Sadeltips för en öm kärring.

M

Marathon

Ja. Såhär ligger landet. Min rygg orkar mindre och mindre ridning, likaså svanskotan.
Efter ett xantal år i branchen och ett xantal illa avramlingar från livsglada unghästar så har rygg och rumpa börjat klaga.
Men jag tänker bannemig inte ge upp nu och koncentrera mig helt på körningen.
Utan vad jag undrar är om någon här har tips på reiningsadlar med mjuk sits? Plus gelunderlägg som lindrar dunk om hästen snubblar eller travar osamlat etc etc. För det är sådana stötar jag inte tål.

Hmmm.. Har ni några tips?

Sv: Sadeltips för en öm kärring.

Min högst personliga erfarenhet är tyvärr, att det inte har med sadeln att göra egentligen. En Oldtimersadel med träsits blir underbar att rida i länge om hästens rörelser är mjuka och väl samlade. Samma sadel är olidlig på en häst med stötig trav:crazy: . Jag red en bekants häst med just en Oldtimer och kunde inte slutföra ridturen utan fick gå en lång bit. Vägrade befatta mig med nämnda sadel mycket länge men så växte min förra häst om sig och jag fick låna samma sadel till den hästen och jag förberedde mig på en plågsam ritt...och upptäckte att den var underbar på just den hästen.

Dock rekommenderar jag ingen sadel av Oldtimertyp då den är rätt högt byggd bak och kan störa din rygg.

Jag har även ridit i många s.k. stoppade sadlar som har varit lika hårda som en träsits:eek: ...så, jag tror du ska prova dig fram genom sadeldjungeln. Idag har jag en specialsadel för extra breda hästar och den upplever jag som rätt mjuk att sitta i även på syrrans korsning som har en hemsk trav. Inköpt på Hov o Tass. Bommen är av ett sviktande material och kan kanske vara nåt för dig. Flera modeller finns med liknande bom så ring och prata med dom;)

Åh ack, träligt att inte vara den enda med denna åkomma ;)
Jag funderade på premier eller crates eller liknande, har sett det skrivits förr om att de har en del mjukare sadlar.
Annars kanske gelunderlägg skulle hjälpa liiite, men jag har bara sett det till engelska sadlar :eek:

Eller så får jag inse att jag inte ska hålla på med unghästträning längre... Eller så inte :love:! App app!

Jag har en premier maple reiner som har har supermjukt säte. Och jag upplever att stötarna blir mindre för min rygg (har 2 diskbrock i ländryggen)
Men sadeln passar tyvärr inte pållen.

fårskinn kanske hjälper lite?finns ju såna att sätta på sadeln.

Vad gäller sadel får nu nog prova dig fram... Tyvärr. Det finns lika många olika säten som sadlar, en del mjukare, en del hårda som f*n!

Men det finns gel-sitsunderlägg för westernsadel!

Sen handlar det nog mycket om hästens rörelsemönster...det bästa för dig vore ju en häst med markbundna gångarter som inte förmedlar sig till ryggen...

Men vaaaaar finns det?

Tyvärr satsar jag ju på ett yrke där man inte alltid rider samma underbart mjuka häst :eek:
Fårskinn har jag på vintern pga förstörda njurar. Mysigt!

Ska kika var jag har närmsta försäljare så man kan prova! :)

Nyfiken....:angel:
Vad är det för material på den sadeln, då den är "sviktande"?
Eller är det en bomlös?

(psssst Piraya! det finns inga westernsadlar med träsits.:eek: Grundsitsen är tillverkad av en plåt i botten o över det ett par lager läder. och sviktande bommar ....???? :o Jag har hört att...????? )
Informationen verkar hämtad ur luften och har ingen verklighetsförankring, tyvärr! "jag har hört att...."

Senast ändrad av en moderator:

Nyfiken....:angel:
Vad är det för material på den sadeln, då den är "sviktande"?
QUOTE]
(psssst Piraya, det skulle jag också vilja veta?? :eek: )

"Svikten" i en glasfiberbom är troligen ej märkbar för ryttaren då bommen , om den sviktar, skulle följa hästens rygglinje p g av ryttarens vikt. och skulle glasfiberbommen vara en Ralidebom ( som felaktigt ibland kallas glasfiberbom) då är "svikten" noll,då denna bom är väldigt styv. Så informationen har ingen verklighetsförankring och är en " jag har hört att....., kalla fakta, tyvärr.

http://www.western-ridning.com/utrustning/sadlar/Att-vaelja-sadel.html...

Här finns lite oldtimersadlar och inte en metallbit så långt ögat når... http://www.saddles-tack.com/

Du har säkert stött på någon med metall i sätet men det har inte jag...och hittar heller ingen information om dylikt någonstans faktiskt så du får gärna upplysa mig om var jag hittar detta. Däremot finns en hel del som visar hur man bygger upp ett "hard seat"...återigen utan metall, dock...

http://www.western-ridning.com/utrustning/sadlar/Att-vaelja-sadel.html...

Här finns lite oldtimersadlar och inte en metallbit så långt ögat når... http://www.saddles-tack.com/

Du har säkert stött på någon med metall i sätet men det har inte jag...och hittar heller ingen information om dylikt någonstans faktiskt så du får gärna upplysa mig om var jag hittar detta. Däremot finns en hel del som visar hur man bygger upp ett "hard seat"...återigen utan metall, dock...
"jag har hört att" det finns en länk: http://www.western-ridning.com/utrustning/goer-det-sjaelv/Att-bygga-en-sadel-steg-foer-steg.html Studera o lär! Intressant artikel!

det finns inga westernsadlar med träsits.:eek: Grundsitsen är tillverkad av en plåt i botten o över det ett par lager läder.
Menar du, att alla w.sadlar skulle har en plåt?
Det tror jag väll inte att min Westwood är iaf...väll?

och sviktande bommar ....????
Kan inte så himla mkt om ämnet, men det lät i mina öron som "bomfritt", därför jag frågade...
:o Jag har hört att...????? ) ??????
Informationen verkar hämtad ur luften och har ingen verklighetsförankring, tyvärr! "jag har hört att...."

????:confused:

Om din Westwood sadel innehåller en träbom så kan jag garantera dej att det är en bit plåt i botten, tro det eller ej!!!
DE sadlar ute i handeln som inte har en plåt är de med Ralidebom, där hela bommen är gjuten i form i ett stycke, och där grundsitsen är av polyetenplast, precis som bommen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka