Lipan

Trådstartare
Provar att lägga den här frågan på detta forum, då jag inte fått några svar under Utrustning.

Jag köpte för ett tag sen en begagnad Piab Elegance Redline, dressyrsadel, till min häst. Den har svart bomjärn och 16½". Passar fint på hästen, men inte min rumpa!
Jag tyckte att den var jätteskön till en början, men nu känns det mest som att jag sitter på bakvalvet, vilket inte kan vara bra?! (Jag har inte blivit tjockare, utan kanske inte provred så ordentligt, har aldrig köpt sadel förut)
Har även en hoppsadel Zaldi, som är samma tum, och den är helt perfekt (följde med hästen vid köpet).

Jag funderar nu på att sälja Piab-sadeln, och försöka hitta en som även passar till mig!
Det är så att pållen har kort rygg, så sadeln får ju inte bli för lång, men samtidigt måste ju min rumpa rymmas.

Har ni några förslag på en sadel som kanske har djupare sits, eller högre bakvalv, eller vad som nu kan hjälpa? Utan att den blir så mycket längre!
Och nu har jag inte råd att köpa en sadel för jättemånga tusen, utan det är begagnatmarknaden som gäller.

Tacksam för tips :bump:

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har idag en Tekna S Line Dressyr som ligger bra på hästen men jag är så trött på att det är en syntetsadel. Ska börja leta efter en...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Laban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka