Sv: Sadelproblem!!!
Har du bild på hästen? Har han svankig eller rak rygg?
Här kommer en lsita som jag skrev i ett annat forum... Kanske kan vara till ngn hjälp?
Det kan skilja en del mellan hopp och dressyr och allround. Så anta inte att bara för att modell passar så passar alla. Och så beror det på vilken årsmodell (De jag har provat sträcker sig från 97 typ och 2004 och vissa märken har jag provat nyare modeller av igen för att jämföra) och i vilket tillstånd ens häst är vid tillfället. Är din häst överviktig eller undernärd påverkar det såklart. Är den omusklad kanske inte sadeln passar när man har ridit korrekt ett tag. Men listan nedan riktar sig till dressyrsadlar...
annars här kommer lite tips på vilka (dressyr)sadlar som passar vad.
Prestige / Appaloosa : svängd lång rygg, inte alltför hög manke finns väldigt breda bomvidder.
Globus: kort helt rak rygg finns väldigt breda bomvidder, bra för alla typer av manke (har jag själv på min haflinger som ahr kort helt rak rygg och är rund som en tunna, ligger helt perfekt, kan t.o.m har den i 18", så kort är den i anläggningsytan, medan jag i andra märken, t.ex. Prestige, inte för de passar i övrigt, bara kan ha 17")
Albion: kort helt rak rygg, breda bomvidder (passar perfekt på rund rygg!)
Frank Baines: ngt svängd rygg, hyfsat korta i modellen, hög manke (dom nyare modellerna är rakare i bommen)
County: svängd rygg och hög manke, ganska långa i anläggningsytan fast dom har väldigt djupt säte
Equipe: hyfsat rak och normallång rygg, måttbeställs
Stubben: normallång och hyfsat rak rygg (beror på vilken årsmodell, dom nyare är rakare)
Wintec: lång, desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen
Jorge Canvas: som Globus, har samma tillverkare. Har däremot rundbossor på de flesta av deras dressyrsadlar och passar liiiite mer svängd rygg. Passar alldeles utmärkt för hög manke.
Windsor: svängd rygg men kan stoppas om helt så den passar helt rak rygg (det kan inte göras med alla sadlar) Hyfsat korta i anläggningsytan. Finns väldigt breda bomvidder. Hög manke (passar inte på breda hästar med låg manke av ngn konstig anledning...Har själv haft en och är väldigt nöjd. Extremt dyra bara, kostsar mellan 24-45 000 nya)
Passier: svängd normallång rygg (har nyligen blivit informerad om att deras nyare modeller är rakare i bommen. Kan skilja en del mellan hopp och dressyr
Jacson: lite svängd rygg, inte alltför hög manke
Hermes: måttbeställs (men kostar runt 50 000...)
Röösli: ganska svängd rygg och hög manke
Lemetex: hyfsat rak, normallång anläggningsyta, passar hög manke också
Clio: kort anläggningsyta passar låg manke, smal ryggkanal.
Clincher: nästan helt rak rygg, inte alltföär hög manke
HdR: lång rygg och lite svängd
Sommer: hyfsat svängd rygg, hög manke, har lång anläggningsyta
Arabian Saddle Company: har väldigt kort anläggningsyta, finns upp till väldigt breda storlekar och passar inte alltförhög manke (vissa har cutback så då går det bra), speciellt utformade för araber
Morris & Nolan: kort och rak rygg. Passar rund rygg väldigt bra med (passar på de flesta typer av ryggar så sätt) Väldigt breda bomvidder
Lovatt & Rickett: kort, rak, rund ryg. speciellt utformade för araber
Fler kommer jag inte på för tillfället...