Sadelproblem! Lösning = bomlös sadel?

milla456

Trådstartare
Hej alla!

Det är ett evigt problem med dessa sadlar! Jag har en bred PRE som redan växt ur sin sadel och jag pallar inte (läs:har inte råd) att köpa ny sadel varje år. Även om man kan köpa begagnade sadlar så måste dom ju ändå provas ut osv och sen är det ju inte precis jättelätt att sälja sin bättre begagnade sadel har jag märkt.

Därför funderar jag på om en bomlös/semibomlös sadel skulle kunna vara något för oss. Vi tävlar dressyr så den måste vara av engelsk modell. Har sett att en Fhoenix standard el vouge skulle kunna vara något för oss, eller kanske en Star Trekk eller liknande.

MEN så till problemet - det finns ju inga att prova! Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en ny sadel, men först måste jag ju prova ut en så jag vet vad det är jag får. Jag har aldrig ridit i bomlöst, så vet ju inte ens om jag gillar det, och sen när den frågan är löst så måste den ju passa hästen och hästen ska trivas med den!

Jag bor i Uppsala och har inte hittat någon återförsäljare av dessa sadlar i sthlms trakten, ni som har en - hur gjorde ni?! Finns det någon här i krokarna som skulle kunna tänka sig att låta mig komma o provsitta i eran?

Tacksam för alla tänkbara tips och tricks :)

Sv: Sadelproblem! Lösning = bomlös sadel?

Jag tröttnade också på att inte hitta någon bomsadel som låg riktigt bra på min breda pålle.. Jag hade heller aldrig ridit i bomlöst, men jag chansade helt enkelt och beställde hem en Sensation Ride G4 på öppet köp. Skickade först bilder och diskuterade med återförsäljaren om vad som skulle passa och det blev verkligen en fullträff! Hästen älskar sadeln!

För min egen del var det lite ovant i början. Den är ruskigt mjuk att sitta i men tyckte jag satt hiskeligt brett jämfört med min gamla Amerigo. Ändå ska Sensation ha bland de smalaste midjorna av de bomlösa. Men jag vande mig ganska snabbt och nu gillar jag den skarpt!

ok, vad modigt! den jag vill ha är ju såklart en beställningsvara så då finns det inget öppet köp dessvärre :S typiskt!

Ja då är det ju värre.. Ett alternativ är ju att hålla utkik om du hittar något begagnat till bra pris, då kan du ju alltid sälja vidare (förhoppningsvis utan förlust) om det inte passar.

Jag har köpt sadel från samma ställe en gång i tiden.
Där får man öppet köp på sadeln i 2 dagar och kan alltså lämna tillbaka den om den är helt oskadad.

Är det bara jag, eller man får väl inte tävla i bomlös sadel? :confused:

Vissa bomlösa får man tävla i, men de måste vara så lika en engelsk sadel som möjligt, så soffkuddarna du kan köpa på hööks och börjes får man inte tävla i.

Jo, jag har kollat med svenska ridsportsförbundet och det är ok. Enligt reglerna måste man tävla i en sadel av engelsk modell, men om det är med eller utan bom spelar ingen roll. Men de som ser ut som Western eller skogsmullesadlar är alltså inte ok :)

/Camilla

*Meh* kan det vara så att moderatorn tar bort alla inlägg med hänvisning till återförsäljare, även om man censurerar dem?! ''

Du med StarTrekk island, han du se mitt förra inlägg? Hur upplever du den sadeln, känns den "bomlös" eller känns det som att man sitter i en vanlig sadel? Visst är det den som har fast bomvidd i fram, kan hästarna då "växa ur" en sådan? Vore KUNG om jag kunde få kika på din senare, har mailat till åf men inte fått ngt svar än - tusen tack för tipset! *håller tummarna för att dom skickar ut demo ex*

/Camilla

Jag har en Masterback bomlös, ser ut som en vanlig sadel och från dem får man låna en sadel ocg prova under en vecka tror jag det är. Bara att googla på så får du fram de som säljer dem.
Jag älskar min island.

Heh... Alltså, har några regler ändrats eller? Förr har det ju tipsats massor om olika ÅF? Typ "de här brallorna kan man köpa på hööks!"

Men ok :crazy:

Jag tycker att min ST Island är superskön, såklart mycket mjukare i sitsen än en vanlig bomsadel. Min dressyrtränare tyckte att den var fantastisk, hon ska köpa en sån fast Dressyr sen :idea:
Jag tycker att man sitter i bra lodrät sits, man sitter smalt, precis som i en bomsadel, jämfört med de här soffliknande modellerna där man sitter otroligt brett. Sitter man så brett så har iaf jag svårt att sitta lodrätt, bäckenet räcker liksom inte till.
Det är ju lite stöd kring benen, så de ligger still och bra. Testade dock nyligt en Montsegur(ej bomlös) och i dem så är benen ju helt fria. Det tyckte jag var underbart, typ det enda som jag isf är missnöjd med, med STn.
I Montsegurn kände man också verkligen sittbenen kanonbra, blev tydligt för mig att jag inte sitter lika på dem riktigt. I STn är det svårare att känna, då den ju är mjukare.

Den är inte fast i framvalvet, det finns 5 olika järn som jag kan byta där fram med ett enkelt grepp, så man kan låta sadeln växa med pållen. Har tänkt ha den till unghästen när han ska börja ridas, kanske att jag köper Montsegurn till den andra hästen, som liksom är färdig i kroppen.

Ja, jag tror nog du kan få hem en provsadel, men hör av dig annars om du vill prova min sadel (som jag inte ska sälja, så att inte mitt inlägg blir borttaget för att det ser ut som en annons. Man får väl erbjuda sig att folk får prova ens grejor för jösse namn??):angel:

Masterback är väl ganska lik Starttrekk tror jag, iaf för några år sedan då jag skaffade min. Har hört bra saker om dem också, fanns väl inte så många svenska ÅF då.

Freemax bomlösa på Börjes ser precis ut som en dressysadel, jag funderar på att köpa den. Någon som vet något om den?
De har en allround, en hopp och en dressyr nu mera. Dressyren är riktigt snygg faktiskt!

Jag har inte provat just den, men hängt lite på olika forum här på Bukefalos och det man hör är att de billiga varianterna har dålig kvalite, är ostabila och kan vara snedsydda etc. Så det beror nog på vad du ska ha den till? Jag hade lagt dom pengarna på en bättre begagnad sadel, för samma pris, från ett välkänt märke ist. En sak jag undrar över är att freemax sadeln finns i dressyr, allround och hopp. Man ska ju inte hoppa i en bomlös sadel? Nu vet jag inte hur dessa sadlar är uppbyggda (för det fanns typ INGEN info på deras hemsida!), de kanske har en semibom? Annars är ju regeln att man inte bör hoppa i bomlösa just för att dom är så mjuka och det finns inget som "absorberar" stöten när ryttaren dunsar ned i sadeln efter språnget?

//Camilla

Det är bara du som inte får tävla i bomlös, alla andra får :D ;)

KL: Har en bomlös på min breda islandshäst, jätteskön och passar både mig och honom. Hade oxå svårt att hitta en bomsadel till han, den jag ville ha var över min budget. Har nu en Barefoot, London.

Får man tävla i en sån? Det är ju en dressyrsadel, men på bilden ser den ut att vara uppbyggd lite mer som en klassisk bomlös som är lite mer åt skogen/westernhållet ... om du förstår vad jag menar? star trekken och masterbacken o kanske fhoenixen går ju knappt att skilja från en dressyrsadel med bom. Men det kanske inte spelar ngn roll?

Hur trivs du annars med barefooten, hur känns den jämfört med andra bomsadlar du ridit i?

Jag är tveksam till om Barefoot är "godkända" för tävling. I mina ögon är de utseendemässigt inte speciellt lika en "vanlig" engelsk sadel.

Jag funderar på en bomlös till min pingla då ingen sadel vill passa riktigt. Eller egentligen så passar bomsadeln jag har nu sålänge vi skrittar igång och sådär, men när vi börjar jobba på riktigt åker ryggen upp, och då ligger sadeln inte så bra längre. Den glider fram och så blir det inte bra. Tänkte att en bomlös kanske skulle funka eftersom den följer henne när hon höjer ryggen.

Söker åsikter och info om Sensation-sadlarna, StarTrekk, FreeMax, MasterBack och Black Forest (tror jag de heter)! :)

För att tävla i dressyr tror jag att man måste ha en som är mer lik en dressyrsadel. För mig funkar det ju då jag bara tävlar honom i gångartsklasser och så ska vi testa på TREC nästa år. Men om jag hade tänkt tävla i dressyr skulle jag valt en annan sadel. Den jag egentligen ville ha är en dressyrsadel. Men jag är så nöjd med denhär nu, hoppas den kommer kännas lika bra massor med år :).

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 039
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
901
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI