Sadelskåp/tävlingsskåp - Vilket ska man ha?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Var faktiskt egentligen pappa som kläckte idéen, men jag hängde givetvis på :D
Som det är nu får bakluckan/baksätet agera sadelkammare. Då pappa är hästallergisk blir det ju inte bättre av att bilarna blir än mer impregnerade av att dubbeljobba som sadelkammare. Så han kläckte idén om att skaffa ett sadelskåp till transporten.
Men vilket märke är egentligen mest prisvärt?
Det behöver inte vara enormt, då det "bara" ska rymma en sadel, ett träns och lite småsaker.
Såg att Thule hade något som såg trevligt ut, men verkar inte gå att hitta idag år 2016? (All info om de jag hittade var från förra decenniet). Hööks har också har jag sett. Men annars. Något särskilt ni vill rekommendera? :)

Jag har ett äldre master skåp. Plyfa men väldigt stabilt. Dock inte så brett så är svårt att få plats med sadlarna.
Men oavsett vilket skåp du väljer så är det viktigaste att dörren öppnas åt (för dig) rätt håll så att det blir lätt att ta in och ur sadel ta att behöva dra ut skåpet från transporten varje gång :).

Jag har t ex skötardörren på vänster sida av transporten och hästen åker i höger spilta. Har satt mitt skåp i vänstra spiltan längst fram så att man kan nå sadeln genom skötardörren.
Hade hästen åkt på vänster sida så hade jag nog satt skåpet längst bak i högra spiltan t ex.

Japp, mitt hittade jag begagnat. Tycker inte det är tungt trots att det är byggt i trä/plyfa. Soptunnehjul på och ett handtag så det går att röra på :p
Kan inte ha kostat alls lika mycket som de i plast (som dessutom är jättebreda, måstenog kräva en bred transport och smalåkande häst)

Jag köpte precis ett beggat tävlingsskåp i plåt. (Från 1992) Det är inte speciellt tungt och känns överlag bättre än de i plast. Har slipat det och målade precis fösta lagret ny färg igår, ser ut att bli riktigt snyggt!
Jag har ingen sadelkammare in min transport, utan har en sadelbock i bakluckan på bilen när jag tävlar och tränar.
Tävlingsskåpet är enbart till för meetings och läger etc. Och just därför tycker jag också att ett tävlingsskåp känns mer användbart än ett fast sadelskåp som man monterar på transporten.

Hade också en sadelbock i bakluckan på bilen innan. Men jag tycker att det är mycket smidigare med sadelskåpet i transporten nu :). Främst att man kan ha lite smått och gott liggande i den hela tiden och slippa ta i och ur allt ur bilen varje gång :). Samt att jag kan köra med vilken bil som helst utan att hästa ner den alldeles förfärligt. Är ju inte lite stank efter en tävling i regnet t ex där allt är supersmutsigt och svettigt. Har sen också rena överdragskläder då jag kör andra bilar än min egen skrothög :p.

Hade också en sadelbock i bakluckan på bilen innan. Men jag tycker att det är mycket smidigare med sadelskåpet i transporten nu :). Främst att man kan ha lite smått och gott liggande i den hela tiden och slippa ta i och ur allt ur bilen varje gång :). Samt att jag kan köra med vilken bil som helst utan att hästa ner den alldeles förfärligt. Är ju inte lite stank efter en tävling i regnet t ex där allt är supersmutsigt och svettigt. Har sen också rena överdragskläder då jag kör andra bilar än min egen skrothög :p.

Min underbara pappa har byggt en egen bock med förvaring, typ en sånhär: http://staket.com/product.html/sadelbock I den ligger alltid det som "alltid skall med" Typ, regntäcke, första förband, kniv, extra tyglar, extra nummerlapp, etc. Den ligger i transporten och lyfts in i bilen innan jag lastar.
Jag är lärd att alltid lasta ensam häst på vänster sida i transporten? -För att undvika olyckor om höger hjulpar hamnar utanför vägkanten.
Annars hade din lösning varit ett alternativ, men eftersom jag har skåpet i högerspiltan blir det bara krångligt.

Jag är pedant delux med min bil, :D
Vid regn (som är precis som du skriver, det som orsakar lukt) så läggs allt geggigt och smutsigt i en ikea-påse med dragkedja. Annars lägger jag bara ut en filt i baggaget som skyddar mot det mesta. :up::)

Min underbara pappa har byggt en egen bock med förvaring, typ en sånhär: http://staket.com/product.html/sadelbock I den ligger alltid det som "alltid skall med" Typ, regntäcke, första förband, kniv, extra tyglar, extra nummerlapp, etc. Den ligger i transporten och lyfts in i bilen innan jag lastar.
Jag är lärd att alltid lasta ensam häst på vänster sida i transporten? -För att undvika olyckor om höger hjulpar hamnar utanför vägkanten.
Annars hade din lösning varit ett alternativ, men eftersom jag har skåpet i högerspiltan blir det bara krångligt.

Jag är pedant delux med min bil, :D
Vid regn (som är precis som du skriver, det som orsakar lukt) så läggs allt geggigt och smutsigt i en ikea-påse med dragkedja. Annars lägger jag bara ut en filt i baggaget som skyddar mot det mesta. :up::)
Ja det har jag hört också men då jag har skötardörren till vänster så vill jag inte få en häst i skallen så fort jag går in i transporten ;). Därför åker hästen på höger sida. Hade skötardörren varit till höger så hade hon fått åka till vänster :).
Smidigt med en väska med dragkedja för allt äckel :).

Som det är nu får bakluckan/baksätet agera sadelkammare. Då pappa är hästallergisk blir det ju inte bättre av att bilarna blir än mer impregnerade av att dubbeljobba som sadelkammare. Så han kläckte idén om att skaffa ett sadelskåp till transporten.
Det behöver inte vara enormt, då det "bara" ska rymma en sadel, ett träns och lite småsaker.
Såg att Thule hade något som såg trevligt ut, men verkar inte gå att hitta idag år 2016? (All info om de jag hittade var från förra decenniet). Hööks har också har jag sett. Men annars. Något särskilt ni vill rekommendera? :)

Vill slå ett slag för en sadelvagn. Jag lyckades hitta en begagnad som jag är jättenöjd med. Får plats med många saker men tar ändå inte så mycket plats. Perfekt när man bara åker och tävlar över dagen. :)

Vill slå ett slag för en sadelvagn. Jag lyckades hitta en begagnad som jag är jättenöjd med. Får plats med många saker men tar ändå inte så mycket plats. Perfekt när man bara åker och tävlar över dagen. :)
fast för ts med hästallergisk pappa så är det nog bäst att inte ha ngt i bilen öht.. hade inte velat ha en sadelvagn i transporten heller.

Jag föredrar de som hänger i fronten. Om man kan ha det. Ogillar att ha i trailen. Vill inte ha något som kan kastas omkring vid ev olycka.

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka