Sadla blöt häst

Sv: Sadla blöt häst

Inget täcke här och en naturligt glänsande päls så länge den inte är lerig då. Pålla får vara häst så mycket det går. Och det är ett kärt nöje att borsta av gruset vid nästa ridtur, jag ser ju hur hon njuter av att rulla och göra si "fin".
 
Sv: Sadla blöt häst

Men det där med naturligt flugskydd genom att hästen rullar sig funkar ju inte genom att många låter hästarna ha täcke på sig även på sommaren. Man spolar inte av hästen, det är dålig ventilation under täcket och doften av svett drar till sig allt som flyger. Och alla hästar rullar sig inte... :crazy:
Det är faktiskt iallafall häromkring väldigt få hästar som har täcke på sommaren om man inte räknar med flugtäcke. På våren däremot är det vanligt att många har täcke på lite för länge men på sommrarna brukar dom flesta vara utan. Om det inte är en väldigt regnig och kall sommar då.
 
Sv: Sadla blöt häst

Nej, normala somrar och höstar brukar det väl inte vara någon fara. Men så som augusti och september var förra året gick det ju inte en dag utan regn. Många lät sina hästar gå ute med regntäcken. Men mellan skurarna var det ibland lite sol och värme. Och då kom flugdjuren farande som raketer...
 
Sv: Sadla blöt häst

Tycker inte svett och regnblöt är samma sak, därav min undran.

Skulle inte rida min häst blöt, speciellt inte med vinterpäls (oklippt) skulle han vara blöt under sommaren så är det snabbt fixat med svettäcke/handduk.

Skulle inte lägga på ett blött schabrak heller. Sadlar man hästen blöt så blir ju schabraket blött även om hästen "torkar".

Det blir faktiskt inte så. När jag sadlar en regnblöt häst så är den alltid torr när jag sadlar av. (ja under sadeln alltså):)
 
Sv: Sadla blöt häst

*kl*

I mitt fall handlar det om att svetten är oundviklig vid ridning, man kan inte spraya hästen med absolut torr.. Men regnblöt går att åtgärda.

Har ingen aning om varför egentligen, men jag vill inte sadla en blöt häst, det känns fel på något vis. Iallafall om man har vanliga schabrak. Känns som att friktionen skulle öka på samma sätt som om jag har på mig ett par blöta jeans. Torra= helt bekvämt, Blöta = obekvämt.
 
Sv: Sadla blöt häst

Rider barbacka eller gör något annat. Gillar inte att sadla blöt häst. Jag vill dels kunna borsta ordentligt, dels tycker jag det är svårt att sadla för jag drar bak sadeln till rätt läge och för det sista gillar jag inte alls tanken på schabrak mot blöt päls med friktionen som blir.
 
Sv: Sadla blöt häst

Men tanken är väl att sadeln ska ligga stilla, skulle inte sadla med någon sadel som inte ligger hyfsatt stilla över huvudtaget. Blöt päls minskar förmodligen friktionen i den mån det blir någon ( eller någon skillnad).
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag tror faktiskt inte min hästs päls ligger klistrad mot schabraket under hela ridturen, även om den inte ruggar pälsen eller uppvisar problem med att ligga illa. Och för mig är det typ omöjligt att låta sadlen glida till rätt plats på blöt päls jämfört med torr päls så att friktionen skulle minska undrar jag vad du syftade på?
 
Sv: Sadla blöt häst

Det blir faktiskt inte så. När jag sadlar en regnblöt häst så är den alltid torr när jag sadlar av. (ja under sadeln alltså):)

Blir min med, räcker att rida en kort stund och sen är det snustort under sadeln. Varken schabrak eller häst är blöta.

kl
Skulle jag undvika att rida när min häst är blöt skulle jag nästan få ställa av honom hela sommrarna då han går otäckad. Att vänta på att han torkar är inte aktuellt med tanke på tiden det tar att få honom helt torr.
 
Sv: Sadla blöt häst

I vissa sammanhag använder man vatten för att minska friktioken, jag antar det beror på materialet om det fungerar.

I vilket fall som helst uppvisar inte min häst något som helst symptom på att det skulle vara obehagligt med sadel när det är vått och dessutom så svettas hon ofta så ska jag bara rida när hon är torr så blir det bara promenadridning. Lite trist att bara skritta i lugn takt och sommartid knappt det.
 
Sv: Sadla blöt häst

Kl.

Har inte behövt tänka på att sadla en regn blöt häst då mina aldrig varit tillräcklig rena för det.
 
Sv: Sadla blöt häst

Det var ju bra att det funkar bra för er men jag kan väl få ha mina åsikter ändå?

Att rida hästen svettig och att sadla en blöt häst är två olika saker för mig.
 
Sv: Sadla blöt häst

Givetvis får du ha vilka åsikter du önskar, jag är mest bara nyfiken på om det finns något annat än psykologiska orsaker till att undvika att sadla en häst som är våt av regn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
642
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp