Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Okej, jag får försöka fixa fram bilder på något sätt. Batterierna till kameran är nämligen väldigt dåliga och laddas ur direkt...

*knappen*

Hur mycket kan en häst musklas över rumpan? Alltså den kan väl inte musklas för jämnan, någon gång måste det väl ta stopp?

Bilder på en rygg som "inte" kan musklas mer?

Ja, precis. Väldigt intressant. Det slog mig idag när de ringde från Mustang och sa att min nya sadel hade kommit. Bara det att jag har en likadan hemma nu, men den är i fel färg :p så jag beställde en ny någon gång i oktober tror jag.
Iaf, under dessa månader som jag har haft sadeln har pållen breddat sig så himla mycket, så sadeln ligger i bakvikt. Vilket betyder att jag troligen kommer få köpa en sadel i en bredare storlek :crazy:

Så jag funderade då på om man ska ta en storlek vidare, eller två. Om han kommer bredda sig så himla mycket mer...

Som du skrev, det måste ju liksom finnas en gräns.

Väldigt intressant fråga.

Sitter och funderar...Undrar om en kraftigare ras som ardenner kan få mer muskelmassa än ett halvblod? Procentuellt sett då.

Du får väl fundera på hur omusklad han var innan och hur mycket mer det ser ut att kunna bli. En sadelutprovare jag haft ut sa att min häst antagligen inte skulle sätta så mycket mer muskler. Nu är inte min häst så välmusklad att det skulle kunna vara därför. Men hon har höög manke och är 13 år så det kanske var något av det h*n syftade när h*n sa så? Vad vet jag, svammel svammel...:p Men försök fundera på ifall du tror att det skulle kunna bli såå stor skillnad under tiden du väntar på den nya sadeln som det blev när du väntade nu.

Beror ju på hur hästen ser ut nu. Jag har sätt hästar där ryggmusklerna gåt upp 2cm från tornutskotten, så det blev som en ihålighet där. Det är en välmusklad rygg!

Ardennrar och andra tyngre raser har mer muskler procentuellt enligt min massör, antar att de kan bygga mer också då?

*knappen*

Hur mycket kan en häst musklas över rumpan? Alltså den kan väl inte musklas för jämnan, någon gång måste det väl ta stopp?

Bilder på en rygg som "inte" kan musklas mer?

Hur mkt en häst kan muskla sig varierar från häst till häst.

Min häst är nu snart 9 år, och det inte förrän senaste året som han har varit jämn i kroppen alla årstider (bara magen som har blivit större och mindre) och inte musklat sig nämnvärt/fallit ur även vid mer ridning/vila.

Grövre hästar med mer underhudsfett (ex haflinger, fjording osv) får lättare större muskler än ett smäckert fbl som är svår att hålla i hull.
Hur mkt din häst kommer muskla sig är ju svårt att veta, prova den större storleken och se hur mkt marginal du har, om den är lagom nu eller om den är för vid. Är den för vid, ta den storleken, är den lagom nu, ta ännu en storlek större.

Globus på Hööks?! Märkligt...
Ja, som ni säkert sätt i nya katalogen så säljer de konstigt nog Globus nya dressyrsadel Crincle. Lustigt att de då inte också säljer Clic, Turner och Loke?

Men är det fler än jag som blir irriterad över den minimala infon om sadlar hos många sadelsäljare, typ Hööks? Nu har man ju blivit van vid att få info om iaf sadellägeslängd och ev. också grader.

Själv är jag ev. ute efter en Globus Clic dressyr om inte de två ST-sadlarna jag har hemma fungerar. Ska provrida en Clic på lördag som jag tror är 34 eller 36.

/Camilla

Jo och de har ju den bara i stl 34 men ingen sitsstorlek vad jag kan hitta.

Kikade lite i din tråd, bilder önskas :D

Nja, Hööks har den i alla sitsstorlekar och bomvidder men då måste man ringa dem, vilket jag just gjorde! Konstigt att de inte direkt lägger ut all info om sadeln i katalogen? :confused:

Det frågade jag dock inte däremot frågade jag om de också sålde Globus andra sadlar men fick till svar att de gjorde de inte, för tillfället iaf. När jag frågade varför sa tjejen jag pratade med att det berodde på vilken överenskommelse de gjort och att de nog vill testa marknaden lite med denna, vilken förfrågan det finns.

Ang. min tråd - tålamod är en dygd, min vän! :D Ska ta bilder i morgon då även jag ska rida i sadlarna!

/Camilla

Ja kikade just i katalogen och såg det du just skrev ;) Tycker det är jättedumt att de inte skriver det så det syns tydligare... Tror inte Globus slår på Hööks faktiskt..

*väntar med spänning*

*kl*

Visste inte om denna fråga skulle ställas här eller i en egen tråd, så jag provar :o

Hur ser man om en sadel är för rak eller för svängd på hästryggen? Har kikat på bilder här på Buke där folk säger att den eller den sadeln är för svängd/rak, men jag ser inte riktigt hur det kommer sig. Kanske kollar jag på fel saker, vad vet jag, men jag skulle uppskatta om någon kunde illustrera detta med bilder och förklara lite så att en nybörjare på sadlar förstår :)

Hur mkt en häst kan muskla sig varierar från häst till häst.

Min häst är nu snart 9 år, och det inte förrän senaste året som han har varit jämn i kroppen alla årstider (bara magen som har blivit större och mindre) och inte musklat sig nämnvärt/fallit ur även vid mer ridning/vila.

Grövre hästar med mer underhudsfett (ex haflinger, fjording osv) får lättare större muskler än ett smäckert fbl som är svår att hålla i hull.
Hur mkt din häst kommer muskla sig är ju svårt att veta, prova den större storleken och se hur mkt marginal du har, om den är lagom nu eller om den är för vid. Är den för vid, ta den storleken, är den lagom nu, ta ännu en storlek större.

Tack för ditt svar :bow:

Jag ska till Mustang på tisdag, så vi får väl se vad vi kommer fram till :p Men jag ska ha det du skrev i åtanke. :)

Häst som börjar bli svagt "gropig" mitt under sadeln. Typ rak under ryttarens sittben. Vad tyder det på? Syns oftast och mest tydligt efter en skrittur på lång tygel.

Är sadeln för svängd för hästen? (Har just nu Isabell Werth Wintec)

Om man behöver en sadel som är 115 grader, vad finns det att välja på då? Det ska vara en dressysadel, passa en svängd rygg och vara av bra kvalitet.
Är van vid halvblodsryggar med manke, och har ingen erfarenhet av dessa problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 159
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 255
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 227
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pankreatit hos hund?
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI