sadelutprovning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jana83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 161
J

jana83

Hej
Tänkte höra om någon här vet vad de kostar att få en sadel utprovad speciellt för ens häst?..antar att de är lite olika men de är intressant att höra på ett ungefär vad de kostar.. :)

Sv: sadelutprovning?

Brukar kosta 500-600 att få ut dem till stallet, sen är det olika om de drar av det om du köper en sadel eller ej. Om något sen ska ändras på sadeln, bomvidd eller stoppning så går det nog på några hundringar till.

Men totalkostnaden brukar bli betydligt billigare än eventuella veterinäravgifter pga en dåligt anpassad sadel :smirk:

ja en femhundring är det ju värt..skulle ju vara skönt att veta att man har en bra sadel på sin häst..hur får man tag i en sådan utprovare då?

JAg tog pållan med mig till sadelmakaren och fick hjälpen på köpet... hon hade innan valt ut ett antal sadlar baserat på hur den gamla sadeln såg ut och hur avtrycket på vojloken såg ut samt en bild av tanten. Den sadel soim det slutligen blev var en av de hon hade tippat på skulle passa...
jag :love: den sadelmakaren

ja jag tror dom hade det men jag åkte till den affären igår och dom hade stängt igen affären..kanske konkurs eller nåt..tomt var det iaf.. :(

Jag åkte till sadelutprovare, det kostade 400 kr. Helt klart det enda rätta för mig, har inte tillräcklig kunskap att prova ut själv. Ett annat plus var att man fick provrida de sadlar man ville, jättebra !

För mig kostade det 350:- för utprovningen och 800:- för tillpassningen.
Detta gjordes på plats i stallet och vid 2 tillfällen.

För mig kostade det 450 för utprovningen av sadeln och provridning av alla sadlar som kan tänkas passa. Kostade 400-450 för att kolla hästens mun/tänder, rygg, träns+sadel (om man hade det sen tidigare), och hur vig hästen är.

"Min" sadelutprovare kom hem till mig och det kostade 250 kr
Jag hade själv hämtat några sadlar + att hon hade några med sig..

Det finns en mycket duktig sadelmakare från Wången som brukar komma till Luleå ganska regelbundet. Hon är bra på att prova ut sadlar och att hitta en passande sadel, har lång erfarenhet och är väldigt seriös. Jag tror att det kostar kring 400 kr att prova ut en sadel. Hör efter på Aeris i Luleå, jag tror att dom kan hjälpa dig att få tag på henne.
Lycka till!

För guds skull INTE A*ris!!
De jag känner som testat den sadelutprovaren har bara kastat pengarna rakt i sjön!Alla sadlar har varit fel för hästarna.
Bla en tjej som köpte sadel utprovaren rekommenderade, för 6000 spänn men efter 1,5 mån passade den inte slls å enligt tränare, massör å vet har inte hästen växt till sig så mkt på en mån!
Då kan du lika gärna prova ut sadlar själv.

Senast ändrad av en moderator:

K*lagården brukar oxå ta sadelutprovare, ring å hör!Har för mej att människan från Wången brukar åka till dom.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka