sadelproblem

S

stoffe

Jag har förstått att här finns folk som är duktiga på sadlar och sadelpassning så jag hoppas någon kan komma med ett bra tips om hur jag skall lösa mina sadelbekymmer.
Jag har en criollo som just nu är dåligt musklad. Har provat olika westernsadel men inte haft någon lycka.
En sadel med normal bom (vet inte riktigt vad det heter på "westernspråk") föll bara pladask rakt ned över manken. Och det märkliga är att näör jag sedan testar en smal (avsedd för arab) sadel med högt framvalv så tycker jag den klämmer lite hårt mot sidorna, men ändå känner jag, när jag sticker in ett finger under valvet, hur den under ridning stundtals ligger an mot manken.
Vad finns då mer att göra när en vid sadel ligger på och en smal med högt valv göt likadant?
Knepigt!!

Min första tanke är att bara arbeta hästen från marken tills den är musklad till att ha en sadel på ryggen.
Om du skaffar en så smal sadel du behöver för att få mankfrihet kommer aldrig det att utvecklas någon muskulatur runt manken heller.

Ta med dej hästen ut o spring i backar o över stock o sten.
Delta gärna i en kurs i Akademisk Ridkonst. Har sett mycket hända med dessa hästar enbart med arbetet från marken.

Om du tvunget måste rida - använd då en sadel som skulle passa om hästen vore musklad. Använd pad under "istället för" musklerna. Men det är inget som rekommenderas under längre perioder - då trycket från sadeln kan bli fördelat även över ryggraden. Ta hjälp av en sadelutprovare. Se över foderstaten så att hästen får tillräckligt med proteiner att bygga muskler av.

Lycka till :)

Du har fått bra svar, tycker jag. Vill bara tillägga att det är lättare att få en sadel som är väl tillbakaskuren i framvalvet (cutback) att passa på hästar med mycket manke. Mina favoriter är Passier (Antares dressyr och PS Baum hopp) och Wintec flat seat. Det finns många andra också!

Liknande trådar

S
Utrustning Har en bred islänning som jag efter att ha provat hur många sadlar som helst, köpte en Star Trekk espaniola till. Jag trivs jättebra i...
2
Svar
22
· Visningar
4 511
S
Utrustning Jag tror jag blir tokig! Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel...
Svar
16
· Visningar
3 112
Senast: arna
·
T
Utrustning har ett varmblodssto som jag har en wintec cair allroundsadel till(sån man kan byta järn i). Problem är dock det att jag inte sitter bra...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: Sorbe
·
O
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som reds in i våras. Då hade jag hennes mammas Zaldi Royal på henne (de har ganska lik kroppsform), vid...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: lwt03001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka