Sadeltvång och bettskräck!

hastskotare

Trådstartare
Vi har en häst (7år) hemma på tillridning som lider av svårt sadeltvång (exploderar så fort man spänt gjorden och måste longeras flera minuter innan man ens kan försöka hoppa upp, trots mycket försiktig åt dragning och sadling) och har därför tänkt göra ett skolarbete om just sadeltvång. Hur det uppstår och hur man motverkar och gör livet så bra för de hästarna som har det.
(nu är hon lite bättre:laugh: )

Därför letar jag efter er som har eller har haft hästar med sadeltvång i varierande grad! Alla tips på hantering, utrustning eller berättelser ur era vardagar med sadeltvångshästar!!

Om ni även varit med om hästar med som har bettskräck (får panik när bettet nuddar tänder eller bara är i munnen, man tar i bettet osv.

Jag är MYCKET tacksam för alla tips som kan leda till ett högt betyg på mitt arbete!!! ;)

Sv: Sadeltvång och bettskräck!

Står hästen på tillridning hos dig borde du ju ha gedigna erfarenheter coh lätt för material till skolarbetet???

bettskräck är nog snarare smärta än skräck.

jag jobbar i stallet där den står och hanterar den och så men är inte "tillridaren" borde kanske skrivit det...:crazy:
Hur som helst söker jag svar ifrån så många som möjligt och inte bara ifrån min "chef" trots att jag lär mig massor av honom! Finns säkert tips eller tankar som vi inte tänker på hemma...

Om man uteslutit smärta då? ang bettskräck?

Om man utesluter att hästen fortfarande har ont.

Jobba med ett löst bett till att börja med.
Klirra med det i närheten av hästen, flytta runt på det inte göra så stor grej av det.
Vet en häst som hade ett bett hängande i boxen så hon kunde gå fram till det när hon ville och undersöka.
Sen skulle jag använda honung på bettet, eller ett happy mouth som är mjukt och då inte slår så fasligt mot tänderna och smakar gott.
Bara stoppa in det, sen direkt ut och massor med beröm.
Och succesivt öka stunderna dom har bettet.
Skulle rida bettlöst tills hästen accepterat bettet långa stunder.

Hej..:)
Rid hästen med ett side-pull, där kan hon släppa fobin, skräcken över att behöva ha ett obehag i munnen.
Angående sadeltvång, brukar jag jobba hästen från marken, med att hålla ett rep runt magen, ej bundet utan jag håller i det, som jag sakta, sakta ökar trycket på, runt magen.

Obs, när hästen blir rädd kan det vara att den vill hoppa upp mot dig.

Ta ett lätt tryck i grimman nedåt, i grimskaftet. Det minsta lilla hästen sänker huvudet ge omedelbar eftergift. då ber du hästen sänka sig nedåt, neck.relase så den kan stå och slappna av, stå och dra långa djupa andetag sidan om, du också lite ihopa sänkt, vilket hästen tyder att den kan andas ut och vara lugn.

Men ett rep lär ju vara mycket mer obehagligt än en gjord.
Rep ger ju tryck på en mindre yta.

Jo jag förstår din tanke..men de accepeterar det ganska så snabbt, beroende på hur känsliga de är..jag använder repet vid all träning förutom ridning.

Men när jag får hem hästar med sadeltvång, jobbar jag med rep och repgrimma i hela hanteringen, arbetar med horsemanship.
När de accepterar repet, börjar, jag med en elastisk gjord, och vojlock..och sen en sadel..

Ahaa :idea:
Ja iofs. nu när jag filosoferar på det. Accepterar dom ett mer punkttryck som rep gör, så kanske det är lättare att acceptera en gjord som sitter bättre?
Jag vet inte, jag har aldrig haft att göra med sadeltvångshästar i den bemärkelsen annat än att dom skjuter rygg så man får ta de lugnt med spänningen.

Vad et gälelr sadeltvånget så är det som du skriver väldigt viktigt att gå långsamt fram spänna i flera omgångar. Är man noga med detta kan man ha tur och få bort sadeltvånget.

Smärtan vid bettanvänding är ju första steget att kolla hästens tänder. när detta är gjort så får man börja om ev rida på hack elelr annat bettlöst i början, kobinerat med att man vänjer in hästen på ett mjukt bett. Det finns en del travbett som är läderklädda och gärna accpeteras av hästar som haft ont i munnen tidigare.

Lycka till med hästen och skolarbetet.:laugh:

Liknande trådar

Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 050
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 741
M
Träning Har en foderhäst, valack, halvblod, sedan 3 veckor tillbaka som inte varit riden på några år. Mycket okomplicerad i all hantering, men...
Svar
10
· Visningar
1 037
Senast: Bison
·
Träning E medis på en ny häst som inte tycker om när man spänner sadelgjorden, han blir stel, blåser ut sig och får ibland panik o då har jag...
Svar
10
· Visningar
1 855
Senast: gutenviks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama