Sadelprovning..

Sv: Sadelprovning..

Hahaa..

Det är ju det jag menar.. Galoppbilden är ca 1 vecka tidigare och hon har inte gått upp under den veckan (enligt snöret jag mäter med iaf). När hon bara står och glor är hon väldigt stor om magen:-). Eller så är det kanske kameran och vinkeln som gör magen så stor.. iphone är ingen bra kamera!

Mailade Sensation som ansåg att en hybrid borde funka, men inte g3 och g4, för dom var för smala.. Hon visste direkt vilken häst det handlade om på beskrivningen fet arab med kort och bred rygg... Hade sett bilder på forum.. ehrmm..

/Lavinia

Hej!

Min bak går att trycka ner i 16 tum, men jag tror kanske att jag egentligen borde ha en 17? Kanske?? Baken är lite större nu än innan häst blev halt, men den går nog ner igen när jag kan rida ordentligt:-).

/Lavinia

Hej!

Jag har också fått höra sånt om bomlösa- det är nog mycket därför jag är så "nego". Frågan är hur mycket man ska lita på sadelutprovarna.. Min häst har dom ju stoppat på osannolikt många dåliga sadlar på, som inte passat alls- inte ens "på backen". Och sen är ju frågan hur mycket pengar dom får för att sälja det dom provar ut.. (Jag är ganska misstänksam- ja!).

Tittade lite på dom där sensation ride.. Dom ser ju iaf nästan ut som riktiga sadlar och jag tror nästan det är ett krav- jag vill ju kunna tävla i framtiden (samma framtid som jag ska köpa bil, transport, kläder, sadel mm mm).

Undrar om jag kan hitta en och testa i närområdet.. Det vore ju det bästa liksom. Sadlar är ett helvete, helt klart!

/Lavinia

Får tipsa om Summer som kommer ut med en ny sadel till hösten. Där de lägger ett "skelett" efter hästens rygg och sedan värms bommen om i alla möjliga vidder exakt efter det skelettet.

Verkar vara en bra sadel! Provsatt dressyren och den var riktigt skön;) Kommer ligga runt 10 000kr i pris.

Jag har också en arab, kort och med hopplöst sadelgjordsläge. Vad tänkte vi på när vi köpte dem:laugh:
Har också varit emot bomlöst. Men... det är skillnad på bomlöst och bomlöst! Sensation ligger iallafall still på min till skillnad från en hel drös med provade bomsadlar och ett par av bomlös modell.
Läget är ju lite hopplöst när det gäller araber och bomsadlar. Svanskappa är uteslutet på min pålle då han ändrar svansen hela tiden, det blir så svårt att få den att ligga rätt spänd då. Vet inte hur din är men min har tex svansen mycket högre när han är glad och galopperar än han skrittar, dessutom vinklar han den åt sidan olika mycket också. Allt för att försvåra!
Vet inte om detta var till någon hjälp precis, du får helt enkelt testa dig fram:)

ha ha jätte roligt!!
tror inte att magen i sej är ett jätte problem, finns ju massa hästar som är fetare o de kan ju ha sadel. Kan du inte beskriva hur hon ser ut och kanske ta med bild o visa i affären eller vart du nu ska köpa sadel?

Det blev en Prestige Golden Star till min dam! Och pga hur de ser ut så kan hon ha en 17" utan problem! Den är 34 i bom och med marginal då hon ska ridas med pad ett tag. Sadeln går värma om toll 36 om jag inte minns fel! Dåligt sadelgjordsläge löser vi med en svängd, anatomisk lädergjord. Sadeln ligger kanon på henne! Super bred kanal som är perfekt för en rygg häst! Tycker absolut du ska testa den! Står i beskrivningen här på buke att prestige är lång. Men det är den verkligen!

bilder:

resize-of-cimg6684_135202419.jpg

resize-of-cimg6686_135202505.jpg

resize-of-cimg6689_135202528.jpg

Och så den andre hästen: Nyinköpt fd travare, kom till oss i ganska smalt tillstånd men har redan gått upp en hel del.

Han ser ut så här:
IMG_0098.jpg

IMG_0097.jpg

Och testade samma sadlar, dressyrvariant 1:
IMG_0096.jpg

IMG_0095.jpg

IMG_0094.jpg

och thorowgood: (eller vad den nu heter..):
IMG_0093.jpg

IMG_0092.jpg

IMG_0091.jpg

forts..

Drar igång den här tråden igen

Börjar tröttna på att rida barbacka nu, så nu är det dags att ta tag i sadelletandet.
Är det ngn som har några tips på sadel som skulle kunna passa varmblodet? Helst en hopp

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka