Sadeln glider...!!

Sv: Sadeln glider...!!

Ok nästa fråga: vad har ni för "pall"? På mitt stall har dom en gammal ostadig stol, min gubbe tycker att den är lite läskig och vill inte stå tillräckligt nära den...jag funderar på att ta dit en tom drickaback o vända upp o ner på, vad tror ni på det?

Jag tycker alltså att detta är besvärligt, tvekar ibland att rida för att jag tycker att själva ta-sig-upp momentet är så urschig. :crazy:


Jag har köpt en pall på ikea.. Funkar bra :D
 
Sv: Sadeln glider...!!

Själv brukar jag inte bry mig om sadeln glider lite snett, bara sadelgjorden är så pass lös att jag kan trampa tillbaka sadeln rakt igen. Det värsta för mig har varit när nån annan dragit åt sadelgjorden jättehårt, glider sadeln på sniskan då är den omöjlig att trampa tillbaks.

Jo men inge' roligt om den glider så mycket så man inte kan sitta upp...:crazy: :o
 
Sv: Sadeln glider...!!

Om hästen har väldigt platt och rund rygg och ingen manke så undrar jag om det verkligen finns sadlar som sitter bra när man sitter upp? Jag är också långsam vid uppsittning och hinner sällan upp innan sadeln glider - om det inte är en häst med hög manke...

Så jag använder pall eller stenar, jag har en liten lätt plastpall från Ikea som är jättebra. Har den inne i stallet och tar den med ut varje gång. Annars kan man ju ha en rejäl träpall som kan stå kvar ute.


Tips till dom med hästar med platt, rund rygg och utan manke, använd en "glidpadd", finns i välsorterade hästaffärer. Är gjorda av nått klibbigt material som gör att sadeln inte glider så lätt. Läggs direkt mot hästens rygg, funkar super, särskilt om sadeln glider fram och det inte går bra med svanskappa.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Ok nästa fråga: vad har ni för "pall"? På mitt stall har dom en gammal ostadig stol, min gubbe tycker att den är lite läskig och vill inte stå tillräckligt nära den...jag funderar på att ta dit en tom drickaback o vända upp o ner på, vad tror ni på det?

Jag tycker alltså att detta är besvärligt, tvekar ibland att rida för att jag tycker att själva ta-sig-upp momentet är så urschig. :crazy:

Köp en verktygspall eller så finns det små "trappstegar" med typ två trappsteg på Biltema i plast. De är inte dyra och lagom höga att sitta upp från. Lätta att ta med sig ut på gårdsplanen eftersom det finns ett handtag på dem. Min häst gillade inte heller när jag satt upp från pall från början. Ett tips är att stå och borsta hästen uppe från pallen några gånger i stallet för att vänja den vid den.
 
Sv: Sadeln glider...!!

Köp en verktygspall eller så finns det små "trappstegar" med typ två trappsteg på Biltema i plast. De är inte dyra och lagom höga att sitta upp från. Lätta att ta med sig ut på gårdsplanen eftersom det finns ett handtag på dem. Min häst gillade inte heller när jag satt upp från pall från början. Ett tips är att stå och borsta hästen uppe från pallen några gånger i stallet för att vänja den vid den.

Toppentips det där med borstning!! :bow: :bow:

Tack för alla bra svar.
Skönt att veta att jag inte är den enda som behöver hjälp....;)
 
Sv: Sadeln glider...!!

Du, det där med "platt och rund rygg och ingen manke" är en perfekt beskrivning på min gubbe.....

Är din plastpall en sån där liten barnpall? Blå med gummiprickar på?

Har hästen en sån rygg så är det ju inte så konstigt om sadeln glider, det behöver inte betyda att sadeln inte passar!! Har själv haft en fjording som hade sån rygg, ingen sadel låg still där...

Pall använder jag med, så det är vad jag rekommenderar!! Det spar stiglädren, sadeln, hästens rygg, din rygg och höft också!!
 

Liknande trådar

L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 519
Senast: ameo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp