Sadeltvång?

X

xandrapili

Sadeltvång..
Det är ett ord, som inte finns?
Ordet sadeltvång är bara en bortförklaring på någonting som ryttaren/ägaren inte klarar av att hantera. Sadeltvång är, i "vår värld" en benämning för den panik vissa hästar får när de ska få sadeln på sig. Men, om hästen hade fått panik för att få någonting på ryggen så skulle det antagligen inte gå att lägga någonting på hästens rygg, inte sant? Varken täcke, sele etc. Men tänker "vi" så? Nej!
Vi har en häst här på skolan, gamla Zirkon. Han har så kallat "sadeltvång" och har haft under många år. Man kan ju då fråga sig själv; varför?
Jag och min kära far kollade upp detta för två veckor sedan, för att kanske på något sätt hitta felet till "sadeltvånget".
Sadeltryck, och ryggont.
Vi kollade sadeln, markant snedstoppad, vilket belastar hästens rygg helt åt pipsvängen. När snälla gamla Zirkon dessutom får de mest orutinerade och vingliga ryttarna blir det inte mycket bättre. Detta gör att han inte har kunnat bygga upp sin ryggmuskulatur, eftersom att han inte kunnat arbeta ordentligt. Trycket från sadeln har lett till smärta och ryggont.
Vad symboliserar sadeln för Zirkon?
Smärta...
Enkelt, om man tar sig tiden att försöka förstå sig på det.
Nu måste hans ryggmuskulatur tränas upp på nytt igen, sadeln måste stoppas om så att den passar hans rygg och man måste även lära honom sadeln på nytt igen, få honom att förstå att det inte kommer vara smärta längre, för att få bort det ännu en gång så kallade "sadeltvånget".

Känner ni igen er?
Får er häst panik av sadeln?
Hitta felet. Det kan vara smärta, sådant som hänt förflutet...
...och börja om på nytt!
Både för dig och din hästs skull.

Xandra :)

Sv: Sadeltvång?

Min arab hade sadeltvång, trot påt eller ej men det hade hon.
Att lägga på salden, inga problem men att spänna jorden!

Spännde du jorden för hårt på en gång fick hon panik då hon rörde sig och kände att något högg fast runt om henne på det viset.
Hon slog över flera gånger, istället var vi tvungen att dra ett hål, gå några varv, dra ett till hål gå några varv och så fick man hålla på hela tiden.

Men även de du beskriver kan ju orsaka denna panik hos hästar.

vilken otrolig förenkling av ett rätt vanligt problem.

Attmånga hästar reagerar när man spänner sadelgjorden men inte täcket är inte så konstigt, ett täcke sitter bra mycket lösare än en gjord.

Vissa hästar är känsligare under magen där man spänner sadelgjorden, att de då reagerar starkt är inte konstigt.

Som sagt, sadeltvång är när hästen reagerar på trycket den får över bröstbenet när sadelgjorden dras åt.

Det har liksom ingenting med stoppning eller snea barn att göra.

Vissa hästar reagerar mycket riktigt också för täcken om de spänns för hårt:) De kan reagera för allt som spänns fast på kroppen.

Så visst ska man kolla sadeln men det finns fler orsaker än så....

*suck* har inte mer att säga än att sadeltvång oftast orsakas av att en nerv mellan frambenen "kommer ikläm" då sadelgjorden dras åt (även mkt. lätt) och det bör den ju göras eftersom sadlen helst inte ska kana runt :grin: sadeltvång har inte med sadlen att göra på det vis du beskriver, av dåliga sadlar blir det andra problem som tex. ont i ryggen och snedhet som i sin tur ger andra skador.

att oridna unghästar kan ha sadeltvång, hur förklarar du och din far det ?

har fö. bla. haft 2 araber (unghästar)som vi fick ta det väldigt försiktigt med just pga. det när dom skulle ridas in. dock försvann sadeltvånget efter några år på den ena och om man bara tog det väldigt lugnt när gjorden spändes och tog några steg framåt så va det heller aldrig några problem med den andra. även några hbl som lidit av åkomman men inte heller det har orsakat några problem så länge man tar hänsyn till det vid sadling/uppsittning

Varför skulle ordet inte finnas bara för att orsaken är smärta?

Sedan kan orsaken vara fd smärta, dagens sadel kanske passar ypperligt, men hästen är fortfarande livrädd för sadeln. Det är också sadeltvång.

Hälta orsakas också av smärta, och det ordet "finns" ju.

Kanske du menar att folk oftast bara accepterar det som att "hästen har sadeltvång, inget att göra åt"? Utan att leta efter orsaken?

Håller med om att problemet borde lyftas fram mer, har dock ingen aning om hur många som bara accepterar sadeltvånget utan att försöka lösa det... hoppas det inte är många :(

alltså: för det första har hästar väldigt många nevtrådar mellan och bakom frambenen. det vanligaste felet människor gör är nog just att spänna hela gjorden i ett svep. det kan hjälpa att tänka sig in i situationen själv (att någon drar åt hela skärpet så hårt de kan- tänk också när bettet ska in i munnen och man får en metallbit upptyckt mot tänderna..).

sälvklart kan sadeltvång (vissa säger trång..) bero på många olika saker och det är ju naturligtvis viktigt att ha en sadel som passar.
däremot kan man göra lite grejer för att skapa positiva bilder av sadeln för hästen. exempelvis att inte bara sadla när man ska rida, utan ibland lägga på sadeln i någon minut i stallet (utan att spänna gjorden) när stämningen är lugn och postiv. eller att spänna gjorden löst och leda hästen på en liten promenad i solen =)

och när man ska rida kan man kratsa en hov melan varje hål som man ska spänna.på det sättet måste hästar som "blåser upp sig" andas ut, och hästar som bråkar blir lite distraherade. distraktion är generellt ett väldigt bra alternativ till tvång.

Intressant i sammanhanget är att den av mina hästar som reagerar mest när man spänner gjorden är den som är inkörd/inriden av TS familj. Konstigt att man inte lägger ner tid att "hitta felet" på en häst man själv äger...

Hitta felet. Det kan vara smärta, sådant som hänt förflutet...

Sadeltvång..
Det är ett ord, som inte finns?
Ordet sadeltvång är bara en bortförklaring på någonting som ryttaren/ägaren inte klarar av att hantera.

Sadeltvång finns. Sadeltvång yttrar sig inte omedelbart när sadeln i sig ligger på ryggen, utan när sadelgjorden spänns. Förklaringen jag hört sägs vara att vissa hästar har ytliga nerver som kommer i kläm när gjorden spänns. Eller att de helt enkelt glömmer att andas?
Såg en häst senast för några få veckor sedan som knäade med sadeln på efter spänning av sadelgjord.

Sen är det skillnad på det man kallar sadeltvång då hästen är svårsadlad, hugger, bits och ej vill stå still vid sadling, som ofta är relaterat direkt till en dåligt passande sadel, eller minnet av en dålig passande sadel.

Båda varianterna kan tränas bort med tiden, med en Korrekt välpassande sadel och genom att spänna sadelgjorden långsamt, ett hål i taget.

joho du, sadeltvång finna allt...både ordet och i verkligheten.
Det kan ha otroligt många olika anledningar bla smärta eller att de ytliga nerverna mellan frambenen kommer "ikläm", vilket nog är vanligaste anledningen.

De absolut flesta hästarna med detta problem kan bli bättre med en korrekt sadel och en korrekt gjord + att man måste hantera själva spänningen av gjorden rätt. En del hästar blir aldrig helt bra men alla jag har träffat på har kunnat användas normalt till ridning med rätt hantering.

Min erfarenhet är att dettta "syndrom" är vanligast bland araber och fullblod.

Sedan så kan säkert sneda sadlar och illasittande sadlar förvärra problemet men det är knappast grundproblemet.

Nu när ni ändå pratar om detta måste jag fråga en sak. Mitt ponnysto har alltid varit snäll och lugn att göra iordning för ridtur men på den senaste tiden har jag märkt att när jag spänt sadelgjorden bara på första hålet och tagit fram frambenet lite så att det inte ska nypa i skinent så går hon fram och tillbaka, jag är himla förundrad eftersom den sitter inte hårt och jag brukar klappa henne och lugna ner henne men det är inget stress i situationen, kan det vara nåt som har med att göra med sadeln eller ryggen? Borde jag kolla upp detta med tanke på att hon aldrig varit så här? Mvh Nathalie Lith

Det hästar jag stött på med dessa symptom är Araber och Fullblod
tror utan att ljuga att alla araberna vi haft har varit mkt känsliga för hur man spänner sadelgjorden,har för mig att dessa två raser har ytligare ådror även tunnare hårem/päls därför kan dom vara känsligare än andra hästar.

Min Arab är väldigt "ådrig" udertill och han kan man inte bara slänga på en sadel och dra åt(och nej så sadlar man inte normalt sett men jag har sett folk som drar för kung och fosterland fort och burdust),då skulle han gå i taket.på min gäller ett hål i taget låta honom andas i mellan och ett hål till osv tills den sitter.

även om ordet är påhittat,så är detta ovanbeskrivna vad jag kallar för sadeltvång.

Mvh Arabizar

Så jäkla lätt är det ju knappast *suck*

Har en unghäst som står RAKT upp så fort man ska spänna sadelgjorden, han har absolut inte ont nånstans och han reagerar även om jag så lägger på honom en täckesgjord. Efter några varv med bocksprång osv så kan han skritta med öronen framåt och vara avslappnad. Inte ett tecken på smärta.
Dock inte så jättekul att behöva riskera livet varje gång sadeln ska på, ska bli duktigt spännande o se när han får ryttare på sig.....vågar knappt tänka på det :crazy:

knapplån

Min store utlånade har sadeltvång och att detta inte skulle existera anser jag är skitprat. Han är i och för sig väldigt känslig mot sadlar som inte passar men teorin om att det gör ont för att nerver kommer i kläm köper jag. Verkar faktiskt som att ju mer han musklar desto mindre blir problemet. Förmodligen bäddar musklerna in nerverna.

Har inte träffat någon häst med allvarligt sadeltvång, utan bara mindre obehag så jag kan väldigt lite. Om man har en häst med sadeltvång som man inte kommer tillrätta med, är det just BARA sadeln? Kan man t ex rida barbacka utan att hästen flippar ut? Eller blir den automatiskt skänkelkänslig också?

Har inte träffat någon häst med allvarligt sadeltvång, utan bara mindre obehag så jag kan väldigt lite. Om man har en häst med sadeltvång som man inte kommer tillrätta med, är det just BARA sadeln? Kan man t ex rida barbacka utan att hästen flippar ut? Eller blir den automatiskt skänkelkänslig också?

Många gånger är inte problemet att du lägger något på hästens rygg utan att du spänner sadelgjorden, så att rida barbacka är många gånger inget problem på en häst med sadeltvång. Men det kan vara problem att t.ex. sätta på en vanlig elastisk täckgjord. Vet även någon häst som reagerade på dom vanliga kryssgjordarna på utetäcket om dom var minsta lilla för hårt spända.
Tycker oftast problemet finns på den känsligare typen av hästar som är väldigt känsliga för hjälperna överhuvudtaget.

//Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Honey07
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: SaraXX
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar