Sadelstorlek, arab

P

Puffis

Hej!

jag är helt grön här på forumet (kravlare eller vad det stod... :confused:). Jag har sökt mig hit för att snart kommer våran nya häst, och jag känner att eftersom det var ett tag sedan jag höll på med hästar så behöver jag friska upp mig lite.

Jag skulle vilja höra med er vad ni tror om följande: Hästen är en relativt otränad och omusklad(har varit avställd över vintern och bara ridits ca en gång i veckan) arabvalack. Vi ska träna upp honom -syrran vill rida dressyr och jag funderar på distans. Dock helt på en hobbynivå! Tyvärr ingår inte sadel i köpet och därför måste vi skaffa oss en sådan.

Men hur stor borde den vara? Araber är ju ganska korta i ryggen och dessutom när han är omusklad så kanske man måste byta om ett år. Kan det vara idé att satsa på en sådan där billig syntetsadel från h**ks och sedan kolla efter en bättre när han är "färdigtränad"?

Hav tålamod med mig, jag kommer nog att ställa många fler frågor. Hoppas att det här är ett trevligt forum med trevliga personer. :)

Jag tycker låter som en bra ide att köpa en billig sadel som passa nu och sedan när han som du sa är färdigt muskald att lägga pengarna på en bra sadel så.
Du borde nog ha normal mot smal eller enbart normal beror ju på hur bred han är, är olika från häst till häst, Och i sitsen borde du ha 16 - 17 Lycka till :)

Syntet sadeln var värdelös när jag tog hem från hööks till min arab- den hette extra vid (för haflinger eller nåt sånt) och det var som att sitta på en takås.
Jag har haft mkt problem med att hitta sadel till min arab, han är så vid. Men om hästen inte är så vid så är det lättare att hitta sadel som passar. Eftersom hästen ska muskla sig kan du köpa en sadel som är något större i bomvidden. Men tänk på att sadel ska passa NU, jag köpte en för stor sadel och det gjorde inte att hästen musklade sig rätt, för hela ridningen blev fel p g a att sadeln inte låg bra!! Jag har haft en appalosa golden star bomvidd 36 (det är xx vid eller nåt sånt) , den va ok, men lite smal. Men många araber har såna sadlar. Jag har själv en westernsadel nu. Den har bred anläggningsyta, är rak och ligger bra på min häst som är vid, platt och rund. Enda sadeln som inte glider fram. Ta hjälp av sadelutprovare, man får många tips. lycka till!! Det är jättesvårt att hitta rätt sadel.. men ack så viktigt!

Araber behöver ofta vid bom även om de inte är speciellt musklade. Har själv en arabkorsning som trots att han är omusklad kräver vid bom på sadel. Som ni redan vet har araber också rätt korta ryggar så det gäller att hitta en sadel som inte är för lång. Sadlar med kilbossor brukar vara svårt att få att passa eftersom de ger tryck långt bak på ryggen.

Bästa alternativet är självklart att låta en riktig sadelutprovare hjälpa till med att hitta en sadel men har ni inte möjlighet till det så föreslår jag att ni mäter hästens vinkel över ryggen för att ta reda på vilken storlek på sadel hästen behöver. Beskrivning på hur man mäter finns bla på www.lillhastenistav.se under prislistor, sadelinpassning.

då läste du nog inte instruktionerna rätt.
griffinsadlarna är så höga i början, men sen sätter de sig och formar sig efter hästen.
man ska rida i den i 20 timmar tror jag innan den suttit sig ordentligt och det "höga" försvinner.

allt står på lappen man får med.
min var oxå sådär i början men nu har den format sig efter min häst och mig och är helt normal och jätteskön :).

Araber har ju ofta väldigt bred rygg=vid bomvidd. Kolla så att bogarna är fria och att men får in ca 3 fingrar i bredd mellan sadel och bogbladet.

Lycka till!

Jag tycker snarare att det vore en bra ide till att ta ut någon kunnig som provar ut en passande sadel, en icke passande sadel bidrar inte till någon muskelbyggnad av ryggen och hästen kan även få ryggproblem i förlängningen.

Ta reda på en bra sadelmakare eller någon som är kunnig och kan det där med sadlar och be honom/henne om hjälp...att ha en bra sadel är a och o...det är inte säkert att ni kommer att tjäna på det i längden att köpa en billug sadel nu..den kan ge ryggproblem och "laga" ryggproblem är inte billigt eller speciellt kul..
Jag har också en arabvallack...fem år i mars och det är skitviktigt enligt mig att han ska ha en riktigt bra sadel,därför har jag tagit konatkt med en man som är rekomenderad av många.Att hitta sadel till en arab är lite krångligt...inget man ska göra själv alltså..
Ta hjälp av en duktig sadelutprovare!

Lycka till! :rofl:

Bomlös fungerar ofta bra på araber (har jag förstått här på forumet). Jag rider själv dressyr i min Torsion Endurance, går (hittills) bra, men jag får ju inte tävla i den (jag är i o f s inte inne på tävlingar men bra att veta).

Det är EGENTLIGEN en distanssadel, så den kanske kan passa er bägge (alla tre, med hästen). Fördelen med bomlöst är att om de passar, passar de oavsett om hästen är ur muskler eller fullmusklad. Samtidigt som den tillåter att hästen sätter mer muskler.

Jag - och min häst - älskar den bomlösa sadeln! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka