Sadelvärde?

Yhlva

Trådstartare
Jag undrar, hur mycket är denna sadel värd? Alltså, vad kan man begära att sälja den för?

En Dakota saddlery, vet ej spec modell. ca 10 år.
Ej mycket använd på senaste tiden, behövs smörjas. Är ganska nöt och sliten som ni ser på bilden.

IMG_0319.jpg

OBS, detta är ingen annons, en häst i stallet har gått bort och ägaren har bett en annan tjej att försöka sälja den, vi vill bara veta värdet.

Sv: Sadelvärde?

Markedet ser ud til at være på vej opad på westernsadler, men stadigvæk er priserne lav i forhold til nypriserne.

Den har et tegn på at det måske er en lavere kvalitets sadel, men det er svært at vurdere, uden selv at mærke og se på sadlen. Er fenders, osv, et tyk lag læder eller to eller flere lag syet sammen? En sadel er normalvis bedre kvalitet hvis det er en enkelt lag, da lagene ellers kan skilles, hvis syninger bliver slidt. Men nogle gang er syninger lavet fordi de ser pænt ud, ikke fordi der er flere lag, og så er det ikke længere en tegn på lavere kvalitet. At bedomme fra billedet, ser syninger ud til at være i god stand endnu.

Jeg har ikke kendskab til Dakota sadler. Har set nogle til salg, men har aldrig selv mærket læder kvalitet, osv. Så der kan jeg ikke være behjælpelig. Det ser ud til at deres nypris er lavere end andre, mere kendt mærker, men det betyder ikke at de fejler noget. De bruger Steele bom, det samme som mange andre sadelmager.

Hvor stor er sædet? Det er tit nemmere at få penge hjem på en 15,5-16" sadel end på de mindre, da de fleste rytter søger de større sæder. Sædet måles sådan her:

maal-western.jpg

Hvis ejeren ikke har kendskab til bomstørrelse, osv, kan det være værd et forsøg at kontakte Dakota med sadlens nummer, hvis den har nogen, for at se om de kan hjælpe med modeloplysninger. Nogle sadelmager er meget hjælpsom, andre slet ikke. Men det er værd et forsøg, da det er nemmere at sælge, når man ved noget om bomstr og type. Og det er ikke noget man kan måle sig til. De kan måske også oplyse om hvornår den har været lavet.

Når du ved lidt om str, osv, kan du forsøge at sammenligne med andre sadler på markedet, i samme mærke eller lignende stil. Det kræver en del undersøgelse.

Når du sætter den til salg, husk billeder der viser undersiden, stigbøjlerne, osv.

Ok, ska kolla på sadlen lite nogrannare.

Den är nog stor i sitsen iaf eftersom den är en normalstor man som har haft den.

Får höra om han kan trolla fram lite mer info om den, blir ju lättare då.

Jag köpte min, som är märkeslös för mer än det som angetts ovan. Hade absolut vågat annonsera den för 4.

Säger som 4bars, försök hitta siffror på den och kontakta Dakota för modell osv.

Dakota tillverkar väl både "billiga" och "dyra" sadlar, men tror som Bluefish att ni kan annonsera den för 4 iaf.

jag försökte sälja en fräshare premier sadel för 5000kr, det tog verkligen tid, EN intresserad via mail, tills en vän köpte den av mig typ ett halvår senare.. sadlarnas pris har droppat ganska mycket, men 4-5tusen kan ni ju lägga ut som startpris och sedan sänka tills folk hör av sig...

Jeg vil også mene at 2000 er for lidt, hvis der er tale om en sadel til en voksen. Jeg ser en del "papsadler" til salg her i Danmark til mere end det, og der er nok tale om noget bedre læderkvalitet, selv hvis der er flere lag læder syet sammet. Men jeg tør ikke rigtig råde dig til pris, da jeg kender mere til den danske marked end den svenske, og også fordi jeg ikke har selv kunnet mærke på læderkvaliteten og bommen.

Jeg vil også starte med Dakota, fordi hvis man kan få et svar der, har man meget mere oplysninger, som kan være med til at hæve værdien. Køber er tit mere interesseret, når du kan fortælle dem lige præcis hvad den er bygget til og hvad bommen er. Hvis ikke de svarer, så må man gå ud fra hvad man kan måle sig til.

At bedømme fra sædens facon og hornet, er det hverken en roping, cutting, eller ranch sadel. Barrel racer er tit afrundet, så det er det nok heller ikke. Så det er lidt svært at sige helt hvad den er.

Sålde en knappt använd Textan Hereford ropingsadel för ett tag sedan. Var i oerhört fint skick, i princip som ny. Den blev värderad till 6800 kr, försökte sälja den för 5500, gick inte, sänkte till 5000, gick inte, sänkte till 4500, gick inte. Slutade med att jag sålde den för 3900 kr, och då var det ändå bara en (1!) intressent på den för det priset.. Försökte sälja den i omgångar i närmare 5 år, så det tog sin stund... Nypriset var ca 12-13 000 kr.

Tycker därmed inte att ni ska vara allt för optimistiska. Men lägg ut den för 4000 och se vad som händer.

Håller med, det är snorsvårt att få vettigt pris för sin sadel.. Har sålt två sadlar, båda för vrakpris. Hade det inte varit för akut pengabehov hade jag behållit sadlarna tills jag fick rimligt betalt. Fick kanske sammanlagt 10 svar på båda sadlarna på 8 månader, de flesta ville pruta rejält. Var en som bjöd 500 + frakt för min Deuber&Partner (nypr 12000) :crazy:

Roper er sværere at sælge, dog har vi lige solgt en Circle A Ranch Roper til 5800 DKK. Har en Continental til salg, men det tager nok lang tid. Den har været til salg i nok omkring et halv år nu, og har kun fået en henvendelse.

Men billigere er heller ikke en sikkert vej. Vi har en god gammel sadel til billigere penge, men den er kun en lille 15" sadel, så for lille til de fleste, der har henvendt sig.

Heldigvis spiser sadler ikke noget, så med mindre man er virkelig på det, kan man måske lade dem hænge indtil den rigtig køber kommer. Vil man tag imod bytte sadler, kan det også gå hurtigere. Ranch sadlen var en vi tog i bytte imod en reiner, samt nogle kontanter. Men der var ingen sikkerhed på, at vi vil kunne få resten hjem inden for rimelig tid. Den trangt også til en kærlig hånd og en del reparationer, inden den kunne sælges videre.

Nä efterfrågan på roping är väldigt begränsad. Folk vill ha korta lätta sadlar som är hyffsat rymliga i sitsen. Denna var närmare 70 cm lång och 15" i sitsen och vägde 17 kg. De flesta som hörde av sig undrade om den passade på deras runda kallblod med kort svängd rund rygg, och denna sadeln krävde en normal lång rak rygg så det gick inte.

Hade försökt sälja den av och till i 5 år utan framgång, men var nu tvungen att få bort den för att få loss pengarna (och utrymmet) så det fick bli ett vrakpris helt enkelt. Tålamodet räcker inte hur länge som helst.

Sista gången jag säljer en westernsadel av den typen, det vill jag bara ha sagt! :D

Och de sadlar jag inte fått sålt har varit korta, breda.. :crazy: Verkar inte som om folk vill betala för begagnad kvalitet helt enkelt..

Nä efterfrågan på roping är väldigt begränsad. Folk vill ha korta lätta sadlar som är hyffsat rymliga i sitsen. Denna var närmare 70 cm lång och 15" i sitsen och vägde 17 kg. De flesta som hörde av sig undrade om den passade på deras runda kallblod med kort svängd rund rygg, och denna sadeln krävde en normal lång rak rygg så det gick inte.

Den største problem er nok at det var en 15" sæde.

Den vi solgt var en afrundet model, old timer. 15" sæde, men den målt 15,5" og havde A-Fork. Fandt en slank kvinde den passet godt til, og så var den godt til hendes lidt kort-rygget QH, da den var afrundet og lidt kort i det.

Man skal ned til Tyskland for at Roper sadler er popular, men der er nogle her og der som vil have dem også. Personligt synes vi at ingen andre er så godt at sidde i.

Jo de är oerhört bekväma. Hade gärna behållit den om det inte var för att den var så satans tung och att hästen inte trivdes med den, man satt verkligen som en kung i den.

jag försökte sälja en fräshare premier sadel för 5000kr, det tog verkligen tid, EN intresserad via mail, tills en vän köpte den av mig typ ett halvår senare.. sadlarnas pris har droppat ganska mycket, men 4-5tusen kan ni ju lägga ut som startpris och sedan sänka tills folk hör av sig...

Jag har lagt ut min Premier för försäljning...INTE ETT ENDA SVAR så här långt. Tur att man inte är beroende av att få in pengarna, tycker bara det är lite onödigt att den hänger här till ingen nytta. Dock sänker jag inte priset, då får den hellre hänga...vem vet, kanske plötsligt står där med en häst den passar på...en vacker dag:angel:

Jag har nu 2 hästar och 3 sadlar, växer unghästen ur den jag nu köpt och måste köpa en ny... står jag snart med 4 sadlar...o.s.v.:cool:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 783
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 879
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka