Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen undrar jag om någon har erfarenhet av islandssadlar som dressyrsadel och någon speciell sort som har bom åt rakare hållet.Tänker dom har bättre bomvidder
Låter nästan som något för vid, om den lägger sig så nära manken och lättar bak/hamnar i framvikt? Provat med en fårskinnspad ? (en hel sådan, inte bara padda upp fram) som fyller ut en halv bomvidd och tryckfördelar, det KAN vara en lösning. Har hästen tappat något i muskler/hull jmf m tidigare?Den är inte för trång i alla fall, kruxet nu är när hästen sänker huvud o hals så lättar sadeln bak. och när jag sitter i den får jag in max 2fingrar ,snudd på för nära... skulle jag då lägga en pad fram , blir det tryck bak av bossan..
har ni några teorier
tror lägger jag in en sån pad då rullar sadeln runt..glider i sidleds
PMa gärna va du hittat då även jag letar nytt igen och måste tänka i nya banor igen och leta där jag inte varit innan.
Såhär ser Vega CC ut, min häst är rak och den här funkade på honom (förutom att den är alldeles för öppen fram).
Det är en kort sadel, gjord för runda hästar och tar stort bogparti.
Kl
Behöver lite hjälp med sadel till pålle...
Letar både dressyr och hoppsadel, inga dyra saker, ska gå att hitta för relativt billig peng (~3000) begagnade
Vad finns det för sadlar som är lika JP Heritage i både sits och hästpassform?
Har provat en sådan, och den ligger jättebra på hästen och inte ett enda hårstrå ligger i oordning under efteråt. Jag satt bra i skritt, MEN... jag har för korta ben och når inte ner till knästöden utan att verkligen ha spikraka ben, vilket inte funkar eftersom jag inte kan rida med så långa läder Inga ridsår
Jensen Exmoor dressyr , den var lite för rak, och var för smal kanal mellan bossorna bak (provred inte)
Olympic Jessica låg bra på hästen, men jag fick hemska ridsår
Wintec 500 CC new hopp, ligger okej på hästen, ev något svängd (blått järn), jag får ridsår i princip jämt (denna använder vi just nu)
Hubertus, på tok för svängd
Knights Sir Walter, låg okej på hästen, jag fick ridsår ibland
Wintec 500 allround, för svängd för hästen (blått järn), jag fick ridsår ibland
Hästen är rak men inte spikrak, MW i de flesta sadlar, jag får lätt plats i 16.5" men i dressyrsadlar behöver jag större kåpor för att få plats med något kortare läder än vad som anses "normalt"