Sadelproblem

godishanna

Trådstartare
Så var det dags igen. Kusen har musklat om sig och nu måste jag byta sadel - igen! Det märks att han är besvärad av sadeln. Nu är jag inne på att köpa en sadel med cair-system, problemet är att han har väldigt lång manke, jag skojar inte om jag säger att den slutar mitt på ryggen... Har hört att wintec inte passar hästar med höga och långa mankar. Hur är det egentligen?

Någon som har nåt annat tips på sadel som passar en lång, hög och smal manke på en relativt rak rygg som ändrar sig hela tiden... Är lite fattig så det får inte bli för dyrt. Kan få 4000-4500 för min gamla sadel kanske.

Sv: Sadelproblem

Albion, Prestige, Frank Baines (Elegancen framförallt), Arabian (finns speciella modeller för hög lång manke).

Däremot tror jag nog inte du kommer lyckas hitta en sadel till en häst med det problemet för bara 4-5 000... Börja spara och börja leta, för det kan ta några år innan du ens hittar en sadel, eller har råd att köpa en ny.

Jag har letat i några år... den sadeln jag har nu passade när han var omusklad om jag paddade under ordentligt så den kom upp. Nu när han musklat sig mera har den blivit för smal med paddar under, tar jag bort dem så är den lagom bred men för låg i bommen. Knepigt!

Jag har haft Zaldi, Olympus, Stubben, Frank Baines, HdR och nu Passier. Alla har ju funkat ett tag till pållen ändrat sig. Sedan har jag provat Cliff Barnsby, GlobusLoke, Kieffer m fl kommer inte ihåg alla. Jag la letandet på is då Passieren faktiskt funkade i ett par år (med diverse paddar..). Kanske Kieffer skulle passa nu har för mig att den var ganska hög i bommen...

Har haft 3 olika sadelutprovare. Den första ville bara sälja "sitt" märke. Den andra köpte jag Passieren av, den funkade bra med tjock pad under som lyfte den tills pållen musklade sig så att sadeln blev för trång med pad under. Utan pad som lyfte sadeln så kom den åt manken. Vet inte hur jag ska förklara tydligare. Den tredje sadelutprovaren gav upp då han inte hade nåt som passade.

och mankproblemet löses inte av en rejäl cutback?

Nix... :( Det löste problemet på den höga delen av manken men vad gör man när den tar i en bit under sadeln (bakom cutbacken)?

Prova Albion då, de har plats för mkt manke. De är däremot helt raka så frågan är väl om det funkar då....
Annars finns det ju en hel del sadlar msn kan måttbeställa för högre manke (Arabian t.ex.) men då kostar de 14-16 000.... Albion kostar iofs också mellan 15-30 000 men det finns ju en hel del begagnade av dom...

Jag har en Wintec sport till en häst med hög smal manke.

Jag var och kollade på wintecsadlar igår och de var inte så låga i bommen som jag hört talas om. Är nog värt att låna hem och prova iaf. Dessutom får jag ju en helt ny sadel för utan att betala så mkt emellan när jag får sålt min gamla :) (om nu wintec passar förstås...)

Hejsan , jag har en beg. wintec sadel som jag ska sälja. Om du är intresserad , jag säljer den för 4000 kr , med stigbyglar och stigläder , en allround sadel med cair system. Är bara använd några månader och garanti finns kvar.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka