Sadlar - Simco draft och Double c trailrider

Skruttan

Trådstartare
Börjar bli desperat, vill hitta en sadel som ligger bra och inte glider runt eller fram på min unghäst som ska ridas in under våren. Hon är insutten och riden i skritt ca 6-7ggr i höstas, hade då en Billy Cook.
Letar även efter engelsk sadel men svårt där med.
En sadelutprovare som kollade på henne förra sommare som rekomenderade en arabmodell, men sen dess har hon växt mycket!

Funderar på om Simco draft eller Double C trailrider storlek 4 kan funka?
DSCN1852.jpg

Eller har något annat förslag...
Har provat Billy Cook arabmodell, Montana, Dakota barrel och en till som jag inte kommer ihåg.
Hittills har alla glidit runt, hoppar visserligen upp från en pall men vill känna mig säker på att den inte glider om hon gör ett sidskutt...

Och jo, sadelprovare ska jag ta hjälp av dock växer dom inte på träd. Kan rätt mycket om sadelpassning själv också.

Och vad brukar problemet vara när sadeln glider runt?

Sv: Sadlar - Simco draft och Double c trailrider

Hade en Simco förut som blev för bred när hästen gick ner i vikt och den låg inte helt optimalt.

Min häst har annars lik rygg som din och inte någon manke över huvud taget, nu har jag en Continental Equiflex Nevada Reiner, X-full qhbom.
Ligger perfekt och är även väldigt kort. Dock väldigt svår att få tag på begagnad.

379419_10150462943654648_568189647_8388005_1755993122_n.jpg

33653_448703704647_568189647_5110069_732412_n.jpg

Senast ändrad:

Simco draft känns bred, skulle vara önskvärt att hitta nån i närheten att testa...

Har kikat på Continental Eguiflex men som du säger finns det inte så mkt begagnat, men på sikt när hon vuxit klart skulle jag kunna tänka mig att köpa en ny sån.

Ja Simcon ÄR väldigt bred, min häst hade lite för mycket fläsk precis bakom bogbladen och när vi tränade bort det så var han inte bred på samma sätt längre ;) så sadeln blev alldeles för framtung.

Tror Double C bom 4 är smalare faktiskt.

När jag provade en simco på min fjording var den alldeles för smal och tight över bogarna, medans double cn 4an passade. Men skålningen av bommen kan säkert spela roll också

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka