Sadeln för hårt stoppad?

WilmisSvensson

Trådstartare
Hej!

Min travare har alltid haft hög manke men nu på sistone har hans mankmuskler som flyttat på sig,(även fast han ridits regelbundet) vilket leder till att i princip inga sadlar passar. Har läst på internet att det kan bero på att sadeln jag ridit i är för hårt stoppad? Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan muskler flytta på sig om sadeln är för hårt stoppad? Tacksam för svar :)

Menar du att han blivit insjunken runt manken?
I så fall kan det bero på att sadeln är för trång och musklerna får inte plats och istället "förtvinas"
. .

Menar du att han blivit insjunken runt manken?
I så fall kan det bero på att sadeln är för trång och musklerna får inte plats och istället "förtvinas"
. .
Precis, de har sjunkit in! Det är så konstigt bara för när jag började använda sadeln så satt den bra, uppfattade att vidare sadlar "låg på " på manken. Och tycker den legat bra hela tiden. Är såklart ingen sadelexpert :) Tack för svar!

Är nog inte fel att ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig hitta en sadel som passar, så du slipper gissa dig fram och får ett bra svar redan från början. Samtidigt som sadelprovaren ser hästen framför sig. Hoppas du hittar en lösning. :)

ta hjälp av en sadelprovare med goda referenser!
Min häst har hög och lång manke samt låg rygg (byggd i uppförsbacke) och de va verkligen inte så bara att hitta en sadel i rätt bomvidd. Kombinationen att få en tillräckligt bred sadel som ger bra plats åt manken samt väl uppbyggd bak var svår.

Det är lätt hänt att man väljer en för smal sadel för att manken ska få plats, den är då för trång o ligger i bakvikt. Klämmer då på musklerna runt manken o då förtvinar de. Nu kommer det bli ännu svårare att hitta en sadel eftersom de är mindre muskler som kan bära upp den runt manken.

Är nog inte fel att ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig hitta en sadel som passar, så du slipper gissa dig fram och får ett bra svar redan från början. Samtidigt som sadelprovaren ser hästen framför sig. Hoppas du hittar en lösning. :)
Tack, just nu rider jag i bomfri tills musklerna har börjat byggas upp igen. Sen ska jag absolut överväga sadelutprovare :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag hittade en av våra gamla sadlar (från 1979, märke hubertus). Efter 4h är den nu tvättad med både lädertvål och läderbalsam...
Svar
18
· Visningar
2 905
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej Detta med sadlar är ju en djungel. Behöver lite tips, ska ev ta ut en sadelutprovare framöver för jag har köpt en antiglid pad och...
Svar
1
· Visningar
590
Senast: Yrja
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka