Sv: Sadeltråden - vad har ni för sadlar till era islandshästar?
Fränt att han är så stor! Om en gammal Topreiter (som brukar vara ganska långa) ändå tar såpass "lite" plats på hans rygg så är ryggen i vart fall inte extremkort, vilket gör det lättare att hitta sadlar. Jeremy Rudges dressyrsadlar är i toppkvalitet, men det finns väldigt många begagnade så priserna är låga i förhållande till vad man får. Kan vara värt att kika på. Jag har haft MW till mina nuvarande hästar, och det passar dem när de är i normalhull. Jag har haft modellerna FB Dressage och Prizewinner. "PWn" är kortast. FB:n är rymlig i sitsen jag hade 17", men den var ganska stor för mig, medan PWn är normal i sitsen. Vilken modell du ska ha beror på ryggens form och hur mycket stöd du vill ha.
Det finns flera tillverkare som säljer sadlar med utbytbar vidd med hjälp av olika järn som man köper till. I nedre prisklassen finns tex Wintec och Tekna, och dyrare är tex Eques och Hrimnir. Eques är nog de kortaste i den samlingen. Det kan vara ett sätt att slippa byta sadel när hästen bygger om sig.
Vill du ha stora eller små knästöd? Och djup, eller flat sits, eller någonstans mittemellan?
Och No offense, men var glad att du har den där sadeln som utgångsläge, då kommer du antagligen att känna bra skillnad på din häst, med nästan vilken sadel som helst.
Den är väldigt smal och ligger väldigt långt fram som du ju själv har påpekat.
Det finns många bra bomfria och flexibomsadlar nu på marknaden som ger bra stöd, och som är trevliga mot hästen. Om man är en väldigt tung eller obalanserad ryttare kanske en bomsadel är att föredra, men det finns nog bomfria sadlar som passar de flesta smaker.En balanserad ryttare i en vettig bomfri skadar inte hästens rygg. Jag har ridit mycket bomfritt, och jobbat med att sälja bomfria sadlar så jag har ett stort referensområde. Våra kunder hörde ofta av sig och berättade vilken skillnad det blivit på deras hästars ryggar och rörelser sedan de bytte till bomfritt/ flexibom. Men jag vet ju inte vad de hade för utgångslägen. Samma fina skillnad har jag upplevt på hästar som gått från en illasittande bomsadel till en bomsadel som sitter bra.
Just nu rider jag själv i en Eques sella med flexibom och utbytbar vidd. Men jag skulle gärna ha en bomfri också.