Sadeltrång?

Domino...
Vad tror du?
Om du läser alla inlägg så kanske du inte skulle komma med en så otrolig dum fråga... Har du inget bättre för dig än att sitta på här och spela ball?
/cj

jessica!
31 var bara ett exempel... Jag menade att storlekarna kan variera från märke till märke. Till ER alla, tack för era kunskaper, ny sadel är på väg, en från usa, det dröjer ca 4 veckor till... En annan på väg och jag skall efter att provat många sadlar i helgen åka iväg med henne för sadelutprovning. Padden har visat ett gott resultat, och hon har inga sår, men haft tidigare, dock ej i min vård. Just nu använder jag en McClellan sadel på henne. Så Var inte oroliga, och snälla, skippa spydiga kommentarer!

Jessica... Jag överlåter vinkelmätningen till sadelutprovaren, jag litar inte på att jag får det rätt. :)

Åter igen, tack!
/CJ

Sätter du på dig ett par raggsockor i ett par förtrånga skor med

Domino...
Vad tror du?
Om du läser alla inlägg så kanske du inte skulle komma med en så otrolig dum fråga... Har du inget bättre för dig än att sitta på här och spela ball?

Tror domino syftade på att om du lägger en padd under en sadel som tydligen redan är för trång, så blir den ännu trångare.

Och enligt det du beskrivit ovan, med de torra fläckarna på manken, som är just ett typexempel på för trång bomvidd, så gör en padd bara saken värre.

caballus!

Jo, men det har vi redan skrivit om!
det var därför jag påpeka att han/hon skulle läsa alla inlägg. Och åter igen... Jag vet nu... Och med den padden jag har så höjer den sadeln fram... Men tack för ditt diplomatiska hjälpande svar! :)

Jag har haft hjälp av flera sadelmakare/utprovare och inte en enda av dem har mätt vinkeln. :angel:

Dessa har också haft fel i mångt och mycket. En häst fick en sadel utprovad, som jag tyckte låg i bakvikt, jag rekommederade en pad i bakkant på sadeln. Ägaren blev osäker och gick tillbaka med sadeln och sadelmakaren sa att den låg perfekt!!! En hästmassör gick senare igenom hästen och hon förfasade sig över hur stel och orörlig hästen hade blivit i bogpartiet, hon sa att hästen måste ha pad i bakkant på sadeln, om den skulle ridas i överhuvudtaget.

Min egen häst har jag också fått hjälp av kunnig sadelutprovare med sadel. Jag ville ha en sadel som hästen kunde växa i, och hon lade på en Albion som nästan låg på manken. Min häst började röra sig konstigt, ville inte gå rent i galoppen och han var väldigt framtung. När jag mätte hästens ryggvinkel så fick jag fram att han var minst 90 grader över ryggen, sadeln var 85. Det som gjorde att den verkade tillräckligt stor var att stoppningen var för dålig. När jag började rida i en sadel med 90 graders bomvidd blev hästen bättre och när jag bytte till en som är mellan 90 och 95 så blev det riktigt bra.

En annan tjej i stallet har ett stort halvblod med normal, välutvecklad, manke och rygg. Den hästen ville sadelutprovaren lägga på en sadel med 31 i bomvidd (stübben, alltså ca 85 grader) hästen visade sig vara över 90 grader över ryggen.

Det jag vill säga är att man inte ska lita blint på folk som vill sälja saker till en. Det bästa man kan göra är att lära sig så mycket man kan och kunna vara kritisk till det utbud som finns. Bara för att någon har en titel så ska man inte förlita sig blint på den personen. Man måste vara påläst själv för att få rätt hjälp till sin häst.

mvh Jessica

jessica... sluuuuuuuta nu... :cool:
Jag vill ju få ut en som löser problemet på en kaffekvart... haha
Men du har väldans rätt... man ska inte förlita sig bara för att de har en titel... Läskigt att höra dina historier, 5 grader är ju mkt i detta sammanghang... :confused:
Jag... vill få fram hennes gradantal till att börja med. Sen är ju saken den att hon växer fortfarande. Bara 4 år. Jag är lite inne på Isabell werthes sadel med CAIR... Inte köpa en 20tk sadel til damen innan hon är klar i kroppen... En IW sadel borde jag få tag i för eunt 7-9tk.
Jessica... Måste säga att jag tycker du är en mkt klok och mångsidigt kunnig "liten tjej" jag gillar det!
Nä, dagis och sen blåsa till stallet.
ha en bra måndag!
/CJ

En kort fråga på samma ämne: Är det värst om de torra fläckarna är små eller stora? (Vet att det såklart inte ska vara några fläckar alls, men undrar eftersom sadelmakare sagt mig att stora fläckar är ok)

Jag skulle säga att stora fläckar = stort område som utsätts för nedbrytning av musklerna pga tryck, små fläckar = mindre område.
Ju mindre område destom mindre gropar i hästen, men lika stor smärta skulle jag gissa på. INGA torra fläckar skulle jag acceptera...

hm, intressant... Men HuR stora fläckar är ok? Min fick ca 5x3cm. Och jag tror nog INTE att det var ok... Det känns inte så... Kan du maila/ringa din sadelmakare och fråga lite mera om han/hennes tankar?! Det är ju vansinngt intressant! :)
/CJ

*lånar knapp*
Måste fråga er som kan detta.
Min häst är snustorr på ett parti brevid manken, men där ligger sadeln inte åt? Hur hänger det ihop?
Sadeln är vid nog och tanken är att han ska bygga lite just där han är torr, är lite "urgröpt" just på det partiet, men varför är han då torr om alla säger att torra fläckar kommer av för trång sadel som täpper till porerna. Hur kan det bli så homogent tätt under en vojlock att huden inte kommer åt att andas :confused:?

Jag förstår inte detta men ni kan säkert förklara för mig :idea:.

För att krångla till det ytterligare så kan jag säga att det kan bli torra fläckar även om sadeln inte ligger emot, där stoppningen är dålig. Ibland kan stoppningen vara dålig i bossorna mitt under där man sitter och då kan det bildas torra partier där också. :smirk: Då är det "bara" :angel: att åka till sadelmakaren och få lite stoppning itryckt. :D

mvh Jessica

Näää, sluta nu!!! Blir ju generad. :o *men sträcker lite på mig* :D

mvh Jessica

Men om nu det är så att hästen är muskelfattig på ett visst parti och inte "kommer ikontakt" med sadeln just där (iväntan på muskling)men sadeln ligger 100 för övrigt. Väntar man då bara?

Jag skulle nog också lägga fårskinn under, om det verkar behövas.

Är sadeln stor endast längst fram, runt manken, och man inte har lust/tid/råd/möjlighet att fylla i lite stoppning, så kan man lägga en sadelgjordstunnel i teddy just där, i väntan på musklerna. :idea:

Ofta blir ju en lite för stor sadel ganksa framåtlutad om resten av hästen är "normalmusklat" och då kan en sadelgjordstunnel längst fram vara det som gör att sadeln hamnar i balans. En hel pad lyfter ju gärna hela sadeln rakt upp och det tycker jag är onödigt om den ligger bra för övrigt.

mvh Jessica

Har fått den stoppad med lite mer fyllning i "hålorna" och numåste det nog snart plockas ut lite för musklerna börjar titta fram så smått :). Sadelgjordstunnel var smart, ska nog testa det tror jag. Ska bli himla roligt när han är tillbaka till sitt "gamla" jag innan sjukdom (tappade nästan 100 kilo :crazy:) och sadelskrället ligger precis så bra som den gjorde innan.
Angående pad, han har kommit sig så pass bra nu att paden gör sadeln för trång om han har den, innan gick han inte att rida för då var sadeln så vid att den totalt låg på manken, sen efter tömkörning och markarbete kom ryggen såpass att sadel+pad fungerade bra. Nu är vi nere på sadel+extra fyllning så visst går det framåt tar tid men vad gör det, vi satsar på nästa OS istället :D.
Jag är bara tacksam över att han nu är frisk och i "full" gång igen :bow:.

Av min fd sadel (utprovad av tidigare nämnd sadelmakare) fick hästen torra fläckar på båda sidor stora som handflator ungefär. Sadelmakaren påstod att detta innebar att trycket var jämnt fördelat, till skillnad från om det blivit små fläckar, vilket betyder att det blir punkttryck. Nu tyckte jag ändå att detta inte lät helt bra utan att sadeln nog var för smal ändå, så jag bytte sadel iaf. Och nu blir hästen svettig på hela ryggen. Även om det inte blev punkttryck så måste det ju ändå har varit ett tryck eftersom det blev torrt. Och mer tryck på ett ställe är ju aldrig ok.

Nu har min nya sadel anlänt från det gyllende landet... F*N om den inte passar, då måste jag sälja den och leta vidare... nackdelen med att köpa från USA, man tar en chansning. Men enligt min mankmall finns det gott om plats för en tjock pad inunder... Jihaw... :D
/cj

Jag skulle säga att torra fläckar innebär ett STORT tryck, det kan väl aldrig vara bra, stor yta eller liten? Konstigt att snacka om att det inte är punkttryck, när det ju är just det det är! Om hästen inte är lika svettig under hela sadeln, så MÅSTE den ju ligga ojämnt? Konstig sadelmakare enligt mig... och tro mig, det finns några stycken som tycker att de vet hur man provar ut sadlar efter bara en liten kort kurs...

Liknande trådar

Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: Alexandra_W
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: Magini
·
Utrustning Jag har en begagnad Freeform med pad på öppet köp. Har tyvärr inga bilder på sadeln på hästen pga jag inte har någon...
2
Svar
26
· Visningar
5 122
Senast: Maran
·
  • Låst
Utrustning Ja, det är en till sadeltråd:o Igår var jag ute och skrittade i dryga två timmar med nya sadeln. Det är första gången jag rider ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 694
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka