Sadelprovning..

Sv: Sadelprovning..

Du kan ju rida med bomlös under en period tills hon är i kondition och gått ner i vikt och du kan hitta en sadel som passar. Nu red du ju barbacka? Skulle nog påstå att en bomlös är en blandning mellan barbacka och rida med vanlig sadel :) Har själv ingen bomlös.. men alltså den är ju bomLÖS och även om den ligger långt bak så är den ju mjuk och böjlig, så hur kan hon skicka fram den? Det blir ju inte samma som med en sadel med bom som är för lång.

Att hon har liten manke är positivt med tanke på bomlös sadel, dessutom ska du ha en padd som "lyfter upp" den också. Ger lite samma effekt som kanalen mellan bossorna på en sadel med bom.

Många med tjocka breda ponnyer utan manke har skaffat sig bomlösa då det är ändå chansen att de ska kunna ha en sadel överhuvudtaget.

Sen verkar det vara så otroligt många som inte hittar nog vida sadlar, har vi bara det problemet i sverige eller? För annars borde fler sadeltillverkare ta fram superbreda sadlar. (både i hopp, dressyr, snygga och dessutom i läder ;) ) Verkar finnas fler riktigt vida i syntetmaterial.

Hej!

Men om jag ändå ska köpa en sadel "tillfälligt" kan jag lika gärna rida barbacka, tycker jag, speciellt som jag inte kan hoppa i bomlösa.. Och med tanke på den bomlösa jag kan låna (som hon simmar i- den är verkligen ländtäcke och halstäcke i ett) och hennes mage.. Nej, jag tror jag håller mej till barbacka och skaffar en sadel som funkar sen:-). Min erfarenhet av bomlösa är inte särskilt positiv heller när det kommer till runda hästar och hon är ju rund över ryggen oavsett magen. Men det funkar säkert på många hästar- troligtvis mindre bra på en häst avskyr när sadlar inte ligger still eller ryttaren inte sitter still.

Sadlar som är så breda som det skulle behövas finns, men det är ju inte bara bredden som ska stämma, det är ju både bredd, längd och svängdhet. Sen vore det trevligt om jag kunde få plats i den också:-).

Engelsmännen har drällvis med breda, korta sadlar- av vilka vi testat en del tidigare och ingen varit bred eller kort nog. Nån gång i framtiden får jag säkert råd med en arabian, men jag kommer inte köpa en sån heller utan att ha testat den innan och det är ju heller ingen mening att skaffa en nu..

Och sadlar åker på henne även när hon är smal på gränsen till för smal:-). Hon har en mage då med verkar det som:-)

/Lavinia, som mest testade sadlar för att dom ändå var där och jag då kunde anskriva ytterligare ett par märken.

Okej, ja tycker du att det är okej att rida barbacka så :) Min häst går mkt mer avslappnat barbacka och med bomlös än med sadel. (nu blev jag själv sugen på att skaffa en bomlös.. :) )Antar att jag kommer närmare hästen och sitter mer still utan att lyftas upp av en sadelbom från ryggen,att det blir lite ostadigare för hästen med en ryttare några centimeter ovanför ryggen. Dessutom blir de så otroligt mer lyhörda för säte och vikthjälper utan en sadel emellan :)

Ett tips för en kortare anläggningsyta på sadeln är att man har rundbossor ist. för kilbossor. Såg att du hade kilbossor på hennes förra sadel?

Haha..

Jo svanskappa är bra, men det känns inte helt rätt med svanskappa när jag vet att sadelgjorden kommer dra fram och den bakåt.. Nånstans kommer det ge med sej och vad jag hört av andra arabägare blir det svansen på ryggen.. Jag har ett fästa för svanskappa, men sadelskrället ska ju passa innan är tänken:-)

Nej, jag rider barbacka så länge det går (har ridit lektion barbacka hela hösten, min tränare accepterar inte sadelgjordar i armbågen) och hittar jag några sadlar att testa under tiden så gör jag det..

Barbacka är mysigt så länge det inte är fullt ös medvetslös.. Då får fröken acceptera att gå med gamla sadeln.. Tyvärr..

Rundbossor har hittills varit alldeles för rundade för att funka på hennes platta rygg- men det finns säkert nåt märke därute som kan funka.. Frågan är hur många i stallet som kan tänka sej att låna ut sina sadlar till mej för test... Det står ju ändå ca 20 hästar i stallet.. Det blir ju 20 sadlar man kan avskriva:)

/Lavinia, inte bitter alls.. Nästa häst blir ett mörkbrunt halvblod med smal rygg!

/Lavinia, inte bitter alls.. Nästa häst blir ett mörkbrunt halvblod med smal rygg!

HAHA! :)

Ang. svanskappa, vad är bäst/sämst - Sadelgjord framme vid armbågarna, sadel som ligger på bogbladen och för långt fram på manken (hamnar ännu mer i bakåtvikt ) eller en svanskappa som jo, borde ge ett tryck under svansen... ? Jag skulle välja svanskappa, men kan inte uttala mej om att det är det bättre alternativet eller är bästa sättet. Men du kanske märker om hon uttrycker obehag av en svanskappa? Dock kan du ju ge henne en invänjning vid tex. longering innan om hon inte är van.

Funderar på om en islandshästsadel kan funka? Bred och kort? Men finns kanske mest i dressyrmodeller?

Hej igen!

Jag letar ju främst dressyrsadel just nu- det går ju att hoppa i om man verkligen ehhh... vill. Har testat flera islänningssadlar, men fröken dissade dom stenhårt!! (rörde sej inte en mm framåt). Några av om var också för långa.. Skitsvårt detta!

ang svanskappa:
Och det handlar alltså inte om tryck under svansen utan att hela svansen lägger sej på ryggen på hästen pga trycket.. Så det är inte helt ok.. Men jag ska testa, när häst gått ner lite i vikt (om hon nu nånsin gör det). Jag har ju svanskappefäste på sadeln och en körsvanskappa jag bara ska para ihop med den.. Hon är tömkörd med svanskappa, men trycket blir ju inte i närheten samma som med mej i sadeln.. Vi får se helt enkelt.

Det finns nånstans en lista över alla sadlar vi testat men jag vet att vi testat både wintec wide (som var helt fel på henne) och sån cob/haflinger variant, som inte heller låg optimalt. Ett par islandssadlar, en bunt jeremy rudge, några cliff barnsby, några kentaur (fett dissade av häst!) och några till jag ine minns vad de hette..

/Lavinia, som gillar sin häst ändå.. just nu är det bara lite väl mycket att gilla:-)

Bomlös är jag mycket tveksam till på fröken skimmel, hon har en extremt kort rygg och knuffar fram/åt sidan allt som hamnar för långt bak. Och jag vill kunna hoppa och galoppera utan att riskera att sadeln snurrar.
Jag tycker du skulle prova bomlösa modeller på skimmeln ändå. Min häst är bred och utan manke så många sadlar glider både i sidled och framför allt framåt på henne. Den sadel som ligger mest stilla på henne är just den bomlösa, så det kan vara värt att prova för dig tycker jag.
Jag har haft ett elände med sadlar som åker fram på min, men det problemet blev jag av med när jag skaffade den bomlösa. (och har svängd gjord till den)

Håller med dig ang svanskappa, Pselmas svans stod rakt upp med svanskappa och efter ett kort tag så hade hon stora sår på svansen.

Precis som bigganl så tror jag på bomlöst till din dam.

ok..

Ge mej exempel på nån bra då, jag får väl ge mej och prova..:)

Men dom måste vara ganska små, för vanliga i 17 tum ligger på korset (ej överdrift) på henne..

/Lavinia, faller för grupptrycket idag.

Det beror ju lite på vad du är ute efter. Vad vill du ha av sadeln?

Om sadeln är för lång eller inte spelar ingen direkt roll, så länge du sitter där du ska sitta så tyngden hamnar där den ska.

Det bästa är väl att köpa en som du får lämna tillbaks om den inte passar, och oxå då får tillbaks hela köpesumman.
Inom vilka prisramar vill du att sadeln ska ligga?

Sensation är ju kända för ligga där man lägger dem, de passade inte min dam för att hon har för mkt manke, men då handlar det ju om 15 000 kr tyvärr. Fördelen är dock att om den inte passar, du inte trivs med den eller liknande så får du lämna tillbaks den och får pengarna tillbaks, det enda du förlorar är ju frakten.

Så, jag tycker att om den bomlösa ligger på korset när du har lagt på den, strunta i det! Prova att rida ändå, för det är skillnad på bom och bomlöst. Med en bomsadel får hon ju tyngd för långt bak, och det är en självklarhet att hon blir grinig då! Hon kan ju dels inte röra ryggen, och hon kan säkerligen inte röra höften heller, och chansen att få med rumpan då är ju så minimal som den bara kan bli.

Vart i landet bor du? Det finns säkert många bukefalister som låter dig låna en sadel om du vill det! (iaf för en ridtur för att prova sadeln)

Hej!

Jag vill ju helst ha en bekväm sadel- ej för "bred" att sitta i, eftersom mina höfter gissningsvis skulle bråka då och så ska den ju klara av fullt ös medvetslös i skogen.

Egentligen vill jag kunna hoppa också. Och det vore sååå trevligt med en sadel som sätter mej i en trevlig dressyrsits, så min stackars tränare slipper skälla på mej jämt..

bor i 08-land och har nog lite svårt med 15000 för en sadel innan jag fått jobb (vilket nog inte blir förrän om ett år, tyvärr). Men om en sån nu skulle funka vore det ju superbra..

Och det är inte en chans att jag hamnar på rätt ställe i den bomlösa jag har närmast, antingen kommer sadelgjorden ligga i armhålorna och jag sitta på manken eller så hamnar jag (också) på korset:-) Den är hemskt stor!

/Lavinia

Mina sadlar har du ju sett;) Men jag lovar att uppdatera med bilder på vad jag hittar till min breda, korta lilla ponny;) Sitter ju i samma sits som du och kan inte lägga hur mycket som helst på en sadel. Speciellt inte nu då jag är sjukskriven och sen är mamma ledig i 1 år:/

Men jag får lov att följa din tråd;) Bomlöst kan vara ett alternativ men de sadelutprovare har förbjudit mig att testa det pga min ponnys rygg. Det skulle bli tryck på fel ställen enligt dem. FRåga mig inte hur för jag kan ingen om bomlösa;)

Hej!

Jag har också fått höra sånt om bomlösa- det är nog mycket därför jag är så "nego". Frågan är hur mycket man ska lita på sadelutprovarna.. Min häst har dom ju stoppat på osannolikt många dåliga sadlar på, som inte passat alls- inte ens "på backen". Och sen är ju frågan hur mycket pengar dom får för att sälja det dom provar ut.. (Jag är ganska misstänksam- ja!).

Tittade lite på dom där sensation ride.. Dom ser ju iaf nästan ut som riktiga sadlar och jag tror nästan det är ett krav- jag vill ju kunna tävla i framtiden (samma framtid som jag ska köpa bil, transport, kläder, sadel mm mm).

Undrar om jag kan hitta en och testa i närområdet.. Det vore ju det bästa liksom. Sadlar är ett helvete, helt klart!

/Lavinia

Givetvis har även jag hört precis samma sak från sadelutprovare. Hästarna skulle gå sönder, och fort skulle det gå med.

Men, efter 2 sadlar á 15 000 kr/st som var specialbeställda efter hästens rygg, men inte passade mer än 2-3 veckor så åkte jag till en kompis med bomlösa. Sen kan jag säga att jag köpte bomlöst och har ridit med det upp till 12 mil iaf.

Till dig skulle jag då rekomendera Masterback eller sensation. Iomed hennes mage tror jag mer på sensationen, men jag tror det blir grymt svårt att hitta en sadel innan den är borta, för den är verkligen enorm!
Båda dessa bomlösa har inget hårt framvalv, vilket innebär att de kan ligga lite långt fram så länge hästens armbåge inte störs av det (med andra ord är det sadelgjordsfästet som det hänger på). Anledningen till det är att det inte finns något som håller emot, så hästen kan röra sig fritt ändå.

Att hoppa i bomlös får du helt enkelt bara strunta i. Det finns inga bomlösa som tryckutjämnar så bra, och skulle de det så försvinner ju hela iden med bomlöst. Däremot blir det nog betydligt lättare att hitta en sadel när du har ridit henne mer ordenkligt och hon har gått ner i vikt. Och kanske kan du då ha en hoppsadel som du bara hoppar i, och därmed inte har lika höga krav på att den passar 100%. Rider man med sadeln varje dag så måste man ju en sadel som verkligen passar.

ÅF av sensation har jag för mig bor i 08 trakten, maila och hör om du får prova!

Vilken storlek kräver din bak? Många av de bomlösa kan du få i den storlek du vill. Jag har bara ridit i ett fåtal bomlösa så jag kan inte guida dig i den djungeln, men jag rider själv i en MasterBack som jag är väldigt nöjd med. (och hästen) Fast jag har en bomsadel också som jag rider ut och gymnastikhoppar i.

Hej igen!

Fast såå stor mage tycker jag inte hon har.. Däremot är hon inte så fördelaktigt klippt..
DSC_0049.jpg

Enligt sensations hemsida har dom en hoppsadel, men det är alltså inget att tro på?

Och hon har ju ett sugigt sadelgjordsläge även när hon är smal? Hur funkar det med bomlöst?

/Lavinia

Jag har bomlöst som du kan få låna och prova om du vill. Bor strax norr om 08-området.
Till min häst med kort bred rygg, men numera också manke, och ganska mycket mage, har jag skaffat en " fransk gjord" som ligger still på ett helt annat sätt än övriga jag provat, och som dessutom är snäll mot en häst med tendens till sadeltvång

Fast jämför du den bilden med bilderna där du provar sadel så ser det ju inte ens ut som samma häst. Magen är typ dubbelt så stor i början av tråden :D

Av det jag ser på den bilden så ser jag ingen anledning till att sensation inte skulle passa. Och nej, jag skulle inte hoppa i en bomlös sadel, men det finns säkert hästar som klarar det.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka