Sadelproblem!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 990
Sv: Sadelproblem!!!

välkommen i klubben för sälformade hästar.
har själv en baines capriolle chair som passar hyfsat på min isis.
islandssadlar finns i många bra och dåliga modeller.
gå in på agersta och titta på hemsidan.
dom bra modellerna passar nog utmärkt på araber.
korta vida sadlar som ligger där dom ska.
tyvärr finns det många dåliga ochså som är trånga och alldeles för långa.
hade förut en kloster shöntal som till och med är kortare än caprillin.
mycket bra sadel som legat på en arab innan.
har kvar den men vet ej om jag vågar sälja den då den passar ganska bra på sälen.
köpte caprillin förra sommaren när han var smällfet och hade växt ur klostern.

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst har helt rund rygg på alla sätt å vis, men en bra sadel åker inte fram. Jag lovar!

Du menar att har kommit på något soms amtliga utbildade sadelmakare inte har? Nu blir jag imponerad!

Valacken har ett MYCKET BRA sadelläge. Men ett mycket DÅLIGT SADELGJORDSläge. Enligt känd sadelmakare och sadeltillpassare 'värsta tänkbara sadelgjordsläge'.

Jag ska återkomma med bilder, men det är väldigt intressant att du alltså 'vet' något som smlad expertis INTE vet?

Vad ör det med kilbossor som inte funkar? Dom är väldigt korta i anläggningsytan vill jag lova. Min häst kan i vissa märken bara ha 16½ el 17½ men Clic dressyr kan jag ha i 18".

Hm... semiullstoppade bossor... Vet faktiskt inte rikigt vad det betyder...

Clic hopp: 9000, dressyr: 8500
Turner dressyr: 7700, esperanza hopp: 7300
Magma dressyr: 9600, hopp: 9800 (ca priser)

problemet med islandssadlar är att på vanliga hästar behöver man inte ha ett sånt flat säte och man behöver inte heller hamna så långt bak i sadeln. Många gillar inte det och på en vanlig häst kan det kännas riktigt konstigt..

Du behöver inte ta an en sån ton när jag bara försöker hjälpa dig med tips.
Vill du inte ha ngn hjälp så visst.

En sadel som ligger bra dras inte bara fram av en sadelgjord. Är hästen normalviktig så är inte själva magen så rund att sadelgjorden åker fram. Är det bröstkorgen som är rund och hästen är smal vid bogen så är det fel på sadeln om den åker fram eller så har du sadlat för långt bak. Desa riktlinjer som finns gäller inte alla hästar. Min häst har kort rygg och jag måste sadla några cm längre fram än på vanliga hästar, för annars kan jag inte ha ngn sadel. Detsamma gäller för hästar med så runda bröstkorgar och smala bogar som inte tar emot. Men man ska tänka på att man ska inte sadla så långt fram att den hindrar hästens rörelser.
Men en sadelgjord är inte orsaken till att sadeln åker fram. isf kan man lägga sadelgjorden lite närmare frambenet (alltså mitten av sadelgjorden på själva magen) så ligger gjorden kvar där, istället för att enligt dig dra med hela sadeln när man har lagt sadelgjorden rakt.
Jag kan maila bilder på min häst om du vill och hur jag menar.

Diabolical_Kitten skrev:
En sadel som ligger bra dras inte bara fram av en sadelgjord. Är hästen normalviktig så är inte själva magen så rund att sadelgjorden åker fram. Är det bröstkorgen som är rund och hästen är smal vid bogen så är det fel på sadeln om den åker fram eller så har du sadlat för långt bak.Men en sadelgjord är inte orsaken till att sadeln åker fram. isf kan man lägga sadelgjorden lite närmare frambenet (alltså mitten av sadelgjorden på själva magen) så ligger gjorden kvar där, istället för att enligt dig dra med hela sadeln när man har lagt sadelgjorden rakt.
.

Jag provar igen.

Hästan har ett bra sadelläge, dock placerat betydligt längre bak än det ställe där sadelgjorden ligger still. Detta har inte med 'trindhet' att göra utan hästens exteriör.

Om jag lägger sadeln så den ligger bra i sadelläget och släpper gjorden rakt ner och spänner den så kommer gjorden inte att ligga still utan glida framåt, helt enkelt för den vill hamna där den ligger still. Detta gör att du får en / vinkling mellan sadel och sadelgjord, som gör att sadeln (om du inte spänner för kung och fosterland) kommer att dras med fram, glida över bogblaedkanten och hamna för långt fram. Men så snart sadelgjorden fått en rak vinkel I, så kommer sadeln sluta glida. Men då är den för långt fram.

Mer än en mycket välrennomerad sadelmakare har studerat eländet och konstaterat att det finns ingen sadel (vanlig) som inte dras fram.

Fast jag tror att jag måste hålla med Alexandra_W. Det FINNS hästar som vår skapare skojade när han gjorde ... (Är det en polsk arab du har?)

Hennes häst verkar se ut som min och då är det faktiskt så, att sadelläge och sadelgjordsläge liksom inte stämmer överens!

Om man sätter t ex en täckesgjord runt hästen på det ställe där sadelgjorden hamnar (oavsett var man har satt den) så finns det liksom inte mycket plats mellan gjorden och bogbladsspetsen.
Då måste alltså sadelgjorden (teoretiskt) sitta fästad i sadeln nästan vid ortspetsarna (om vi pratar engelsk nu), och så är ingen sadel tillverkad. Det medför nämligen att man drar ner framvalvet och hela sadeln tippar.

Ja, jag hoppas att jag var blixt-tydlig ... :o

Så din häst har väldigt bred och rund bröstkorg?
De flesta hästarna jag har sett (däribland min egen) har man kunnat göra på detta vis, men det finns ju alltid undantag. Om inget hjälper finns det ju abra svanskappa...

Men om jag var du skulle jag ändå höra med andra. Bara för att h*n har ett bra rykte betyder inte att h*n ngn gång kan ha fel. Man måste vara lite skeptisk mot sadelutprovare. Finns bara 8st godkända i hela landet... De flesta har gått en kurs på några veckor ochd et var det... Kan rekommendera en jättebra iu Varberg, men du bodde ju väldigt långt bort...

Diabolical_Kitten skrev:
Vad ör det med kilbossor som inte funkar? Dom är väldigt korta i anläggningsytan vill jag lova. Min häst kan i vissa märken bara ha 16½ el 17½ men Clic dressyr kan jag ha i 18".

De blir i 99.9% av fallen för långa, pållen har KORT KORT rygg. (och idag en sadel med kilbossor som är en aning för lång, men efter sju sorger och åtta bedrövelser var både jag och sadelmakare eniga om att den trots allt var bäst. Den glider - som alla andra - men minst)

Vilken storlek behöver du? Har du långa ben, är smal, kraftig, kort? Hur kort måste sadeln va för att den ska passa? (42-44/45-46/47-50cm?)

Så din häst har väldigt bred och rund bröstkorg?

Nja,, han har ett sadelgjordsläge som är längre bak än sadelgjordsläget, och en magform som gör att sadelgjorden bara ligger kvar på ett ställe.

Ska ta kort senare idag så blir det lättare att förklara, just nu är hästen dock överviktig, men jag kan visa på det där med sadelgjordsläge vs sadelläge iaf.

De flesta hästarna jag har sett (däribland min egen) har man kunnat göra på detta vis, men det finns ju alltid undantag. Om inget hjälper finns det ju abra svanskappa...

mm, vilket jag vägrar ha, det skapar ett tryck jag inte anser önskvärt. Så ist'llet har jag ( i samråd med sadelmakare/sadeltillpassare) valt att blunda för att sadeln åker fram sålänge hästen (som är kinkig med sina sadlar) inte protesterar. Och vi har valt den sadel som åker fram minst (vilket tyvärr inte innebär lite) trots att den är en aning för lång. Det tog ett bra tag att komma dit dock, dvs en hel del trixande och testande och svärande ;)

Men om jag var du skulle jag ändå höra med andra. Bara för att h*n har ett bra rykte betyder inte att h*n ngn gång kan ha fel. Man måste vara lite skeptisk mot sadelutprovare. Finns bara 8st godkända i hela landet... De flesta har gått en kurs på några veckor ochd et var det... Kan rekommendera en jättebra iu Varberg, men du bodde ju väldigt långt bort.

Jag har som sagt hört med fler än en, och de säger samma sak.

Just nu har jag helt gett upp det hela, men jag har ägnat sjukt mycket tid åt det hela genom åren. Och vill påpeka att det FINNS hästar som helt enkelt inte är skapt så att det fungerar som det borde. Självklart FINNS det vägar runt detta med, men min ekonomi klarar t ex inte en måttsydd sadel.

Jag har provat förgjord (den gled ju lika fint den med liksom), jag har provat sådana där gjordar utformade för att förhindra glid osv. Och olika sadlar (både olika modell, olika bossor osv).

Det end ajag hittat som påverkar lite är en antiglidpadd, dock är den rätt ny så jag ska inte säga för mycket än, och jag blir inte klok på HUR den kan fungera, men de ggr jag ridit med den har sadeln de facto glidit mindre. Men helt får jag nog aldrigs topp på den, om inte herrn nu som pensionär tänker lägga på sig så mycket att nåt plötsligt gör det funkar ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Vilken storlek behöver du? Har du långa ben, är smal, kraftig, kort? Hur kort måste sadeln va för att den ska passa? (42-44/45-46/47-50cm?)

16" (ev 16.5", lite beroende på hur stora/små de är, skiljer sig ju mellan märkena). Korta ben så ser gärna kortare kåpor än normalt, även om det funkar med normala med (men får man ÖNSKA så *s*).

Helst inte över 42, nu minns jag inte var MAX går, kan mäta ikväll igen, men koort. Def inte 45 eller över. Och så sadelgjordsfästen placerade i balans men främre stroppen så långt fram som möjligt för att i görligaste mån förhindra glidning.

Jag är kort och således korta ben. 160/45 kilo.

Som bonus har hästen sadeltvång (som dock är tämligen symptomfritt nu) och kan säga BLÄ om en sadel bara ur det blå. Han har mycket bestämda åsikter om vad som ska ligga på hans rygg, men är inom rimliga gränser övertalningsbar. (Zaldi Atlantan är den enda han sagt 'jatack matte' om, dvs accepterat direkt. Trots att den är för lång. HdR flaten sa han 'BLÄ' om först men gick med på att den dög efter ett tag, och ett otal andra sadlar har har sagt 'aldrig i livet om'. Dock är det ett tag jag var i sadeldjungeln med honom nu så han kan ju blivit vuxen och förnuften ;)

Ska prova en true Brit ('ekonomimodellen av Cobra och Jaguar) på honom, en kompis har en sådan (16", vid bom) som hon vill sälja, och den har ju rundbossor (på en dressyrsadel, halleluja). Så jag ska prova den iaf.

Nu känns ju inte valacken som den jag kommer lägga pengar på ett sadelköp på iom att han är förtidspensionär, men jag skulle ju gärna hitta en sadel som ligger så bra det går på honom (dvs som Atantan men slippa längden) samtidigt som jag tror den kan passa unghästen med när det är dags. Och de BORDE bli hyfsat lika, båda är ju araber så korta bossor borde behövas i båda fallen, och jag TROR damen kommer få en rygg som kräver vid bom med.

valacken kräver som sagt vid bom (många sadlar har fallit pga bomvidden), han behöver mankfrihet (hög/lång manke) samtidigt som den måste vara bred i manken med. Och så brett mellan bossorna. Har en rygg som är lite svängd när han bara står och går men som kommer upp och blir rak under arbete.

Tror jag fick med allt nu =)

Glömde ju, herrn har en rygg som (ffa bakre delen av sadelstaden) ser ut som ett soffbord. Ingen takighet här inte utan plant och i nivå.

Ska fota senare som sagt, kamerabatterierna är på laddning just nu.

Okej... men det blir ju lite enklare när du ändå är så kort och smal, hade varit lite mer komplicerat om rumpan hade krävt en 18"... :)

Hur mkt pengar är du beredd att lägga? www.Oxhorsestore.com har sadlar (hemsidan komemr tillbaka efter årsskiftet men kan ge dig mailen till dom om du vill...) somj man kan specialbeställa till ett rimligt pris. Sadlar som kostar ca 5-8000 som verkar vara helt okej. Enda nackdelen är att butiken finns i Norge, men ägaren åker till Sthlmsområdet och Gbgområdet några ggr per år, och då kan hon ta med sadlarna så man kan prova. Sen om det verkar som om ngn modell hade varit bra kan man specialbeställa en med lite ändringar för typ 1000:-... Inte så himla dyrt alltså.

Jag kan kolla lite sadlar av folk jag känner hur korta dom är i 16-16½. Är tyvärr sjuk för tillfället men kan göra det på onsdag om jag kommer ihåg..

Diabolical_Kitten skrev:
Okej... men det blir ju lite enklare när du ändå är så kort och smal, hade varit lite mer komplicerat om rumpan hade krävt en 18"... :)

Hur mkt pengar är du beredd att lägga? www.Oxhorsestore.com har sadlar (hemsidan komemr tillbaka efter årsskiftet men kan ge dig mailen till dom om du vill...) somj man kan specialbeställa till ett rimligt pris. Sadlar som kostar ca 5-8000 som verkar vara helt okej. Enda nackdelen är att butiken finns i Norge, men ägaren åker till Sthlmsområdet och Gbgområdet några ggr per år, och då kan hon ta med sadlarna så man kan prova. Sen om det verkar som om ngn modell hade varit bra kan man specialbeställa en med lite ändringar för typ 1000:-... Inte så himla dyrt alltså.

Jag kan kolla lite sadlar av folk jag känner hur korta dom är i 16-16½. Är tyvärr sjuk för tillfället men kan göra det på onsdag om jag kommer ihåg..

fast då hade jag nog inte envisats med att ha arab, om jag varit så stor ;)

Hur mycket pengar, tja.. det är eg HELT beroende på om jag tror den kan passa åringen när hon blir stor det. Och vad jag har råd med för stunden sas (jag kan ju ha råd med en dyrare sadel om det finns finansiering t ex). Men generellt just nu går min smärtgräns vid 7000 kr, och INGEN är gladare än jag om det hamnar under det. Det spelar ingen roll om det är en syntet eller läder, men får jag välja vill jag ha läder.

Heller ingen roll om det är en dressyr eller hopp, dock undanbeder jag mig ALLA allroundmodeller samt flatbacksadlar.

Jag har ju som jag ser det två alternativ, och vilket det blir beror mycket på omständigheter och vad som går att finna/inte går att finna. Men alt ett är att valacken få lalla omkring i sin Atlanta, han är ju ändå pensionär och går inte speciellt mycket, och har lallat runt i sin Atlanta och varit nöjd i snart fem år. Det enda som det då kostar mig är en tusenlapp (det är dags för omstoppning tack vare att jag envisas med att sitta upp från marken..)

Och så väntar jag tills i vår och köper en syntetsadel eller billig begsadel till unghästen och använder till sadelinvänjning och ryttarinvänjning. Och sen om den funkar (passar) vid inridning med (2006) så använder jag den då och sne när hon vuxit klart köper jag en 'riktig' åt henne, när jag vet hur hon tänker se ut.

ELLER så lyckas jag hitta en sadel för typ 7000 kr som passar valacken bättre än Atlantan men som jag också kan använda till lilldamen under sadelvänjning, ryttarinvänjning och inridning. Och köper en ny till henne när hon behöver det.

Så, för att jag ska lägga några större pengar på valackens sadel så lär den förutspås kunna passa lilldamen med sen.

Om jag hittar en sadel som passar valacken och kan tänkas passa lilldamen sen, OCH jag får min Atlanta såld då, så ökar ju budgeten. Men då lär det vara en ny sadel (inte beg) eftersom man antagligen inte säljer Atlantan på en kvart.

Jag har nyss tagit tag och börjat klura på frågan (den har ju vilat, valacken har varit konvalescent från aug 03 till maj 04 när han dömdes ut och T-märktes, och innan jag visste om han skulle bli kvar eller ej gjorde jag ju inte ett dugg. Och han har gått med Atlantan och varit nörjd och med urfräsch rygg i flera år så det är mest för att jag vill att det ska bli optimalt som jag eg vill ha en kortare)

Jag lägger en länk här när jag tagit bilder, så det blir ingen belastning på din mail (och jag sitter på modem, så =))

dagens islandshäst sadlar är i stort sett dressyrsadlar.
forntidens platta ribbade sadlar är inte lättsålda.
gå in och titta på trådar ang längd mm.
har du något isisstall i närheten så fråga om du kan få prova någon sadel.
kortare går inte att få tag på än dessa sadlar som du kan få hur vida som helst.
när jag köpte min caprilli så fick det bli en begagnad så att jag kunde prova ordentligt. tror att anläggningsytan är 46 cm.
att det inte blev en islandssadel berodde på att just då fanns ingen modell som jag ville ha till salu runt om där jag bor.
min häst har sadelläge men inget sadelgjordsläge så jag vet att det nästan hopplöst att hitta en sadel som inte åker fram.
dessutom kort ,överbyggd utan manke.

orientalkatten skrev:
dagens islandshäst sadlar är i stort sett dressyrsadlar.
forntidens platta ribbade sadlar är inte lättsålda.
gå in och titta på trådar ang längd mm.
har du något isisstall i närheten så fråga om du kan få prova någon sadel.
kortare går inte att få tag på än dessa sadlar som du kan få hur vida som helst.
när jag köpte min caprilli så fick det bli en begagnad så att jag kunde prova ordentligt. tror att anläggningsytan är 46 cm.
att det inte blev en islandssadel berodde på att just då fanns ingen modell som jag ville ha till salu runt om där jag bor.
min häst har sadelläge men inget sadelgjordsläge så jag vet att det nästan hopplöst att hitta en sadel som inte åker fram.
dessutom kort ,överbyggd utan manke.

Kikat lite på islandssadlar men inte hittat någon som är tillräckligt kort samtidigt som jag kan rida som folk i dem och står ut med hur de SER ut..

Sen har jag soms agt med Atlantan noterat att det GÅR att 'tumma' på det där med längden om allt annat stämmer. Atlantan ÄR ju för lång, och har dessutom kilbossor. Det blev den för den gled minst (tyvärr glider den med hysteriskt, men mindre hysteriskt än andra som sagt), och jag har haft noga koll på ryggen på pållen. Både jag, equiatriker och veterinär har haft stenkoll på den där ryggen (hästen har tätt, tätt mellan tornutskotten). Och den är oöm och hur fin som helst. TROTS att sadeln de facto är för lång.

Andra sadlar som varit kortare än Atlantan men ändå lite för långa (men mindre än ATlantan som sagt) har dock gett tryckömhet.

Så, det är nog bara att försöka vara öppen och prova lite av varje (somf örra gången) och se, men idealet vore en kooort en som sagt, men den ska ju passa i övrigt med, och matte ska kunna sitta i den utan att det känns 'fel'.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 322
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka