Sv: Sadelproblem!!!
Diabolical_Kitten skrev:
Okej... men det blir ju lite enklare när du ändå är så kort och smal, hade varit lite mer komplicerat om rumpan hade krävt en 18"...
Hur mkt pengar är du beredd att lägga?
www.Oxhorsestore.com har sadlar (hemsidan komemr tillbaka efter årsskiftet men kan ge dig mailen till dom om du vill...) somj man kan specialbeställa till ett rimligt pris. Sadlar som kostar ca 5-8000 som verkar vara helt okej. Enda nackdelen är att butiken finns i Norge, men ägaren åker till Sthlmsområdet och Gbgområdet några ggr per år, och då kan hon ta med sadlarna så man kan prova. Sen om det verkar som om ngn modell hade varit bra kan man specialbeställa en med lite ändringar för typ 1000:-... Inte så himla dyrt alltså.
Jag kan kolla lite sadlar av folk jag känner hur korta dom är i 16-16½. Är tyvärr sjuk för tillfället men kan göra det på onsdag om jag kommer ihåg..
fast då hade jag nog inte envisats med att ha arab, om jag varit så stor
Hur mycket pengar, tja.. det är eg HELT beroende på om jag tror den kan passa åringen när hon blir stor det. Och vad jag har råd med för stunden sas (jag kan ju ha råd med en dyrare sadel om det finns finansiering t ex). Men generellt just nu går min smärtgräns vid 7000 kr, och INGEN är gladare än jag om det hamnar under det. Det spelar ingen roll om det är en syntet eller läder, men får jag välja vill jag ha läder.
Heller ingen roll om det är en dressyr eller hopp, dock undanbeder jag mig ALLA allroundmodeller samt flatbacksadlar.
Jag har ju som jag ser det två alternativ, och vilket det blir beror mycket på omständigheter och vad som går att finna/inte går att finna. Men alt ett är att valacken få lalla omkring i sin Atlanta, han är ju ändå pensionär och går inte speciellt mycket, och har lallat runt i sin Atlanta och varit nöjd i snart fem år. Det enda som det då kostar mig är en tusenlapp (det är dags för omstoppning tack vare att jag envisas med att sitta upp från marken..)
Och så väntar jag tills i vår och köper en syntetsadel eller billig begsadel till unghästen och använder till sadelinvänjning och ryttarinvänjning. Och sen om den funkar (passar) vid inridning med (2006) så använder jag den då och sne när hon vuxit klart köper jag en 'riktig' åt henne, när jag vet hur hon tänker se ut.
ELLER så lyckas jag hitta en sadel för typ 7000 kr som passar valacken bättre än Atlantan men som jag också kan använda till lilldamen under sadelvänjning, ryttarinvänjning och inridning. Och köper en ny till henne när hon behöver det.
Så, för att jag ska lägga några större pengar på valackens sadel så lär den förutspås kunna passa lilldamen med sen.
Om jag hittar en sadel som passar valacken och kan tänkas passa lilldamen sen, OCH jag får min Atlanta såld då, så ökar ju budgeten. Men då lär det vara en ny sadel (inte beg) eftersom man antagligen inte säljer Atlantan på en kvart.
Jag har nyss tagit tag och börjat klura på frågan (den har ju vilat, valacken har varit konvalescent från aug 03 till maj 04 när han dömdes ut och T-märktes, och innan jag visste om han skulle bli kvar eller ej gjorde jag ju inte ett dugg. Och han har gått med Atlantan och varit nörjd och med urfräsch rygg i flera år så det är mest för att jag vill att det ska bli optimalt som jag eg vill ha en kortare)
Jag lägger en länk här när jag tagit bilder, så det blir ingen belastning på din mail (och jag sitter på modem, så =))