Sv: Sadeltyp?
Sæden og hornet er det samme. Så pleasure/trail/reining kategorier. Den er afrundet, så kan også være barrel racing. De fleste barrel racer (og pole bending, etc.) er lavet afrundet fordi det er lettere. Den har ikke sommerfugl facon, som "skriger" reining.
Hvordan er den rigget til forgjorden? Er det en "drop rigging" hvor den er sunket? Drop rigging bruges på mange typer. Den får gjordstroppen ud fra under benet, så man sidder mere behageligt og igen har bedre kontakt.
En roping sadel har en oprejst horn der er meget kraftig. En cutting sadel har en meget lang horn, der er nemt at tage fat i.
Hvis den har en mærke og model nummer, kan du søge på google. Tit finder man lignende til salg. Nogle sadelmager er også rigtig god til at oplyse, enten på deres webside eller med at svare på henvendelse, alt mulig om sadlen ud fra enten model nummer eller serie nummeren.
Slidsen til baggjorden ser ud til at sidde rigtig tæt på kanten. Jeg vil bekymre mig om at det vil være en svaghed. Er det den original system? Hvis det er, vil jeg tro at det er en billigere sadel. Man plejer at forstærke det, når man har slidsen til baggjorden. Det kan også være at jeg bare ikke kan se det ordentligt i billedet.
Jeg mener ingen fornærmelse med at sige at det er en billigere sadel. Bare fordi en sadel er billig, betyder ikke at det er dårligt. Og en del billig sadler bruger faktisk de samme bom, som mange af de dyre sadler. Og hvis sadlen fungere for både hesten og rytteren, er det også fuldstandig ligegyldig!
Men hvis baggjord slidsen IKKE er forstærket, vil jeg nok fraråde dens brug til andet end pynt. En baggjord kan bruges enten til roping eller til ridning i bakker og bjerg. Er den ikke forstærket, vil jeg fraråde dens brug til bakker og bjerg.
Man skal slet ikke rope i en sadel, som ikke er bygget til det. Hornet skal være bygget til at tage trækket fra lassoen.