Sadelknutor/proteinknölar?

Vella

Trådstartare
Hej nu har som sagt min häst fått några knölar på ryggen.
Jag har läst lite om sadelknutor och de och det står att dom är ungefär lika stora som en ärta.
Min häst har två stycken av vad det nu är på ena sidan av ryggen så är det en liten som är ungefär som en ärta. Den har hon inte ont utav.
Sedan på andra sidan är en som började med att va liten men har växt och är lite större nu. kanske som två ärtor om man ska jämföra det så. kan det fortfarande vara det då eller är det nått annat? och den har hon inte ont av när man trycker den bara neråt men tar man tag "runt" den eller vad man ska säga o "drar den fram och tillbaka i små rörelser då" så reagerar hon som att det gör ont eller ät oskönt.

Också när jag sett bilder på dom så har hästarna saknat päls på dom men pälsen är kvar på min häst.

ska jag tro att de är sadelknutor eller proteinknölar?

Tack på förhand! :)

Sv: Sadelknutor/proteinknölar?

Enligt dom som förstår sig på det finns inte proteinknölar. Om en häst reagera på protein blir det inte i form av knölar. Däremot kan knölar uppkomma som resultat av allergi på hästar lika väl som på människor.
Sadelknutor kommer av tryck ifrån en sadel som inte passar hästen eller som har legat fel t ex med veck på vojlocken.

Är knutorna under huden så du kan nypa under dom eller liksom lyfta upp dom (svårt att förklara)?
Eller verkar dom sitta i huden eller sitta fast så att dom inte går att lyfta som en bula?

Nähä okej, jag läste bara lite om det och då nämndes dom.
jadu bra fråga :/ skulle tro i huden men jag vet faktiskt inte o dom är väldigt hårda känns nästa som det skulle vara brosk knölar.

Titta efter noga och se så att det inte är något som sitter utan på huden som skållor.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 793
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 671
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka