iNHALE

Trådstartare
Är det någon här som vet vad detta är för typ av sadel?

pools3010.jpg

Det är en Pool's 3010 men något mer står det inte på den vad jag kan se. Är urkass på att se skillnad på de olika sadeltyperna, men tycker det lutar år trail/pleasure/allround men kan ju vara helt fel ute.

Några idéer?

Sv: Sadeltyp?

In-skirt rigging bruges idag til mange typer sadler, så det i sig selv kan ikke bestemme typen. Vi har solgt en brugt Ranch Roper for nylig, som havde in-skirt rigging!

Derimod er horn og sædets opbygning i trail-pleasure-reining-barrel typerne.

At den går op under fenderen (sommerfugl/butterfly bliver det tit kaldt) er primært anvendt til reining sadler, dog bliver det mere og mere anvendt til andre typer, fordi den giver tættere contact.

Men en hurtig google (altid den nemmeste, når man har model nummer) viser at det ER en reining sadel.

En reining alltså, intressant. Undrar mest av ren nyfikenhet. Har nämligen just en sådan (fast i annan färg) till min häst och tycker det är nästan lite skamligt att inte veta vad det är för sadel man har egentligen :D

Tack!

Kapar din tråd, hoppas det är okej.
Någon som har en gissning om typ på denna? Jag har ingen aning, men gissar inte på roping iaf. :p

bild2734s.png

Sæden og hornet er det samme. Så pleasure/trail/reining kategorier. Den er afrundet, så kan også være barrel racing. De fleste barrel racer (og pole bending, etc.) er lavet afrundet fordi det er lettere. Den har ikke sommerfugl facon, som "skriger" reining.

Hvordan er den rigget til forgjorden? Er det en "drop rigging" hvor den er sunket? Drop rigging bruges på mange typer. Den får gjordstroppen ud fra under benet, så man sidder mere behageligt og igen har bedre kontakt.

En roping sadel har en oprejst horn der er meget kraftig. En cutting sadel har en meget lang horn, der er nemt at tage fat i.

Hvis den har en mærke og model nummer, kan du søge på google. Tit finder man lignende til salg. Nogle sadelmager er også rigtig god til at oplyse, enten på deres webside eller med at svare på henvendelse, alt mulig om sadlen ud fra enten model nummer eller serie nummeren.

Slidsen til baggjorden ser ud til at sidde rigtig tæt på kanten. Jeg vil bekymre mig om at det vil være en svaghed. Er det den original system? Hvis det er, vil jeg tro at det er en billigere sadel. Man plejer at forstærke det, når man har slidsen til baggjorden. Det kan også være at jeg bare ikke kan se det ordentligt i billedet.

Jeg mener ingen fornærmelse med at sige at det er en billigere sadel. Bare fordi en sadel er billig, betyder ikke at det er dårligt. Og en del billig sadler bruger faktisk de samme bom, som mange af de dyre sadler. Og hvis sadlen fungere for både hesten og rytteren, er det også fuldstandig ligegyldig!

Men hvis baggjord slidsen IKKE er forstærket, vil jeg nok fraråde dens brug til andet end pynt. En baggjord kan bruges enten til roping eller til ridning i bakker og bjerg. Er den ikke forstærket, vil jeg fraråde dens brug til bakker og bjerg.

Man skal slet ikke rope i en sadel, som ikke er bygget til det. Hornet skal være bygget til at tage trækket fra lassoen.

Denne her er en roping sadel.

roper1.JPG

Du kan se hvordan hornet er oprejste og kraftigere. Stigbøjlerne er også roping bøjler. De er dyb, egnet til at man rejser sig i bøjlerne for at kaste lasso. Med en brugte sadel, kan man ikke altid få en pegefinger fra bøjlerne, fordi folk nogle gang skifter dem ud.

Sædet rejser sig lidt på denne her, men ikke så meget som på nogle andre. Mange roping sadler er mere flad end lige den her er.

Rigging her er det der kaldes "double rigging"--ringen til både forgjord og baggjord er forbindet til hornet, og ikke indlagt i læderet (in the skirts). Denne type rigging findes også på andre sadeltyper. Man kan godt finde in-skirt rigging på roping og ranch sadler, men det sker ikke så tit.

Jeg har desværre ikke selv et billed af en cutting sadel.

Det lutar alltså åt pleasure/trail? Den är inte förstärkt, och såvitt jag vet har man inte haft bakgjord på den heller. Det är en äldre sadel. Gjorden fäster man i en ( finns två ) metallöglor under fendern. Jag gillar den, och inte var den dyr så tar inte illa upp :D

I många fall behöver man inte en bakgjord, men de flesta sadlar har ett hål för den iaf, vilket mer eller mindre snarare är för att det "hör till" att det ska finnas ett hål för bakgjorden.

I många fall behöver man inte en bakgjord, men de flesta sadlar har ett hål för den iaf, vilket mer eller mindre snarare är för att det "hör till" att det ska finnas ett hål för bakgjorden.

Berör på arbetet och vart man rida, här i bergs träckterna är det bra att har en bak gjörd.
Den har ett "viktig funktion" som jag har sett månge har inte förtsåt;
Ett av dess funtion är INTE att hänge 2-hand slapp där hästen kan få in ett bakfot eller ett trä grän upp in i magen.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
823
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 701
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 626
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 050
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025