Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Själv har jag haft två fullblod som haft sadeltvång. Den ena bockade tills ryttaren åkte av (innan vi kom på varför) och den andra slängde sig handlöst i golvet. På båda hästarna gick det över, även om den som slängde sig i golvet aldrig kunde sitta fast när man drog gjorden.
Vet också en häst som fick gå med sadel på sig i hagen som tre-åring då den hade kraftigt tvång och en som alltid hade "hård" täckesgjord på sig (typ longergjord).
Det man måste tänka på med sådana hästar är att alltid spänna gjorden i många omgångar och alltid gå en bit mellan varje åtdragning. En sak till är att om hästen vilat en längre tid kan tvånget återkomma, så det gäller att vara försiktig när dom skall sättas igång igen.
Jag har haft en valack med sadeltvång. Inte så kraftigt dock men det var lite jobbigt att sitta upp. Det kan bli bättre om man som poff skriver drar sadelgjorden många gånger och går en bit mellan varje åtdragning. Om hästen har vilat ett par dagar eller mer kan sadeltvånget vara värre än vanligt. Longera lite innan uppsittning kan också hjälpa. På min valack blev sadeltvånget värre om det var kallt eller regnade.
En equiterapeut som stod i samma stall som jag hade en unghäst med sadeltvång. Hon masserade nåt ställe när han fick sina "episoder", och då släppte det.
Försök att göra något positivt när du spänner sadelgjorden, tex ge moröter eller hö, och ha någon med dej när du sitter upp som matar med hö eller annat gott, gör det till en positiv upplevelse helt enkelt. Resårgjord och fårskinnspad så det blir så skönt som möjligt.
Kläder & Bli fin Här kommer mitt bidrag till den rosa tråden: mitt älskade mobilfodral! 🩷 🩷 🩷 Känner starkare kärlek till det än vad som antagligen är...
Hundavel & Ras Ingen har skrivit att de är "nöjda" det som skrivit är att brukshundar (som är 20 raser till utöver belgare) ofta accepterar det utan...
Hästhantering Först behandling fyra veckor och sen åter gastroskopi. Eventuellt mer behandling efter det. Glandulära magsår verkar kunna ta längre tid...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.