Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av islandssadlar som dressyrsadel och någon speciell sort som har bom åt rakare hållet.Tänker dom har bättre bomvidder ;)

Har sista tiden funderat om jag provat för raka sadlar denna gång. blir alltid tryck bak.
Men nu kom min albion K2 xxwide tillbaka efter byte av stoppning. och blir ännu mer fundersam.
Den är inte för trång i alla fall, kruxet nu är när hästen sänker huvud o hals så lättar sadeln bak. och när jag sitter i den får jag in max 2fingrar ,snudd på för nära... skulle jag då lägga en pad fram , blir det tryck bak av bossan..
har ni några teorier

Har kollat lite på islandssadlar som är korta, tex töltsaga, aquila , eques, draupnir och hrimnir...

Den är inte för trång i alla fall, kruxet nu är när hästen sänker huvud o hals så lättar sadeln bak. och när jag sitter i den får jag in max 2fingrar ,snudd på för nära... skulle jag då lägga en pad fram , blir det tryck bak av bossan..
har ni några teorier
Låter nästan som något för vid, om den lägger sig så nära manken och lättar bak/hamnar i framvikt? Provat med en fårskinnspad ? (en hel sådan, inte bara padda upp fram) som fyller ut en halv bomvidd och tryckfördelar, det KAN vara en lösning. Har hästen tappat något i muskler/hull jmf m tidigare?

Om hästen sänker halsen så mycket att nosen tar i backen så lättar sadeln garanterat, det är inget jag skulle oroa mig för. Däremot om hästen bara sänker halsen ungefär som när den går i en lägre form, då skulle jag inte vilja att sadeln lättar. Då är den troligtvis för vid. Eller för svöngd, men det verkar ju inte vara fallet med din sadel.

Jag tycker att det låter som att din sadel är för rak, i och med att det verkar bli tryck bak när sadeln ligger i jämvikt?

Om du har möjlighet skulle jag ha provat en ngt mer svängd sadel, exempelvis Frank Baines Omni, Albion SLK osv, bara för att se om det funkar bättre :)

då var det bomvidden, i albion måste han då ha xxwide. har precis sålt en slk ultima i wide som var för trång och något lång.max 47 helst kortare...
Omni har jag funderat på men då måste jag hitta en som är minst x wide. och undrar om inte dom är längre än reflex.
behövs bara att han sänker halvvägs ner , så hals och rygg är i linje ;) då börjar sadeln lätta

tror lägger jag in en sån pad då rullar sadeln runt..glider i sidleds

Det är helt klart värt att testa en correctionpad, har bara upplevt positivt att sadeln istället ligger mer still med än utan i de flesta fall man av nån anledning behöver pad.

ok värt och testa , man vet ju aldrig...men alla andra sadlar jag provat med olika former av pad har glidit ännu mer åt sidan. Har allt från olika gel paddar, antiglidpaddar , fårskinnspaddar mattes correctionspad och inget har funkar på tidigare sadlar ;)

PMa gärna va du hittat då även jag letar nytt igen och måste tänka i nya banor igen och leta där jag inte varit innan.

Nu har jag fått se att Frank Baines sadlar går att få ändå upp till enorma bomvidder......
Tänkte på er alla med enorma hästar ;)

Några gick att få upp till 4x wide vilket måste motsvara ca 115-120 grader
Min häst var kring 100 grader då han hade en MW
Sen finns några sadlar upp till 5xwide

och den värsta hahaha
Börjar på wide och går upp till 8x wide:eek:

Såhär ser Vega CC ut, min häst är rak och den här funkade på honom (förutom att den är alldeles för öppen fram).
IMG_0048.jpg

Det är en kort sadel, gjord för runda hästar och tar stort bogparti.

Ja då följde jag ditt råd och hör och häpna ligger ganska bra..;) lite osäker ännu över bomvidden ännu men ska rida igen i morgon.

Men jag hade en aha upplevelse;)

För första gången så satt jag helt still i sadeln, benen låg still nära hästen och för första gången så upplevde jag att det var skönare att sitta ner i traven än att rida lätt, kommer ha rejält med träningsvärk i magen i morgon ;)

Gled inte omkring varken sidleds eller framåt /bakåt..och sadeln låg helt still fast gjorden inte var så hårt spänt. Gled inget i sidled i nån gångart

Känns som man sitter längre bak på hästen ?
Det bästa av allt jag hade inte ont i mina höfter när jag klev av, inte i ryggen heller .

Det ser väl ganska bra ut, tycker jag. Den ligger i alla fall inte i bakvikt. Det är ju svårt att avgöra exakt bara utifrån bilder, men om det känns bra när du rider och sadeln ligger stilla på hästen så är det väl bara att köra på!
Det enda jag hade gjort är att skaffa en svängd dressyrgjord, så att gjorden inte drar sadeln framåt, utan att du kanske kan få den ytterligare någon cm bakåt i stället. Jag vet att du själv inte tycker att du sadlar för långt fram, men... Denna ser i alla fall bättre ut än de tidigare du visade.

Den ligger rejält bakom bogbladet denna sadel, lika som alla andra ;) ..sadeln dras inte fram, den ligger helt still. Likaså ligger gjorden på samma ställe som när jag spände den..det som är det mest otroliga är att jag behöver inte dra gjorden så mycket....ändå ligger sadeln kvar trots att gjorden nästan glappar.
han kan inte ha svängda gjordar..har redan flera modeller och ingen ligger bra under magen

Hur långt bak sadlar du/ni?

Hejsan, jag vill gärna ha lite åsikter. Vad har min häst för typ av rygg och vilken sadel passar bäst av de här?

Ryggen
ryggusadel_zps92814f74.jpg

Pro Genesis
progen4_zpseabcf6ca.jpg

sadel087.jpg

travipadocken_zpsd0485afa.jpg

Jensen Figaro

jensen2_zps6476dcf4.jpg

jensen3_zps848ee70a.jpg

jensen5_zps27d4d9ac.jpg

jensenmanke_zps1cd3e12a.jpg

jensenfigstoumlv_zpse5b95299.jpg

Källqvist excellens haha :D
kaumlllqvistexcellens_zps196fa25f.jpg

County Competitor
county1_zpsa1f0c988.jpg

county2_zps21689fc0.jpg

county_zps53bb162d.jpg

Jag red endast i Jensen idag eftersom jag tyckte den låg bäst men den är bara 17" och för liten för mig, det syns tydligt. Dessutom halkade jag runt något fruktansvärt i den även om den var skön att sitta i.

Men Countyn ligger väl inte så tokigt? tänkte prova den på söndag, den är 17.5"

Gold Medal sadeln som jag tycker hon går bra i , bara det att jag kan inte sitta ner i den. Men det behöver jag ju inte heller precis då jag har den som hoppsadel.

goldmedal3_zps1c7ebedc.jpg

Kl

Behöver lite hjälp med sadel till pålle...

Letar både dressyr och hoppsadel, inga dyra saker, ska gå att hitta för relativt billig peng (~3000) begagnade

Vad finns det för sadlar som är lika JP Heritage i både sits och hästpassform?
Har provat en sådan, och den ligger jättebra på hästen och inte ett enda hårstrå ligger i oordning under efteråt. Jag satt bra i skritt, MEN... jag har för korta ben och når inte ner till knästöden utan att verkligen ha spikraka ben, vilket inte funkar eftersom jag inte kan rida med så långa läder :p Inga ridsår :up:

Jensen Exmoor dressyr , den var lite för rak, och var för smal kanal mellan bossorna bak (provred inte)

Olympic Jessica låg bra på hästen, men jag fick hemska ridsår

Wintec 500 CC new hopp, ligger okej på hästen, ev något svängd (blått järn), jag får ridsår i princip jämt (denna använder vi just nu)

Hubertus, på tok för svängd

Knights Sir Walter, låg okej på hästen, jag fick ridsår ibland

Wintec 500 allround, för svängd för hästen (blått järn), jag fick ridsår ibland

Hästen är rak men inte spikrak, MW i de flesta sadlar, jag får lätt plats i 16.5" men i dressyrsadlar behöver jag större kåpor för att få plats med något kortare läder än vad som anses "normalt"

Kl

Behöver lite hjälp med sadel till pålle...

Letar både dressyr och hoppsadel, inga dyra saker, ska gå att hitta för relativt billig peng (~3000) begagnade

Vad finns det för sadlar som är lika JP Heritage i både sits och hästpassform?
Har provat en sådan, och den ligger jättebra på hästen och inte ett enda hårstrå ligger i oordning under efteråt. Jag satt bra i skritt, MEN... jag har för korta ben och når inte ner till knästöden utan att verkligen ha spikraka ben, vilket inte funkar eftersom jag inte kan rida med så långa läder :p Inga ridsår :up:

Jensen Exmoor dressyr , den var lite för rak, och var för smal kanal mellan bossorna bak (provred inte)

Olympic Jessica låg bra på hästen, men jag fick hemska ridsår

Wintec 500 CC new hopp, ligger okej på hästen, ev något svängd (blått järn), jag får ridsår i princip jämt (denna använder vi just nu)

Hubertus, på tok för svängd

Knights Sir Walter, låg okej på hästen, jag fick ridsår ibland

Wintec 500 allround, för svängd för hästen (blått järn), jag fick ridsår ibland

Hästen är rak men inte spikrak, MW i de flesta sadlar, jag får lätt plats i 16.5" men i dressyrsadlar behöver jag större kåpor för att få plats med något kortare läder än vad som anses "normalt"

Glömde:
Albion K2 Legend Allround, 17" M. Något för smal och för rak. Ridsår

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 214
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 106
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka