Sadeltillpassning.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grimhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 352
G

Grimhild

Okej, jag vet att det bästa att göra när man letar efter en ny sadel är att ta med sig kusen till någon människa som kan hjälpa till med det, och allra helst ska man ha en specialbeställd också... :smirk:

men när studielåndet inte riktigt vill räcka till får man prova andra lösningar, så nu ska jag ev. låna hem en sadel från H**ks och testa på hästen min, men hur 17 ska jag veta vilken storlek jag ska ha? :crazy:

visst personalen kan ge tips och råd, men lite insatt själv kan ju bara bra att va, hästen i fråga är en nordis av bruksmodell, och allround sadeln som kom med på köpet för ett år sen är knappt använd då den sitter illa (har inte en aning om vad det är för strl), istället har jag kört med en barbackasadel.

han har en ganska hög manke, inte fullt så mycket muskler över ryggen som han borde ha, och är väl rätt så normal i rygglängd, är inte särskilt bred eller rund. några tips att ge?

Sv: Sadeltillpassning.

Bomlös? det är den enda sadeln jag skulle hänvisa till att prova ut utan sadelmakare.

Gör din häst en tjänst och be en sadelutprovare kolla på honom. H*n kan iaf ge dig råd om vilka märken och modeller du ska kolla efter. Ingen ide att köpa en ny sadel som också sitter illa.

Du tar två elkablar, cirkus 30 cm långa, som är fasta men ändå böjliga (mina ca 1 cm i diameter). Du ska kunna göra figurer av dem. Den ene gör du ett mank-avtryck. Sätter där sadeln ska börja (dvs erfordelig sträcka bakom bogbladsspetsens början) och formar neråt på båda sidor manken. Den andre ska följa ryggraden, från upp-på manken och bakåt. Med dessa kan du sedan gå till en kunnig sadelmakare och få en någerlunda passande sadel. Jag är inte på ngt sätt sadelkunnig och har säkert inte förklarat tillräckligt bra.
Så här fick jag göra hos min lokale sadelmakare, visserligen fick jag inte mig en sadel med hem. Men jag fick en uppsjö med tips om vilka sadlar som troligtvis skulle passa min häst och som jag skulle kunna titta efter på begagnatmarknaden. Och när jag nu vet hur det går till skulle jag nog kunna plocka ut en sadel hos Hööks oxå. Men om det finns ngn som passar, det vet jag ej.

Det bomlösa alternativet låter ju iofs inte helt fel då jag är van med en barbackasadel, men hur är det, kan man rida med enbart en sån i längden? Barbackasadel ska man ju inte rida lätt i exempelvis eller använda dagligen pga trycket (har jag hört iallafall).

Rida lätt är inga problem, däremot ska du inte hoppa i en bomlös (någon stock i skogen och så går ju bra).
Använd gärna en pad under om hästen inte har så mycket muskler.

Och hur gör man då för att visa hur själva rygglinjen ser ut, om hästen har platt, rund eller spetsig rygg, lång eller kort rygg, överbyggd eller inte etc etc... Två elkablar räcker inte för det.

Du menar längre bak, dvs ung vid sätet. Good point. Men är det inte så att du "rider" till en ny sadel, att den ska forma sig efter hästen. Därför har vi omstoppningar. :confused:

Med denna metoden ska du kunna se snabbt om sadeln över huvudtaget har en potential att passa hästen. Allt man gör måste man göra med sunt förnuft. Så i det läget är det ju fel att av mig att tala om att så här kan man göra. Det kan ju finnas personer som läser detta och sen tror att man kan bli sadelutprovare utav det. :p

Men mig hjälpte det väldigt mkt, jag kunde direkt dömma ut min dressyrsadel som lämpligt offer till min pålle. När jag sedan hittar "min" sadel kan jag ta den till sadelmakaren och få en bedömmning, om det blir begagnat vill säga. Men på detta sättet kan jag själv sålla bland begagnat till en början. Blir det sedan en ny variant av sadel, lutar mot en allround syntet, tar jag det lättast genom sadelmakaren. Då han hon genom mina elkablar ta hem en passande direkt (för sist jag var där fanns det inget lämpligt objekt).

Som jag skrev i förra inlägget är jag på intet sätt sadelkunnig, men kan med sunt förnuft ta mig en bit på vägen till en "ny" sadel för mig och hästen. Det här är säkert "fel sätt" för och enligt många, men för mig är det bättre kunskap än jag hade och i brist på bättre kunskap. :D

När det gäller bomvidden är det väldigt bra med elkablar /annat liknande/, men när det gäller ryggprofilen funkar det inte då man aldrig kan rita av på ett papper hur ryggen ser ut. Fast ryggen är spikrak kan hästen vara bygg i uppförsbacke, vara lite överbyggd och det syns inte på ett papper då man inte kan hålla kabeln på exakt samma sätt som ryggen ser ut.

Nej, man rider inte till sadeln att formas efter hästen på det sättet som du tror. Du kan ALDRIG "rida till" en sadel med svängd bom på en häst med rak rygg eller tvärtom. Man kan justera stoppningen på så vis att men bygger upp sadeln lite fram (t.ex. om den är för vid eller hästen är överbyggd), göra den lite rakare i stoppningen (inte mkt, men litegrann iaf), bygga upp den lite bak (för hästar som är byggda i uppförsbacke, m.fl.)
När man "rider in" en sadel betyder det att stoppningen formas efter hästen. Inte att man bara slänger på en sadel och sedan anpassar den sig efter hästens rygg. En häst med rak rygg ska ha en sadel med en rak bom och en häst med sänk rygg och hög manke ska ha en sadel med en bom som är utformad för den typen av rygg.

Glömde en sak...
Jag menar inte bara hur ryggen ser ut under sätet, utan hela hästen. Om man bara ser till ryggen kan en häst med rak rygg men väldigt överbyggd tros vara rak. Ser jag däremot hela hästen ser jag att hästen har rak rygg och är överbyggd, och då ska man leta efter en annan typ av sadel. (nämligen en sadel som passar rak och överbyggd rygg, inte bara rak rygg)

Jag tror vi pratar lite om varandra. Visst ger inte elkabeln en helhetsbild av hästen men du får en uppfattning om du behöver svängd, rak eller mittemellan! bom. Med ryggbiten (elkabeln) kunde sadelmakaren se att min dressyrsadel ej var tillräckligt svängd för hästen. Hon kollade in stoppningen och bommens utformning och ansåg att sadeln inte på ngt sätt var lämpad el ombyggnadsbar för pållen.

Och att rida en rak bom till en svängd. Nej, det har jag aldrig trott. Det trodde jag du förstod. Utan jag menade mer utformningen på ryggen i tvärssnitt, iom att du skrev Och hur gör man då för att visa hur själva rygglinjen ser ut, om hästen har platt, rund eller spetsig rygg, lång eller kort rygg, överbyggd eller inte etc etc.... Är det ett mått som man verkligen tar? Ryggens tvärsnitt, är det inte där stoppningen kommer in? Obs, välmenad fråga. Är hästen platt över ryggen och bossorna kanske vinklar för mkt (sadeln passar för övrigt) stoppar man inte om i det läget, tillsåvida det inte finns en bättre sadel med de exakta måtten.

Elkablarna är till för två mått, vinkeln vid manken och bommens beskaffenhet. Och åter igen vill jag skriva att detta är bara för att få en uppfattning om sadeln ens är lämplig att ha i åtanke till hästen. Det är inte en slutgiltlig utpassning, även om det lät så enkelt i första inlägget. Men med två mått kan jag åka t.ex. till H**ks och inse att det finns inte en sadel som passar min pålle och då slå deras sadlar ur hågen. Min häst har en mkt svängd rygg och det verkar som det är populärt att tillverka raka bommar, så jag har fått tips om att titta efter "gamla" märken, typ stübben, om jag skulle ge mig ut på begagnatmarknaden.

Citat mig själv:
Med denna metoden ska du kunna se snabbt om sadeln över huvudtaget har en potential att passa hästen.

Obs, mitt svar utgår från trådskaparens frågeställning. Att detta sedan inte är det ultimata, är jag den förste att skriva under på.

Nej, men den elkabeln man lägger över manken kan man endast se mankens utformning. Och sedan kan man inte riktigt se det heller då man då faktiskt måste se hela hästen. Det blir en stor skillnad om du lägger elkabeln lite snett osv för då ser man itne den riktiga linjen.

Nej, man tar inget mått när det gäller de andra sakerna, men de är minst lika viktiga som den rätta bomvidden.
Jag missförstod dig visst innan, men nej, t.ex. en Frank Baines är gjord för en spetsig hbl och då kan man inte bara stoppa om sadeln för att passa för en rundare häst. För att en sadel ska pasa en rundare häst måste sadeln ha bredare bossor och en lite annan utformning. Men man kan justera en del, men när det gäller det är det inte så mycket man kan göra.

Visst är det bättre med ett mått än inget alls, men i första inlägget lät det som om det vr det enda måtten som behövdes...

Jag håller faktiskt inte med dig, jag tycker att det nästan bara finns sadlar för "mittimellan" ryggar. Jag har en häst med helt rak rygg (också vid manken...) och finns bara ett märke som passar. Nästan alla märken som är gjorda för rak rygg är också gjorda för hög/normal manke... Men en knappt existerande manke blir det problem då sadeln då faller fram... :(

Ett tips till dig är att testa Stubben MF hopp Special, County Competitor och Connection, gamla Frank Baines, Ryder, Röösli, Hubertus (fast de är ju inte bra....), Henri de Rivell (Anthenor exempelvis).

:D Som sagt, detta med elkablarna är just nu i väntan på bättre kunskap. För ett par tiotal år sedan tog jag en sadel och la den på hästen och red. Då var det inga konster. Idag är man mer medveten och vill lära sig, men har inte hittills hittat ngn sorts sadeltillpassningskurs. Nu är det inte så att jag vill ta över yrket från min sadelmakare, men jag skulle vilja lära mig så mkt att jag kan göra en första bedömning. Både av tillpassningen, men oxå av sadelns kondition.
Idag är det ff många som köper första bästa begagnade/postorder- sadel som passar dem, men hästen då. :confused:

Och du, jag tror att det spelar nog ingen roll vad för sorts häst man har. Det finns alltid mer sadlar av den andra sorten. ;)

Jag vill ha en enkel lätt allround. Jag trivs inte i sadel, men vill ha tillgång till ett säkrare alternativ än barbacka när det behövs. Kan tänka mig att köpa en begagnad lädersadel eller en ny syntet. Nu fanns det inte inne en enda som var i närheten att passa min häst, varken beg eller ny. Men jag har inte bråttom. :smirk:

Ett tips till dig är att testa Stubben MF hopp Special, County Competitor och Connection, gamla Frank Baines, Ryder, Röösli, Hubertus (fast de är ju inte bra....), Henri de Rivell (Anthenor exempelvis

Hej! Jag har haft svårt att hitta sadel till min häst med medelålderssvank och ca: 10 cm manke...förutom min ganska bra "grund" (enligt mig själv då) så har jag tagit hjälp av böcker bla. sadeln och hästen av Kay Humphries och så nätet förståss. Och hittat bra passande sadlar. Finns det ingen sadelkunnig vän/stallpolare som kan ställa upp?

Billig variant är att du söker på nätet, gå in på sadelmakar sidor, sök på sadelanpassning eller så:) Det hjälper ialla fall om man har en skral kassa!
Tycker att det är bra att du försöker och förstår att det är viktigt. Lycka till!

Vilka märken har du provat? Jag har mest provat dressyr och hoppsadlar, har bara provat några allroundsadlar och de har varit av Stubben, Windsor och Wintec. Alla har varit för rygg som är ¨t det svankiga hållet.

mizz skrev:
Nu fanns det inte inne en enda som var i närheten att passa min häst, varken beg eller ny. Men jag har inte bråttom. :smirk:

Se ovan, inga sadlar inne i min "size". Men med min lilla metod kan jag kolla upp de beg sadlar jag ramlar på. Helst vill jag ha en syntet utav sadelmakaren, men det kommer.

mizz skrev:
Jag vill ha en enkel lätt allround. Jag trivs inte i sadel, men vill ha tillgång till ett säkrare alternativ än barbacka när det behövs. Kan tänka mig att köpa en begagnad lädersadel eller en ny syntet. Nu fanns det inte inne en enda som var i närheten att passa min häst, varken beg eller ny. Men jag har inte bråttom. :smirk:

Ett tips till dig är att testa Stubben MF hopp Special, County Competitor och Connection, gamla Frank Baines, Ryder, Röösli, Hubertus (fast de är ju inte bra....), Henri de Rivell (Anthenor exempelvis

Måste bara få fråga: varför skulle inte hubertus vara bra??
En av sadlarna jag har är 18 årig hubertus i fint skick, bättre kvalitet än många nya "medelklass" sadlar.

Hubertus verkar vara hyfsat ojämna i kvalitén tyvärr, exemplaren som är bra är verkligen bra, men så är kvoten av dåliga sadlar större än hos andra märken verkar det som.

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: tuaphua
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och... 2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 129
Senast: Morran
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder