Sadlar-igen!

K

kiki

Hej! Har med intresse följd alla inlägg om bomlösa sadlar. Har en freeform hemma på prov just nu men är inte helt nöjd. Funderar på om en bladsadel, typ Hector, kan vara något? Är det någon som har någon erfarenhet av sådan??

Sv: Sadlar-igen!

Som du säkert vet är en bladsadel inte bomlös.
En bladsadel har en hård bom precis som vilken annan bomsadel skillnaden ligger i utförandet av bommen.
Det blir lite som att jämföra äpplen och päron om du vill jämföra en Freeform med en Hector.
En bladsadel har sina fördelar likväl som en bomlös har sina fördelar.

Mvh T

man måste veta vad man ska ha sadeln till när man börjar leta! :angel: och hur mycke man ska anväda den. föredrar själv skolsadeln med läder bom för bättre känsla och mer rörelse frihet för hästen men den är dyr!

Varför inte nöjd med Free form?
Vill du inte prova Barefoot, Torsion, StarTrekk??

Till Kiki:
Jag provred en Hector för ett tag sedan. Trivdes inte alls. Jag tyckte den kändes väldigt stum och jag kom för högt upp från hästen för att kunna inverka ordentligt med vikten. Kändes som om man satt en meter ovanför hästens rygg. Hästen var heller inte förtjust i den. Tyckte det var jobbigt när matte var så långt borta och hade händerna så högt, hon som annars rider med väldigt låga händer... Men det varierar ju från ekipage till ekipage. Som ngn annan sa: Först bör du veta vad du vill ha sadeln till och bestämma utefter dina och hästens preferenser. Försök prova så många olika sadlar som möjligt. Bland de bomlösa finns ju en uppsjö av märken: Torsion, FreeForm, Barefoot, Ansúr... U name it. Prova på. Förr eller senare hittar du nog en som fungerar. Kom ihåg att de bomlösa sadlarna skiljer sig ganska mycket åt beroende på vilket märke man väljer. Lycka till!

Tack för att ni svarade. Jag är helt vilse i sadeldjungeln! Har varit helt inne på en bomlös ett tag nu men kom i kontakt med en sadelmakarmästare som sa att en bomlös väldigt ofta skadar hästens tornutskott. Blev då lite fundersam eftersom många bomlösa (bla freeformen som jag provar nu) inte har någon kanal för ryggraden. Vet inte hur mycket en pad klarar av att hålla ryggraden fri. Sen finns det ju bomlösa med ryggradskanal, typ flexion, som verkar bra.
Jag är ute efter en sadel som man dels kan ha till skolridning och dessutom rida ut i.
Jag får fundera ett tag till.
Anledningen till att jag är fundersam till freeformen är att den kändes klumpig. Jag har ridit "barbacka" (med paddar) ett tag och vill ha samma nära hästen upplevelse som då fast gärna lite säkrare. Med padd och stor sadel kom man en bit ifrån. Undrar lite över materialet som sadeln är gjord i då min häst blir sjöblöt av svett under sadeln efter ridtur. Kanske inte andas alls?
Bra att jag fick höra en åsikt om Hector.

Hej!

Om du vill ha en bomlös som är så nära barbacka som möjligt så är nog Torsions extra light, med det uppbyggda dressyrsätet som tillval, det bästa alternativet.

Vad gäller värmen under Freeformen så är det nog inte sadelns fel, utan paddens. Jag använder en pad i 100% ull till min (Torsions merinopad), och min häst är torr under sadeln (om vi inte rider jättehårt eller det är jättevarmt ute förstås).

Ingen Hector!

Har du en häst som du är rädd om så köp ingen Hector.
Har haft JÄTTEMYCKET problem med Hector och har förlorat massor med pengar. Det är visserligen en bra sadel - men definitivt inte för "alla" hästar såsom de påstår. Det går heller inte att modifiera om sadeln vartefter. Har ett utslag i Allmänna Reklamationsnämnden där de säger att deras sadlar inte går att modifiera för min häst. ( haft sadlen ett år!)

MEN testa en sådan här. Den är inte bomlös och inte med fast bom utan med rörliga paneler. Har ridit i min i ett halvår och min häst är som ny ( borta från sadeltvånget som han fick av Hector)

Appaloosan som jag har var heller inte speciellt dyrare än de som du tittat på ( bomlösa) och ligger bra på både islandshästen o araben (!) Dock inte på väldigt korta hästar.

Tez1 skrev:
Ett tips är att titta in på http://www.equisoft.se/main.html där finns en del olika varianter på bomlösa sadlar med bossor.
/T
Har varit där och kikat och blev lite intresserad av deras nya spanska (espanola??) sadel. Har mailat frågor till dem men ännu inget svar. Den ser ju ut som en ren skolsadel men jag undrar om den även funkar att rida ut med? Den är ju helt ny så det kanske inte är nån som vet något om den???

Jo det stämmer den är helt ny och kompisen som varit i kontakt med återförsäljaren säger att det dröjer några veckor innan den finns i sverige.
Hur då menar du rida ut? Det kan man göra i vilken sadel som helst. Men en terängritt typ fälttävlan skulle jag inte tro att den passar till(just pga avsaknaden av bom).
/T

Många vill ju ha en sadel som man kan korta upp sina stigläder i när man rider ut. T.ex en skolsadel är ju inte sååå jättemysig att stå i fältsits eller hoppa i ( i alla fall inte min...)

strega skrev:
Många vill ju ha en sadel som man kan korta upp sina stigläder i när man rider ut. T.ex en skolsadel är ju inte sååå jättemysig att stå i fältsits eller hoppa i ( i alla fall inte min...)

Då fattar jag vad du menar....
På min går det bra att korta lädren lite för att rida lätt. Men med tanke på att den är just bomlös så skulle jag inte stå någon längre stund i fältsits. Det skulle jag förövrigt inte heller göra i en bomsadel när jag vet hur det också trycker på framdelen.
/T

Jag upplever att padden jag har under den bomlösa fitformen (har en TN equilizer pad) håller ryggraden helt fri. Efter en snabb ritt på ett par mil är hästen svettig under hela sadeln, men har fortfarande en snustorr rand över ryggraden.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 576
Senast: Elise4321
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10