Sadeltvång

Iddefixen

Trådstartare
Om en häst har kraftigt sadeltvång - går det att bli av med det? Och hur gör man?
Det beror ej på ihopväxta kotor eller närliggande tornutskott.

Sv: Sadeltvång

Det går att bli av med.

Själv har jag haft två fullblod som haft sadeltvång. Den ena bockade tills ryttaren åkte av (innan vi kom på varför) och den andra slängde sig handlöst i golvet. På båda hästarna gick det över, även om den som slängde sig i golvet aldrig kunde sitta fast när man drog gjorden.

Vet också en häst som fick gå med sadel på sig i hagen som tre-åring då den hade kraftigt tvång och en som alltid hade "hård" täckesgjord på sig (typ longergjord).

Det man måste tänka på med sådana hästar är att alltid spänna gjorden i många omgångar och alltid gå en bit mellan varje åtdragning. En sak till är att om hästen vilat en längre tid kan tvånget återkomma, så det gäller att vara försiktig när dom skall sättas igång igen.

Jag har haft en valack med sadeltvång. Inte så kraftigt dock men det var lite jobbigt att sitta upp. Det kan bli bättre om man som poff skriver drar sadelgjorden många gånger och går en bit mellan varje åtdragning. Om hästen har vilat ett par dagar eller mer kan sadeltvånget vara värre än vanligt. Longera lite innan uppsittning kan också hjälpa. På min valack blev sadeltvånget värre om det var kallt eller regnade.

En equiterapeut som stod i samma stall som jag hade en unghäst med sadeltvång. Hon masserade nåt ställe när han fick sina "episoder", och då släppte det.

Försök att göra något positivt när du spänner sadelgjorden, tex ge moröter eller hö, och ha någon med dej när du sitter upp som matar med hö eller annat gott, gör det till en positiv upplevelse helt enkelt. Resårgjord och fårskinnspad så det blir så skönt som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Senast: jemeni
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 151
Senast: tuaphua
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31