Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en islandshästsadel till min tunna, en Stübben Bennis Harmony 33.5 i bommen.
Hästen är bred och kort i ryggen, ihop med att jag har ryggproblem och inte kan sitta för djupt i sadeln. Är utprovad av sadelutprovare.
Spontant känner jag att du nog skulle ha nytta av en bomlös dressyr/islandsmodell, de brukar vara korta och raka och din ponny kommer nog ändra form en hel del när den börjar ridas igen, banta lite och bygga nya muskler. Funderat på något sådant? Typ Taur Gaiter eller Tönn Gel liknande jag har en ghost roma och en sensation hybrid på mina ponnytunnor här hemma
Jag kommer köpa Equipe till min welsh cob. Håller bara på o luskar vilken modell. Men Equipe IceMono satt väldigt bra på honom. Haft Childeric också men Equipen känns bättre just nu på hans rygg.
Har en santa cruz merina xxvid till min. Globus har även fungerat super, dom är breda, runda och korta. Har även funderat på Tekna s-line men jag vet dock inte hur brett deras vildaste järn är.
Jeremy Rudge MF är gjord för precis sådana ryggar. Finns i både hopp och dressyr. Kan vara värt prova om du får chansen.
Finns en Jeremy Rudge, 16.5" som är vid på ett sadelställe nära mig. Kan det vara värt att prova?
Vet inte hur deras andra bommar är. Bara att MF är gjord för korta, breda och raka ryggar.
Sen, prova kan man ju alltid. Min dam - som ratar det mesta, kom hem med just en MF dressyr och hon ratade andra JR-modeller. Men hästar är ju individuella de med och inte alltid begripliga. Alls. Så - prova det mesta som kan stämma hyfsat tycker jag
@_Zacke_ När jag provade Tekna s-line så lättade den bak, jag tog det som om att den var för svängd, men när jag läser överallt så ska den vara spikrak. Kan det ha funnits någon annan anledning till att den inte passade? Typ för smal/bred? Om jag minns rätt så tyckte jag att den kändes för vid i storlek vid, men jag vet inte om det var för att den lättade så dant.
Älskar childeric! Men det lär inte bli lätt att hitta en begagnad 16". Equipe kan jag ju kika efter i och för sig!
Fast när jag hade min childeric så var 17" på gränsen för min D-ponny och Storm är mycket, mycket mindre än sin mor.Fast en 17 är ju som en 16 i childeric
Jag säger fortfarande Vega CC eller Amerigo CC. Tänk på att sadlar kan kännas väldigt olika på olika hästar, så även om du fick ont i ryggen av CCn på annan häst är det inte alls säkert att du skulle få det på Storm. Dessutom är CCn extremt kort, jag har en 17,5 och den köpte jag till Juno som var extremt kort. Provred tom honom i en 18,5 för att testa modellen och den vara bara på gränsen till för lång. Däremot var Childeric i 17,5 alldeles för lång.
Synd att du inte bor nämre, då hade du kunnat prova min CC .