Sadelproblem!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 990
Sv: Sadelproblem!!!

Ge gärna mailadressen till oxhorsestore, är du snäll och trevlig! :bow:
Denna tråd har väckt hoppet hos mig att det finns en sadel som passar min häst :)

webmaster@oxhorsestore.com

Hon som äger butiken har varit väldigt tillmötesgående när det gäller att hitta en sadel innanför min smärtgräns, har hjälpt mig leta efter sadlar och skickat bilder,och mätt längd och allt jag ville veta. Enda anledningen till varför jag inte köpte en sadel av henne var för att jag inte hade råd just då, och tänkte att jag vntar tills hästen har blivit 6 år (han e 5 nu) tills jag köper en måttsydd.. Tänkte också se hur svårt det blir att hitta en vanlig hoppsadel först... Ska på sadelprovning imorgon... Får hoppas jag hittar ngn under 7 000... Annars får jag fan cpryck....

http://hem.passagen.se/visenz/rygg.htm

Där finns lite bilder, tyvärr av kass kvalitet då jag efter 1 år fortfarande hittar nya inställningar att råka slå på på digitalkameran =/

Ryggen kommer upp och blir i princip RAK när han jobbar i form.

Kan ta nya och bättre imorgon (jag lessnade nu) men de kanske säger något.

Tack tack, för alla tips!!

Jag har redan kollat några av ovanstående, men Windsor och Wellington (och ett par till) skall genast undersökas. Sen var det ju inte bara pålles rygg, bogfrihet och "ridstilen" (AR) som jag måste ta hänsyn till, jag behöver en sadel som inte är så djup i sitt säte. Om framvalvet är för högt blir det inte så trevligt efter en stunds ridning... Vet inte om ni har hört talas om pb ("Per-Bertil), eller pudendusbenet (tror det heter så), de flesta vanliga dressyrsadlar funkar som riktiga "musdödare" för mig, så dielmmat är alltså totalt. Jag kan ju alltid använda gelpad att sitta på, men tänk vad bra det skulle vara, om även detta fungerar från början! Jag fattar inte hur man INTE får ont av sådana där jättedjupa dressyrsadlar, eller sitter ni isåfall i bakvikt??

Det är också en orsak till varför jag funderat rätt mycket på en islandshästsadel. Dom är oftast mycket "flackare" i sätet, och eftersom min häst inte har en hög manke borde det inte vara ett problem. Var i Globen i helgen och provade en jätteskön isissadel: Childéric á 25.500:-, fast då är den ju skräddarsydd.... Och som hon krasst konstaterade, lika dyr som hästen...

Glömde en sak, törs nästan inte säga det men, jag vill INTE ha en svart sadel!! SÅ, nu kan jag inte komma på några fler svårigheter!

Testa Globus... Min häst ser också ut så i ryggen, om man tar bort manken... :) EllerAlbion, men dom e sviiindyra, så ta Globus istället...

Diabolical_Kitten skrev:
Testa Globus... Min häst ser också ut så i ryggen, om man tar bort manken... :) EllerAlbion, men dom e sviiindyra, så ta Globus istället...

Ska kika på dem sen när jag provat TB:n då.

Vad tror du om unghästen i framtiden, tog iofs bara en bild från sidan på henne i boxen, men det är ju det enda man kan gå på nu. Men jag tycker hon borde bli rätt lika valacken i ryggen när hon är vuxen? Om än kanske inte lika bred (det vet man ju inte förrän hon är en fem år eller så, men det går ju att padda)

Det beror på vad du anser är djupt... Kan ju berätta för dig att Windsor, Wellington och Edinburgh har ett våäödigt djupt säte. :( Men Wintec, M&N, Passier, Arabian Saddle Company & Lovatt & Ricketts har inte djupa säten. Albion K2 har inte heller ett djupt säte.

Alla märken går att få i brunt med... Eller... Det finns väl ngn modell av de lite billigare dressyrsadlarna hos lite billigare märken som bara går att få i svart. Men det är inte många... (de är väl sadlar som kostar 3-4000 nya...)

Nu har jag laddade batterier i kameran, så jag kan ta & fotografera ngn av de närmaste dagarna. ( Onsdag, troligen) Om intresse fortfarande finns förstås.
Fotograferingen gäller True Brit dressyrsadel, & hästarnas ( 2 araber) ryggar.
Vad vill du se på sadlen Alexandra?

Tänkte uppdatera och berätta att jag faktiskt lyckats hitta en sadel till min arab :D
Den är tillräckligt rak, vid och kort :bow:

Griffin Haflinger/Cob dressyr, X-vid 17".

Bor du i knutarna får du gärna prova den ;)

Intressant diskussion! Har oxå en häst med kasst sadelgjordsläge, så gjorden drar fram hela sadeln.
Har en bomlös nu (Torsion), och den åker fram lite. Men just nu bryr jag mig inte så mycket, det blir ju inte tryck som av en vanligt sadel iaf. Har provat en Freeform och den var lite bättre.
Sessan var ganska tjock i somras, så jag tänkte att det var därför sadeln åkte fram. Men nu är hon smalare, och magen hänger fortfarande ner. Gjorden vill helst sitta precis bakom frambenen, och då sitter sadeln på manken..

Hoppas att det blir lite bättre när jag börjar träna henne mer så hon jobbar upp magmusklerna lite mer.

Näää, jag bor tyvärr inte däruppe, men en Griffin ska jag väl lyckas skaka fram.
Tack för tipset. :bow:

Min arabgrabb är förvisso stor och har en rejäl manke, men bogbladen känner jag igen. Jag fann till slut en hoppsadel som passade, Stübben Edelweiss NT, eftersom den har korta OCh bakåt vridna bomben. Himla tur för mig! De tidigare jag haft har glidit upp på bogen och åkt med där...Attans, tänkte jag men så hittade jag ju denna sadeln! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 322
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka