sadelknutor..??

L

Liiiinda

Har enliten fråga, min häst har ibland små knutor där sadeln har legat, när jag har ridit...vad kan det bero på? Har precis köpt ny sadel och den är utprovat av en sadelinprovare så det borde väl inte vara den...?
 
Sv: sadelknutor..??

Hej! Sadelknutor är en allergisk-reaktion på nånting h*n inte tål, kanske nått i fodret?? Hästarnas "porer" blir större vilket gör att det tränger ner där i (smuts och svett från vojlock/schabrak)
Tvätta med alsolsprit varje dah (det torkar ut) Låt hästen gå ut utan täcke vid fint väder, solen läker allra bäst!!
Har din pålle galliga ben?? Kan vara en kompination för gallor "kommer från magen" är det bevisat..alltså att de ätit nått olämpligt..hoppas att du fick lite hjälp!:smirk:
 
Sv: sadelknutor..??

Har man en häst som reagerar på näringsrikt hö eller hösilage så får man ge den ett som har lägre näringsvärde. Bra tips är att ha en del fjolårshö kvar under hösten och blanda med så att hästen inte bara får näringsrikt årshö. Se till att alla foderbyten sker under extra långa perioder och var sparsam med kraftfoder.Ha fårskinnsvojlock under sadeln.Gör rent ryggen efter ridning med till exempelvis alsollösning.Låt hästen gå ut utan täcke soliga dagar.
 
Sv: sadelknutor..??

Har läst många av de tidigare inläggen om sadelknutor. Min erfarenhet är att det oftast är sadeln. Hade själv det problemet för många år sedan och alla sa att man skulle tvätta med än det ena än det andra och det hjälpte inte. Försvann när jag skaffade en annan sadel. Har nu fått samma problem igen när jag har en ny sadel (4 år senare) så jag tror också att det är sadlens tryck som är fel.

En annan intressant sak är att i vinter är första gången som jag inte klippt sadel läget. Kanske mycket svett etc men jag tror nog mest på fel med sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
766
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: tara
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 212
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp