Sadeltips önskas

Bondbrud74

Trådstartare
Hej! Har en ny treårig häst som jag behöver hoppsadel till. Vill ha ändringsbar eftersom hon ju växer än. Prestige Paris låg bra men jag vill ha fler förslag. Hon har rejält bogparti och rak rygg. Inte mycket manke. Jag behöver själv helst 18". Tekna S-line? Någon som provat? Lippo Fazzino?

Känns konstigt om prestige låg bra när hon har rak rygg? Prestige är ju rätt svängda sadlar.
Ändringsbar är ofta inte optimalt spec för yngre hästar då de blir mer svängda ju vidare järn som sitter i.
Så är bättre isf att satsa på billigare beg el tex tekna som har bra andrahandsvärde så du kan ist få igen pengarna om det behövs byta sadel.
Tekna S-line är ju väldigt rak och A-line lite mer svängd. Kör annars på en sadel som är betydligt vidare och fyll ut med fårskinnspad så finns det plats att växa :)

Hej! Har en ny treårig häst som jag behöver hoppsadel till. Vill ha ändringsbar eftersom hon ju växer än. Prestige Paris låg bra men jag vill ha fler förslag. Hon har rejält bogparti och rak rygg. Inte mycket manke. Jag behöver själv helst 18". Tekna S-line? Någon som provat? Lippo Fazzino?

Prova Tekna s-line du. Jag har både dressyr och hopp till min 4åring. Hoppen är ganska rymlig, har 16.5" där och den känns perfekt och i dressyren har jag 17" men är på vippen till för liten.

D
Känns konstigt om prestige låg bra när hon har rak rygg? Prestige är ju rätt svängda sadlar.
Ändringsbar är ofta inte optimalt spec för yngre hästar då de blir mer svängda ju vidare järn som sitter i.
Så är bättre isf att satsa på billigare beg el tex tekna som har bra andrahandsvärde så du kan ist få igen pengarna om det behövs byta sadel.
Tekna S-line är ju väldigt rak och A-line lite mer svängd. Kör annars på en sadel som är betydligt vidare och fyll ut med fårskinnspad så finns det plats att växa :)

Prestige är väl lite olika? Hon kan ha min dressyr (optimax) men kunde inte ha hoppsadeln (golden star)
Absolut men dom är mer el mindre svängda, så de borde inte passa en rak rygg.

Tekna skulle jag prova, är ju trevliga sadlar till bra pris. A-line passar lätt svängda ryggar och S-line rakare ryggar.

Absolut men dom är mer el mindre svängda, så de borde inte passa en rak rygg.

Tekna skulle jag prova, är ju trevliga sadlar till bra pris. A-line passar lätt svängda ryggar och S-line rakare ryggar.

Prestige Paris låg bra på min ena med rak rygg.

Till Ts,
Testa M&N med ändringsbar bom? Enkelt att vidga och göra smalare.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Time Lord
·
Utrustning Söker tips på dressyrsadel till en relativt rak, ganska platt rygg med halvhög manke, ganska mycket rörelse i bogarna. Ryttarmässigt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 280
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025