Sadelproblem

Jossantt

Trådstartare
Okej, buke, nu kommer ett sadelproblem igen!
Har börjat rida western, och börjat leta efter sadel (typ omöjligt! ju mer jag gräver runt, ju mindre förstår jag!!)
Gund info om hästen: travare modell lättare ca 158 mankhöjd, 135cm i täcken. http://www.bloggagratis.se/bild.php?filnamn=68d7b440502cd79b6a70e6f3302b1f1248763c8b157d3.jpg

Fick köpa tränarens gamla sadel billigt, som han tyckte låg bra. Försökte mäta bomvidd/säte igår, fick det till bom-5inch/13cm och säte 14inch/37cm.
Problemet med den sadeln (som jag red i ca 3 ggr.) var att den gled "bakåt"/uppåt. När man ridit klart såg det ut som att sadeln lättade från hästens rygg bak och jag kunde få in nästan en knytnäve längst bak. Antog att det inte var bra och har slutat rida med den.
Tyckte även att sadeln var för lång för hästen, (var/är ju van vid "vanliga sadlar":D)

Så, till frågorna:
1. Varför åker sadeln bak/lyfter? för smal bom?
2. Vilka westernsadlar är kortare för gärna smidigare?
3. vilken storlek på bom är 5 inch? Visst finns det ett annat namn är siffror? typ Quater(stavning?:) )
4. Vart kan jag vända mig för att få mer hjälp med utprovning? PM:a gärna om sadelmakare som provar ut westernsadlar i sthlmstrakten.

All hjälp är varmt mottagen!

Sv: Sadelproblem

1. På mina hästar har sadeln varit för smal då den glappat mycket bak. har den varit för vid har den glidit ner på manken...
2. Det finns ganska många "round skirt" sadlar (mindre läder = lättare)
4. Alla märken har olika namn, en Semi quarterbom kan vara en extra full quarter i ett annat märke.

tack ni som svarat, tyvärr blev jag inte mycket klokare av det! :D
Antingen för smal eller för vid då den glappat, hmmm..!
någon mer som kan upplysa mig?

kan fixas på söndag! :D
återkommer då med bilder på sadeln samt bild på häst+sadel!

Liknande trådar

Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 642
Senast: gutenviks
·
P
Western Hej! Hittade ingen direkt tråd jag tyckte passa, men vet ni någon så säg gärna vänligt till! :laugh: Jag håller på och letar efter...
Svar
14
· Visningar
2 857
Senast: minternet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka