Sv: Sadelproblem!!!
Tack tack, för alla tips!!
Jag har redan kollat några av ovanstående, men Windsor och Wellington (och ett par till) skall genast undersökas. Sen var det ju inte bara pålles rygg, bogfrihet och "ridstilen" (AR) som jag måste ta hänsyn till, jag behöver en sadel som inte är så djup i sitt säte. Om framvalvet är för högt blir det inte så trevligt efter en stunds ridning... Vet inte om ni har hört talas om pb ("Per-Bertil), eller pudendusbenet (tror det heter så), de flesta vanliga dressyrsadlar funkar som riktiga "musdödare" för mig, så dielmmat är alltså totalt. Jag kan ju alltid använda gelpad att sitta på, men tänk vad bra det skulle vara, om även detta fungerar från början! Jag fattar inte hur man INTE får ont av sådana där jättedjupa dressyrsadlar, eller sitter ni isåfall i bakvikt??
Det är också en orsak till varför jag funderat rätt mycket på en islandshästsadel. Dom är oftast mycket "flackare" i sätet, och eftersom min häst inte har en hög manke borde det inte vara ett problem. Var i Globen i helgen och provade en jätteskön isissadel: Childéric á 25.500:-, fast då är den ju skräddarsydd.... Och som hon krasst konstaterade, lika dyr som hästen...