Sadeln ruggar pälsen

Y

Yoggi

Upptäckte häromdagen att sadeln har ruggat pälsen på ena sidan av ryggen på hästen. Hästen har har haft denna sadel i fem månader och fram tills nu har det inte varit några problem. Hade samma sadel till min förra häst i flera år men i slutet började den rugga hennes päls också. Vet inte om det beror på min ridning, jag vet att jag sitter lite snett. På båda hästarna har det kommit när de har satt vinterpäls (och pälsen blir sliten på samma ställe) om det nu har någon betydelse. Vad tror ni, behöver jag byta sadel eller beror det på min ridning? Funderade på att köpa en gelpad för att hålla sadeln på plats, erfarenheter från dessa?

Sv: Sadeln ruggar pälsen

Åk till en utbildad sadelutprovare och kolla sadeln. Ruggar den pälsen sitter den ju inte bra, och jag tror inte det beror på dig. Hästen kan ju ändra ryggen(musklerna) med tiden och därför behöva byta sadel också..

Hästen kan ju ändra form beroende på en mängd faktorer.

Åkt till en sadelutrovare så får du tips och råd där.:)

Jag tror att det beror på dig faktiskt. Eftersom du har samma sadel till två olika hästar och samma problem uppstår.

Vilken tur du har haft om din gamla sadel passade nya hästen, måste vara två otroligt lika hästar?

Tack för svaren. Självklart ska jag kolla upp med en sadelutprovare, ville bara få lite åsikter. Hade hoppats på att han skulle hinna bygga upp lite mer muskler och lägga på sig mer hull innan jag byter sadel eftersom jag antagligen kommer få byta igen om ett tag.

Min hästs sadlar ruggade alltid vintertid förut, jag vet inte varför, men så blev det. Vilken sadel jag än hade/provade. Numera gör dom inte det. ;o Knepigt nog. Kan hända nån gång ibland om jag suttit och tryckt ner ena sidan alldeles för mycket bara..

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 588
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar