Sadelproblem!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 990
F

FTW

Har en häst (arab) som inte skapades för att bära sadel. Han har inga bogar och ingen manke och är kort i ryggen och rund om magen, så allt man sätter på honom åker fram.

Hur ska en sadel vara utformad för att ligga bra på en sådan häst?
Hurdan riggning ska man leta efter, hur ska eventuella bossor se ut, vilken typ av bom ligger bäst ...???
Någon som har tips? Jag har provat det mesta nu tycker jag

:( men inget passar, så nu rids den stackarn inte speciellt mycket längre :cry:

Sv: Sadelproblem!!!

Vad för sadlar har du provat?
Du skrev de flesta....

Jag fick en Globus Clic Dressyr till min arab, denna sadel skall vara bra till hästar med "dåligt sadelläge" ;)

Hur ser en häst "utan bogar" ut.. :smirk:

Min arab har inget problem med sitt sadelläga så allt snack om att alla araber har dåligt sadelläga är ju något överdrivet. Man kan inte generalisera en hel ras. De är ju individer som oss..

Om han inte rids för att han inte har en passande sadel kan du väl rida barbacka? Eller hitta bomlöst / barbackapad ?

Jag känner igen problemet, har en arabkorsning som nog är ungefär samma form som din häst. Prova Countys dressyrsadlar, de ligger bra på min häst.

Till araber brukar man få leta efter en sadel som passar in på dessa kriterier:

Bomvidd: Vid - X-vid. Helst utan cutback.

Sätesstorlek: 16,5", max 17" Deras ryggar är korta.

Bomform: Så rak som möjligt. Bananformad funkar inte.

Bossor: Runda bossor låter dig ha en större sätesstorlek. Har man kilbossor så brukar man få välja en mindre sätestorlek, för att sadeln ska få plats på ryggen.

Leta efter sadlar som inte är så framåtskurna, så är det mindre risk att de ligger och trycker på bogbladet.

Hittar du någon du rekommenderar så får du gärna hojta till! (letar också febrilt efter sadel till en arab).
Har någon provat Griffin Cob/Haflinger på sin arab?
Sigman?
Provade islandssadlar idag, och de satt på tok för bra :bow:, men lite långa bossor.

Men en häst "utan bogar" menar jag att han inte har någon kropp framför sadeln. Det finns liksom ingenting osm tar emot framåt.

Barbacka anser jag inte att man rider annat än möjligen korta stunder någon gång ibland. Jag tror helt på dem som sägar att det är skadligt.
Själv är jag inte särskillt välstoppad i rumpan, så mina sittben trycker ner på hästens ryggmuskler och skapar spänning hos hästen. De visar omedelbart obehag när jag sitter upp barbacka.
Inget alternativ alltså.

Jag har provat en massa engelska sadlar, en del westernsadler, några isladssadlar samt bomlöst. Hittills har alla glidit fram.

Har haft svanskappa, men vill helst inte rida med sadeln "fastknuten" i ryggradsförlängningen ...

Caballus: tack för tipsen! Jag ska ta med din "lista" till sadelaffären och se om jag kan hitta något. Skam den som ger sig!

Når du rir barbak skal du sitte på innsiden av lårene, ikke bare på sittebena.

Det finns en padd som heter Gel-Eeze har jag för mej, den gör att sadeln inte glider så lätt. man kan dessutom komplettera den med en "mankpad" som höjer framtill vid bogarna. Det gäller förstås att sadeln passar bra i övrigt också, det är framförallt bommen det hänger på, stoppningen är bra en nödlösning eftersom det är bommen som är hård och inte får trycka eller blockera ryggen.
Har du riktigt svårt att hitta sadel skulle jag rekommendera en bomlös.

Har du bild på hästen? Har han svankig eller rak rygg?
Här kommer en lsita som jag skrev i ett annat forum... Kanske kan vara till ngn hjälp?

Det kan skilja en del mellan hopp och dressyr och allround. Så anta inte att bara för att modell passar så passar alla. Och så beror det på vilken årsmodell (De jag har provat sträcker sig från 97 typ och 2004 och vissa märken har jag provat nyare modeller av igen för att jämföra) och i vilket tillstånd ens häst är vid tillfället. Är din häst överviktig eller undernärd påverkar det såklart. Är den omusklad kanske inte sadeln passar när man har ridit korrekt ett tag. Men listan nedan riktar sig till dressyrsadlar...

annars här kommer lite tips på vilka (dressyr)sadlar som passar vad.
Prestige / Appaloosa : svängd lång rygg, inte alltför hög manke finns väldigt breda bomvidder.
Globus: kort helt rak rygg finns väldigt breda bomvidder, bra för alla typer av manke (har jag själv på min haflinger som ahr kort helt rak rygg och är rund som en tunna, ligger helt perfekt, kan t.o.m har den i 18", så kort är den i anläggningsytan, medan jag i andra märken, t.ex. Prestige, inte för de passar i övrigt, bara kan ha 17")
Albion: kort helt rak rygg, breda bomvidder (passar perfekt på rund rygg!)
Frank Baines: ngt svängd rygg, hyfsat korta i modellen, hög manke (dom nyare modellerna är rakare i bommen)
County: svängd rygg och hög manke, ganska långa i anläggningsytan fast dom har väldigt djupt säte
Equipe: hyfsat rak och normallång rygg, måttbeställs
Stubben: normallång och hyfsat rak rygg (beror på vilken årsmodell, dom nyare är rakare)
Wintec: lång, desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen
Jorge Canvas: som Globus, har samma tillverkare. Har däremot rundbossor på de flesta av deras dressyrsadlar och passar liiiite mer svängd rygg. Passar alldeles utmärkt för hög manke.
Windsor: svängd rygg men kan stoppas om helt så den passar helt rak rygg (det kan inte göras med alla sadlar) Hyfsat korta i anläggningsytan. Finns väldigt breda bomvidder. Hög manke (passar inte på breda hästar med låg manke av ngn konstig anledning...Har själv haft en och är väldigt nöjd. Extremt dyra bara, kostsar mellan 24-45 000 nya)
Passier: svängd normallång rygg (har nyligen blivit informerad om att deras nyare modeller är rakare i bommen. Kan skilja en del mellan hopp och dressyr
Jacson: lite svängd rygg, inte alltför hög manke
Hermes: måttbeställs (men kostar runt 50 000...)
Röösli: ganska svängd rygg och hög manke
Lemetex: hyfsat rak, normallång anläggningsyta, passar hög manke också
Clio: kort anläggningsyta passar låg manke, smal ryggkanal.
Clincher: nästan helt rak rygg, inte alltföär hög manke
HdR: lång rygg och lite svängd
Sommer: hyfsat svängd rygg, hög manke, har lång anläggningsyta
Arabian Saddle Company: har väldigt kort anläggningsyta, finns upp till väldigt breda storlekar och passar inte alltförhög manke (vissa har cutback så då går det bra), speciellt utformade för araber
Morris & Nolan: kort och rak rygg. Passar rund rygg väldigt bra med (passar på de flesta typer av ryggar så sätt) Väldigt breda bomvidder
Lovatt & Rickett: kort, rak, rund ryg. speciellt utformade för araber
Fler kommer jag inte på för tillfället...

Den där listan var intressant (säger hon med KORTRYGGAD arab)

fast HdR's hoppmodell låg faktiskt fantastiskt på honom (både avseende rygglängd och övrigt)

De där Globussadlarna, har du länk elelr nåt? Kostar? Ser ut? Finns var? *blev intrresserad*

/Alexandra - med en arab med KORT rygg och VÄRDELÖST sadelGJORDSläge, vilket gör att ALLT åker fram.. Dock ett SUVERÄNT sadelläge. Med rejäl (hög) manke. Kräver VID bom och cutback. Himla kinkig med vad för sadel han accepterar dock. Rider i en 16.5" Zaldi Atlanta MEN tack vare kilbossorna är den för lång. I samråd med sadelmakare har jag dock kommit fram till att blunda och sålänge hästen trivs och ryggen är okej (känslig rygg så han säger ifrånd irekt) fortsätta. Men drömmer om en sadel som INTE glider (vilket ´sadelmakaren besvarade med att skratta hysteriskt och tycka "Med DET sadelgjordsläget får du nog hitta en rik karl att gifta dig med och måttsy en sadel'.. *mutter*

Finns ju sadelgjordar som hjälper till att hålla sadeln på plats på en med rund mage. :bow: Chetack har både dressyr och vanlig modell. Dom är liksom böjda så dom hamnar längre fram precis under magen utan att klämma bakom armbågen. Köpte min på eko. kanonbra.

http://www.globussport.se/

Bra kvalitet till ett sånt pris kan jag lova..
Globus passar också hästar med liiite svängd rygg eller helt rak rygg. Kostar mellan 5600 (allroundsadeln Loke) och mellan 7500-9500 (dressyr och hoppmodellerna)

Väldigt många butiker säljer dom, men räkna med att få vänta några månader om dom måste beställa sadeln.. Dom säljs så snabbt så tillverkaren hinner inte med.. :)
Om ngn är intresserad så kan jag ge er lite adresser till olika sadeltillverkare. Har hur många som helst... (de flesta finns inte på bukefalos eller hästnet utan har hittat dom genom att söka och höra mig för..)

TACK! Nu vet jag i alla fall var jag ska börja leta :bow:

Sleepy : jag vill se den som avslppnat kan sitta på insidan av låren utan att sittbenen petar hästen i ryggen. Är man benig så är man ... :smirk:
Hur som helst tvistar de lärde om huruvida barbackaridning är skadligt eller ej, men jag tror på att det INTE är bra i längden.

Finns ingen sadelgjord i världen som hjälper mot att sadeln åker fram... Isf får man ha svanskappa, och det ser ju lite sådär ut... Att hitta en sadel till en häst med rund rygg är inte ngt större problem, det är om det är en rund mage som man helt enkelt får banta ner hästen. Det är ju inte bra att ha en överviktig häst ändå..

Diabolical_Kitten skrev:
Finns ingen sadelgjord i världen som hjälper mot att sadeln åker fram... Isf får man ha svanskappa, och det ser ju lite sådär ut... Att hitta en sadel till en häst med rund rygg är inte ngt större problem, det är om det är en rund mage som man helt enkelt får banta ner hästen. Det är ju inte bra att ha en överviktig häst ändå..

Du kan banta ihjäl hästen om du vill, har den en buklinjesform som inte är bra så hjälper det inte. Valacken har ett mardrömslikt sadelläge, tack vare hans bukform så finns det bara ett ställde där sadelgjorden ligger still, och det är för långt fram för att det ska bli bra.

Han skulle kunna vara nedsvulten så det bara var skinn och ben, det är lika illa ändå (Sen blir det såklart värre om han får bli trind, och en häst med normalt bra sadelgjordsläge kan förlora det om den får bli fet)

Diabolical_Kitten skrev:
http://www.globussport.se/

Bra kvalitet till ett sånt pris kan jag lova..
Globus passar också hästar med liiite svängd rygg eller helt rak rygg. Kostar mellan 5600 (allroundsadeln Loke) och mellan 7500-9500 (dressyr och hoppmodellerna)

Väldigt många butiker säljer dom, men räkna med att få vänta några månader om dom måste beställa sadeln.. Dom säljs så snabbt så tillverkaren hinner inte med.. :)
Om ngn är intresserad så kan jag ge er lite adresser till olika sadeltillverkare. Har hur många som helst... (de flesta finns inte på bukefalos eller hästnet utan har hittat dom genom att söka och höra mig för..)

Tackar, bara kollat lite snabbt, men hoppsadlarna såg trevliga ut, speciellt den första (CliC). Du vet inget pris på den? *nyfiken*
Dock undrar jag vad sjutton de menar med 'semiullstoppade bossor'. Den hoppsadel som hade ullstoppat (helt) hade - såklart - kilbossor...

Dressyrsadlarna däremot, dessa jäkla kilbossor *sucka*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 323
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka