Sadelproblematik.... Hur ska jag pussla bäst!?

Domino_s

Trådstartare
Läget är såhär:

Jag har 3 hästar.

1 valack och 2 ston, sto nr 2 har inte varit hos mej sålänge och det är nu sista månaderna som jag börjat sätta igång henne. I början hade hon valackens sadel, men har nu musklat sej och nu har jag sto nr 1 sadel på henne. Den ligger helt underbart på henne (finns fortfarande lite plats kvar till ännu mer muskler)!

Jag har ett tag gått och funderat på att köpa en egen sadel till sto nr 2 för att slippa flytta grejerna fram och tillbaka. Jag kikade således på begagnade.
Men sej fick jag en vild tanke, när jag köpte sto nr 1 sadel så ville jag helst haft en brun, men tog en svart för jag ville ha en snabbt och det hade dom hemma... (dumma mej, jag vet!)

Så jag bestämde mej för att köpa en ny till sto nr 1 och låta sto nr 2 få hennes sadel istället.

MEN! När jag kommer till ridsportaffären så har den sabla färgen utgått! Jag blir tokig, den finns hos vissa butiker, men inte i min storlek....:crazy: Har letat som en galning överallt....

Jag rider väldigt allround, men tränar för att tävla dressyr... Hoppar gör jag sällan.. Så nu vill jag ha råd och tips hur jag ska lösa situationen smidigt så att jag känner mej nöjd. För själv är jag villrådig....:crazy:

Jag är lite inne på att köpa en dressyrsadel :love: till sto nr 1 istället. Men är det bra att hålla på att dela sadel mellan hästar? (Om jag vill hoppa med sto nr 1)

I baktanken finns också valacken som går underbart under dressyrsadel... Usch, jag skulle vilja ha både hopp och dressyr till sto nr 1 och valacken och hopp till sto nr 2...

Det här inlägget blev långt och komplicerad, hoppas nån orkat läsa igenom det och har några förslag!

Tack på förhand! //Domino_s :bump:

Senast ändrad:
Sv: Sadelproblematik.... Hur ska jag pussla bäst!?

Orkar faktiskt inte reda ut riktigt vad det är du vill.

Men säger såhär både hästarna o sadlarna mår bäst av att hästarna har varsinn sadel som de går med. Det gör inget att de byts någon gång ibland men det är inte bra att regelbundet byta rygg. Detta gäller speciellt sadlar med ullstoppning. De sadlar som klarar byten bäst är luftstoppade sadlar samt bladsadlar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 188
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 198
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka