Sadeln keflavik

D

diny

Är det någon som hört talas om den? Har blivit erbjuden att köpa en beg för 1200kr. Har sökt på nätet men inte hittat den. Ska ska ha ribbat säte (har inte fått korten på den än)

Sv: Sadeln keflavik

Det är den Börjes säljer.Det står ingen bomvidd, bara att den är strl 17" & har 2 års bomgaranti.

Tack var in och kollade på den. Frågan är hur den är för man har hört om Börjes billiga sadlar.

Själv köpte jag en allround sadel för 17år sedan och måste haft tur som en tok för den var det inga problem med. Den används fortfarande av nuvarande ägare och har varit på omstoppning flera gånger. Den sadelmakaren jag var till när jag hade den trodde mig först inte när jag sade att jag betalat under 1000kr för den komplett med stigbyglar, läder, gjord och vojlock. Men har fått uppfattningen att Börjes har blivit sämre med åren.

Mja, jag har ju inte haft en sån, men hade mkt väl kunnat köpa en billigare sadel, alltid bra att ha!
Hur hade du tänkt använda den?att rida i jämt eller ibland?För då hade jag nog rekommenderat hööks billigare islandssadel, den är mer vid än en ulan som tex säljs på lillhästen i stav, men tyvärr vet jag inte hur vid då man aldrig får ett vettigt svar när man ringer & frågar..:smirk: , men de får plats på en normalbyggd islandshäst, inte de jättegrova hästarna.

Stoet är lite överbyggd och en wintec dressyr 500 med vidaste järnet passade bra. Därför mailade jag just lillhästen om ulan då det stod att den passade lite överbygda. Fick svaret att bommen på Ulan är något rundad och ca 100 grader.

Är utan sadel och lånar ibland en annars rider jag barbacka då hon är igångsättning och har en rejäl mage att jobba bort. Hade hoppas vinna stall akurs sadeltävling men har åkt ut. Är sjukpensionär och har ekonomi därefter. Har funderingar på en piff bomlös men är lite fundersam hur bomlös är bra när man är stel och sned ibland. Så tittr lite på billiga bomsadlar.

Sökte och wintecs vita järn ska vara 100 grader som ulanen. Den sadeln verkar fått överlägset bäst kritik bland lågprissadlarna

Uland sadel är 99 grader, egentligen på gränsen till normal bom tycker jag, men när jag var till hööks så kollade jag på deras billigare sadel & den var mkt mer vid, så den kanske skulle kunna vara ett alternativ.
Nej jag vet hur det är & dyra sadlar behöver inte vara de bästa.Du har inte kollat en beggad wintec?

De verkar just nu inte vara så många dressyr och island ute på annons. Bara de äldre dressyr som inte är ställbara. Såg just en sadel på stall vrå som de just fått in som skulle passa mig och hästen perfekt. Skulle jag satsa på den så blir det att rida barbacka fram till hösten. Gud vad jag hatar att var sjukpensionär :cry:

Nej det är ju inte är så himla kul, att rida barbacka jämt:(
Men testa den där sadeln då, så får du sälja den om den är helt fel.

Kom på en sak, är verkligen wintecs vita järn bara 100 grader??för det ska ju vara extra vid?hm..

Tyckte oxå det lät lite, men jag har kollat på bredaste wintec nu & det verkade inte vara ngt för ngn av mina hästar & 2 av dem är mkt smäckra & har inte alls bred rygg, undrar just hur man pressar på ett vanligt hbl en sån sadel:smirk:
Ska man ha utbytbart koppjärn så finns det bredare, typ knights ladyhawk, mellanjärnet i den är bredare än wintecs vita järn.Men tack för infon oxå=)
Du som är van på området, kan du tipsa om dressyrsadlar som inte har så lång kilbossa, som har så kort anläggningsyta som möjligt?

Många har ju för smala sadlar till sina hästar, tyvärr. Tror de flesta hästar ligger runt 100 grader nuförtiden. Breda hästar är (enligt mig) från 115 grader och uppåt. Jag förstår inte hur min haflinger (som är 125 grader bred) är så bred att det knappt görs några sadlar i rätt bomvidd till honom. Så himla bred är han inte enligt mig, jag har ju ridit stora breda ardenner som varit dubbelt så breda som min häst nästan..

De kortaste sadlarna som finns på marknaden idag är alla raka. Dessa är Albion k2, Clincher, Globus, Arabian/L&R.

Ja det är väldigt konstigt sadeltillverkarna nu på 2000 talet inte kommit längre än att det ska vara svårt att hitta sadlar till en vanligt musklad häst:devil:
Tycker nite heller mina hästar är breda, en av dem är bred men knappast bredare än de flesta hbl som finns, ändå finns inga sadlar, just nu har jag bestämt mej för en bomlös & en dressyrsadel med breda koppjärn så man kan kombinera, det kostar inte en förmögenget, jag väldigt sugen på hrimnir legacy men är orolig att mina hästar växer ur den samt att den verkade vara rätt lång, om den är 108 i vidaste modellen & min mest smäckra häst är över 105(väntar på mätutrustning så jag kan mäta alla exakt) så dröjer det nog inte alltför länge tills han växt ur den då han står nu, pga min sadelbrist & normalt har mer muskler:smirk:

Det blev en bomlös för mig (Soft Supreme Tölt) och håller tummarna att den passar när den kommer. Men den verkar verkligen lovande vad jag hört och läst om den. Längtar verkligen för att se hur den är och att ha en sadel.

:bow: Ett stort tack till Soft Saddles för all hjälp :bow:

Är skönt att inte behöva byta sadel stup i kvarten då stoet är under igångsättning och har en rejäl övervikt. Skulle säkert behöva byta en 4-5 gånger under det första året om jag hade en sadel med bom. Sedan har hon blivit allt mer överbygd efter varje kiropraktorbehandling.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar