommen, så den kan ju i princip tala för sig själv.

En mycket bra sadel för de pengarna iallafall!! :bow: :bow: :bow:

Hejsan! Jag är oerhört nöjd med min Wintec 500 dressyrsadel till min superbreda och korta islandshäst. Håller med om att deras vidaste koppjärn är för smalt (105 grader) men jag har låtit specialtillverka ett koppjärn som passar perfekt (130 grader). Sadelns bom har livstids garanti och är seg så den verkar klara ett så brett koppjärn alldeles utmärkt. Vill någon ha ett bredare koppjärn till Wintecen så kan jag hjälpa till med att ordna det! För övrigt så tycker jag att wintecen är den skönaste sadel jag suttit i och kvaliteten verkar mycket bra, min ser helt ny ut trots att den använts 1,5 år. Är väldigt lätt och därtill lättskött. Är så nöjd! :rofl:
/Karin o Geisli

Tänkte bara förtydliga mig lite...
Bossornas vinkel baktill ändras inte när man byter koppjärn, och vinkeln där bak är gjord för att passa en häst som har en normal bomvidd (mittersta järnet). Sätter men i ett bredare järn så passar sadeln framtill, det man ska vara noga att kolla är då att vinkeln baktill inte blir för brant för hästen. En vid häst är sällan vid bara vid manken... För brant vinkel på bossorna kan göra att de "sticker" hästen i ryggen och gör den illa...
Det var så jag menade..inte att bommen i sig skulle ta styk av ett bredare järn... *uttrycker mig visst inte så tydligt* :crazy: :angel:

har haft problem med sadel till min nordsvensk, men så hittade jag griffin haflinger/cob dressyrsadel för 3800 ungefär, och den är G R Y M! passade bra och är lättskött, snygg och skön! Lycka till med sadelletandet!

Jag har köpt en Wintec Wide till min breda häst. Då får man med 3 koppjärn som är vidare än det vidaste 'vanliga' + att man kan använda de två vidaste 'vanliga' järnen.

Widen är eg en allroundsadel, men jag tycker att den fungerar över förväntan att rida dressyr i. I *mitt* tycke är den mer av dressyrsadel än allroundsadel.

Jag kör hela tiden med läder. Har ridit i syntetsadlar innan men jag tycker att man glider mycke lättare i dom och inte får fäste. Men jag har ridit i en syntetsadel en gång som var som läder i materialet. Men jag håller mig ändå kvar till läder.

Hejhej! Nä, jag tycker inte du uttrycker dig otydligt, jag tror jag förstod vad du menade. ;) Jag håller med dig, att sadelns passform inte avgörs endast av bomvinkeln framtill. Hela ryggen ska ju ha en sadel passar! Dock så upplever jag att Wintecens bossor i bak är såpass följsamma att sadeln faktiskt passar hela vägen, även om jag bara ändrat koppjärnet (I alla fall till min häst). En syntetbom är lite mer följsam också än en träbom vilket kanske hjälper till i det här fallet. Och sedan är ju stoppningen väsentlig, vissa sadlar är så hårt stoppade att de verkligen kan "skära ner" i ryggen, men så är det inte i det här fallet. Den är ullstoppad förresten, inte med luft (cair. Kan inte säga om det är bättre eller sämre med luft, men jag gillar sadlar som går att stoppa om... :) Hoppas jag också nu fick förtydligat mig. ;)

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Utrustning Häromdagen testade jag stallkompisens Thorowgood T4 allround, och var väldigt imponerad över den enormt breda kanalen (en full...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: mooi
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp