Sadeln glappar bak - för tjock häst?

cristobal

Trådstartare
Ja, sadeln har börjat glappa bak, och jag har antagit att det är för att min häst har musklat sig bra senaste tiden. Kan det vara vinter/hö/magen som gör att den glappar därbak?

Sv: Sadeln glappar bak - för tjock häst?

Jag skulle snarare vilja säga att hästen är smal, om sadeln går ner sig där fram & glappar bak.Sadlar till tjocka hästar brukar ju sitta för högt där fram & lågt bak & få följden att de trycker bak.Nu har jag ju inte sett hur din sadel är så jag kan inte uttala mej så mkt.

Just ja, om hästen fått muskler så kan de höja sig i ryggen & bli mer raka över ryggen vilket kan göra att en sadel som är mer svängd glappar, sånt ser man ofta.

Ja, hon har ju fått mera muskler, ryggfiléerna mm, så ryggen har blivit rakare. Ska försöka kolla om hon blivit smalare fram, men rent spontant så känns det snarare tvärtom, att hon musklat på sig där också...
Hur mycket glapp kan man acceptera innan det är dags för ny sadel?
Avtrycken efter ridningen är helt jämna, så jag vet inte om det behöver betyda så mycket att det glappar lite.

Förmodligen har den blivit för svängd då, men om det är ett jämt avtryck längsmed hela bossan behöver du inte oroa dig sålänge hästen inte verkar säga ifrån. Du kan ju leta efter en annan sadeln, men det låter inte som att du behöver ha bråttom...

Tack för det, det är ju en djungel det där med sadlar...
Jag får hoppas att hon musklar sig ännu mer nu när det blir lättare med underlag och ljusa kvällar att ta vara på. Och då kanske jag måste ut i djungeln.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
658
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 205
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag har nyligen flyttat till Skåne och har haft en hovslagare vid några skoningar nu. Han gör ett bra jobb, men det tar cirka 2+...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Passage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka