Sadelmakare/inprovare

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Vad är det egentligen för skillnad mellan en inprovare och en sadelmakare? Att sadelmakaren ska kunna stoppa om sadlar känns på nåt vis självklart, men är det verkligen så? Och en sadelinprovare, har dom verkligen någon utbildning i själva byggandet av sadeln ,eller stoppar dom bara om som de tror funkar bäst??? Kan någon hjälpa mej reda ut begreppen, jag känner mej fullkomligt lost!/ Lavinia, som inte ens vet vad den hon kallar sadelmakaren är egentligen

Sv: Sadelmakare/inprovare

En sadelmakare kan precis som du säger stoppa om och forma den efter hästen. En sadelmakare har en relativt lång utbildning, men det är inga garantier för att han kan prova ut dem.

Själva utprovaren brukar oftast ha med sig ett antal sadlar, men kan inte ändra dem. De har också nån utbildning, men den är relativt kort.
Bästa är om man antingen hittar en sadelmakare och utrovare som samarbetar, eller en som är utbildad till både och.
Det finns en hemsida med alla godkända sadelmakrare o så, men tyvärr har jag inte adressen.

Det kommer säkert nån som har den senare

Sv: Sadelmakare/inprovare

Sadelmakare är ingen skyddad yrkestitel och vem som helst kan i stort sett kalla sig för det.
En inprovare har gått nån kurs, lång eller kort.

Bäst är att få tag i en sadelmakare som är auktoriserad av Sadelmakarnas branschorganisation.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka