Jag har haft hjälp av flera sadelmakare/utprovare och inte en enda av dem har mätt vinkeln.
Dessa har också haft fel i mångt och mycket. En häst fick en sadel utprovad, som jag tyckte låg i bakvikt, jag rekommederade en pad i bakkant på sadeln. Ägaren blev osäker och gick tillbaka med sadeln och sadelmakaren sa att den låg perfekt!!! En hästmassör gick senare igenom hästen och hon förfasade sig över hur stel och orörlig hästen hade blivit i bogpartiet, hon sa att hästen måste ha pad i bakkant på sadeln, om den skulle ridas i överhuvudtaget.
Min egen häst har jag också fått hjälp av kunnig sadelutprovare med sadel. Jag ville ha en sadel som hästen kunde växa i, och hon lade på en Albion som nästan låg på manken. Min häst började röra sig konstigt, ville inte gå rent i galoppen och han var väldigt framtung. När jag mätte hästens ryggvinkel så fick jag fram att han var minst 90 grader över ryggen, sadeln var 85. Det som gjorde att den verkade tillräckligt stor var att stoppningen var för dålig. När jag började rida i en sadel med 90 graders bomvidd blev hästen bättre och när jag bytte till en som är mellan 90 och 95 så blev det riktigt bra.
En annan tjej i stallet har ett stort halvblod med normal, välutvecklad, manke och rygg. Den hästen ville sadelutprovaren lägga på en sadel med 31 i bomvidd (stübben, alltså ca 85 grader) hästen visade sig vara över 90 grader över ryggen.
Det jag vill säga är att man inte ska lita blint på folk som vill sälja saker till en. Det bästa man kan göra är att lära sig så mycket man kan och kunna vara kritisk till det utbud som finns. Bara för att någon har en titel så ska man inte förlita sig blint på den personen. Man måste vara påläst själv för att få rätt hjälp till sin häst.
mvh Jessica