Sadeln glider...!!

W

Weemacred

Jag är inte så vig av mig :crazy: och när jag ska upp är det typ upp med foten i stigbygeln o så hopp, hopp o så UUUPP och över, och varenda gång så glider sadel:devil: n ner lite. Jag brukar leda min gubbe runt o spänna sadelgjorden en bit i taget, och jag spänner igen om sadeln glider, men jag kan stå o spänna tills jag blir alldeles slut o ändå så glider sadeln... (Den glider inte när jag gör hopp hopp, bara när jag ska upp.) Så får jag stå däruppe sen och tynga i högra stigbygeln för att försöka flytta tillbaks sadeln....men sist när jag skrittade ut så kände jag hela tiden att jag satt snett, ger mig ont i ryggen och hur är det då inte för stackars hästen. :mad:

Visst kan jag kliva upp från en pall el dyl men om man kliver av när man är ute så har man ingen pall. Och jag brukar rida ut själv så jag har inte någon som kan stå o tynga andra sidan åt mig.


Råkar andra ut för detta eller bara jag? Har det med dålig sadelpassning att göra eller är det mitt tunga sätt att kliva upp, eller behöver jag något mer under sadeln för att den inte ska glida så lätt?Jag har bara en vanlig schabrak under sadeln och ingen vojlock. Och en vanlig Källquists elastisk sadelgjord. Sadeln är inte utprovad på hästen men den verkar sitta bra.

Några råd.........? :bump:
 
Sv: Sadeln glider...!!

Min förra sadel gled när jag hoppade upp och den passade inte. Köpte en ny som sitter perfa och den ligger där den ska. :)
Kanske värt att kolla så sadeln passar ordentligt?

Jag rider också alltid ut själv men jag hoppar ändå upp från en pall när jag rider iväg, är så mycket bättre för hästens rygg och utrustningen. Och skulle man behöva skutta av ute så hittar man allt som oftast en sten eller dylikt att stå på ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln glider...!!

Min förra sadel gled när jag hoppade upp och den passade inte. Köpte en ny som sitter perfa och den ligger där den ska. :)
Kanske värt att kolla så sadeln passar ordentligt?

Jag rider också alltid ut själv men jag hoppar ändå upp från en pall när jag rider iväg, är så mycket bättre för hästens rygg och utrustningen. Och skulle man behöva skutta av ute så hittar man allt som oftast en sten eller dylikt att stå på ;)

Hm. Har skaffat en X-vid sadel för att gubben har platt rygg och de som var vida som jag provade satt inte bra. Kan det vara det som är problemet tror du, att sadeln helt enkelt sitter för löst på honom? Ska jag ha mer under den kanske?
 
Sv: Sadeln glider...!!

Det låter som om sadeln inte passar hästen så bra, om den glider. Du kan ta hjälp av en utbildad sadelutprovare om du har svårt att hitta rätt sadel.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Det låter som om sadeln inte passar hästen så bra, om den glider. Du kan ta hjälp av en utbildad sadelutprovare om du har svårt att hitta rätt sadel.


/suck/
Det är det jag börjar ana....men jag har inte råd att skaffa en ny..........:(
Ska kanske försöka med att ha lite mer under den till att börja med och se om det hjälper.

Hur mycket kostar det att ta hem en sadelutprövare f ö? Någon som vet?
 
Sv: Sadeln glider...!!

Glider den så mycket så passar den troligen inte.
Iof glider min också liteom jag inte kliver upp från pall
nu när pållan har sin hala vinterpäls:D
Men den sadeln är aningen stor åt henne fortfarande också.

edit: hoppar du av ute och inte har nåt att stå på, led ner hästen i ett dike eller något
 
Sv: Sadeln glider...!!

Glider den så mycket så passar den troligen inte.
Iof glider min också liteom jag inte kliver upp från pall
nu när pållan har sin hala vinterpäls:D
Men den sadeln är aningen stor åt henne fortfarande också.

edit: hoppar du av ute och inte har nåt att stå på, led ner hästen i ett dike eller något


Smart idé tack! :bow:
 
Sv: Sadeln glider...!!

Som de andra säger så finns det ju stenar, diken, träd som vält o annat att stå på ute i skog o mark.

Jag sitter upp från pall eller blir uppkastad :D
 
Sv: Sadeln glider...!!

Har du provat bomfri? Det funkade på min runda haflinger.
De finns i alla utföranden...;)
 
Sv: Sadeln glider...!!

Som de andra säger så finns det ju stenar, diken, träd som vält o annat att stå på ute i skog o mark.

Jag sitter upp från pall eller blir uppkastad :D

Ok nästa fråga: vad har ni för "pall"? På mitt stall har dom en gammal ostadig stol, min gubbe tycker att den är lite läskig och vill inte stå tillräckligt nära den...jag funderar på att ta dit en tom drickaback o vända upp o ner på, vad tror ni på det?

Jag tycker alltså att detta är besvärligt, tvekar ibland att rida för att jag tycker att själva ta-sig-upp momentet är så urschig. :crazy:
 
Sv: Sadeln glider...!!

Jag sitter alltid upp från pall, sten, stubbe eller höjdskillnad i en backe. Inte för att jag har problem med att sadeln glider men för att jag inte vill belasta sadeln och hästen snett. Helst sitter jag upp så jag slipper använda vänstra stiglädret, jag AVSKYR när de tänjer sig och det blir snett för det är längre.

Fast jag har nog världsrekord i att sitta upp från marken, hade hoppat av för att leda sista biten hem, då möter vi fem älgar. Poff sa det, sen satt jag i sadeln igen :angel:
 
Sv: Sadeln glider...!!

Är hästen stor?
Rekommenderar att hoppa upp från pall eller dyl.
Kolla oxå upp om sadeln sitter bra, annars kan ju hästen få ont.

Hur är din uppsittningsteknik?
Jag brukar ha vänster hand i manen och höger hand på andra sidans sadelkåpa som sitter över stiglädret. Försöka hoppa upp så lätt och smidigt som möjligt. Hm svårt att förklara. Men håll inte i ex. fram och bakvalv för då drar du garanterat med sadeln.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Är hästen stor?
Rekommenderar att hoppa upp från pall eller dyl.
Kolla oxå upp om sadeln sitter bra, annars kan ju hästen få ont.

Hur är din uppsittningsteknik?
Jag brukar ha vänster hand i manen och höger hand på andra sidans sadelkåpa som sitter över stiglädret. Försöka hoppa upp så lätt och smidigt som möjligt. Hm svårt att förklara. Men håll inte i ex. fram och bakvalv för då drar du garanterat med sadeln.

Hmm...funderar över min uppsittningsteknik...
Jag börjar nog med höger hand i manen och vänster hand på själva sadeln, där man sitter. Det är nog kanske så att när jag har svårt fär att komma upp så slinker handen obemärkt mot bakvalvet....:angel:
Mitt problem tror jag är att jag är lite stel och svag i höger höft/ländryggen, jag måste liksom stå en stund i vänster stigbygel och samla kraft för att svänga över högerben och om jag står för länge så glider sadeln.
Får kanske träna hemma, med lite lyfta-på-benet och svänga-på-benet-övningar för att få upp styrkan i båda benen.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Håller med övriga om att det utifrån din beskrivning verkar som om sadeln inte passar.

Ok nästa fråga: vad har ni för "pall"?

I "mitt" stall har vi små pallar i trä från IKEA. Billiga och lätta att flytta. Annars går det bra att ta t ex en sådan där liten pall i plast som man kan ha i t ex badrummet. Låt hästen vänja sig vid stolen/pallen/drickabacken i lugn och ro så går det säkert bra.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Om hästen har väldigt platt och rund rygg och ingen manke så undrar jag om det verkligen finns sadlar som sitter bra när man sitter upp? Jag är också långsam vid uppsittning och hinner sällan upp innan sadeln glider - om det inte är en häst med hög manke...

Så jag använder pall eller stenar, jag har en liten lätt plastpall från Ikea som är jättebra. Har den inne i stallet och tar den med ut varje gång. Annars kan man ju ha en rejäl träpall som kan stå kvar ute.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Jag är nog värst... sitter upp från en STEGE!!! En sådan där hushållsstege med (tror det är) fem steg... då kommer jag lagom högt för att bara kunna lägga benet över sadeln utan att ens ställa mig i en stigbygel. Bekvämt för mig, och för hästen, och behöver aldrig vara rädd att sadeln skall glida eller att jag skall tynga "snett" för hästen. Nu rider jag i och för sig häst som är 1,85 ungefär... men det funkar väl lika bra även med en normalstor häst. Stegen har dessutom fördelen att ha en bygel upptill så att när jag suttit upp kan jag enkelt lyfta den en halvmeter eller så åt sidan så att jag slipper vara rädd att hästen skall råka välta den.

Dessutom är det jättebra "våga-lita-på-matte-träning" att först ställa fram en skramlande aluminiumstege och sedan sitta upp och lyfta undan en lika skramlande stege :idea:
 
Sv: Sadeln glider...!!

Jag är nog värst... sitter upp från en STEGE!!! En sådan där hushållsstege med (tror det är) fem steg... då kommer jag lagom högt för att bara kunna lägga benet över sadeln utan att ens ställa mig i en stigbygel. Bekvämt för mig, och för hästen, och behöver aldrig vara rädd att sadeln skall glida eller att jag skall tynga "snett" för hästen. Nu rider jag i och för sig häst som är 1,85 ungefär... men det funkar väl lika bra även med en normalstor häst. Stegen har dessutom fördelen att ha en bygel upptill så att när jag suttit upp kan jag enkelt lyfta den en halvmeter eller så åt sidan så att jag slipper vara rädd att hästen skall råka välta den.

Dessutom är det jättebra "våga-lita-på-matte-träning" att först ställa fram en skramlande aluminiumstege och sedan sitta upp och lyfta undan en lika skramlande stege :idea:

:rofl: :rofl: :rofl:

låter bra
 
Sv: Sadeln glider...!!

Om hästen har väldigt platt och rund rygg och ingen manke så undrar jag om det verkligen finns sadlar som sitter bra när man sitter upp? Jag är också långsam vid uppsittning och hinner sällan upp innan sadeln glider - om det inte är en häst med hög manke...

Så jag använder pall eller stenar, jag har en liten lätt plastpall från Ikea som är jättebra. Har den inne i stallet och tar den med ut varje gång. Annars kan man ju ha en rejäl träpall som kan stå kvar ute.

Du, det där med "platt och rund rygg och ingen manke" är en perfekt beskrivning på min gubbe.....

Är din plastpall en sån där liten barnpall? Blå med gummiprickar på?
 
Sv: Sadeln glider...!!

Själv brukar jag inte bry mig om sadeln glider lite snett, bara sadelgjorden är så pass lös att jag kan trampa tillbaka sadeln rakt igen. Det värsta för mig har varit när nån annan dragit åt sadelgjorden jättehårt, glider sadeln på sniskan då är den omöjlig att trampa tillbaks.
 

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 519
Senast: ameo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp