Sadelinpassning, sista revbenet

Tossa90

Trådstartare
Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1 1/2 vecka efter ja hämtat sadel så har ja märkt att sadeln inte alls passar. den är för lång oxh ligger bakom sista revbenet :/. har ångerrätt på 14 dgr: borde jag ringa å be om å få lämna tillbaka den å få en kortare sadel.?

för Visst är jag inte helt ute å cyklar, när ja tänker att sadeln inte får ligga bakom sista revbenet?
 
Nu är jag verkligen inte någon expert på området men jag har lärt mig att bössorna ska släppa innan sista revbenen
 
Det beror på vad det är för sorts sadel. Bomlös eller bom? Bladsadel (western, aussie stock, en del akademiska) eller bossor?
 
1000007505.jpg

Lite osäker på vart sista revbenet är då han är tjock så svårt å känna. 😮‍💨


Någon som e kunnig å kan se om de tkr den e för lång elr lagom?
 
Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1 1/2 vecka efter ja hämtat sadel så har ja märkt att sadeln inte alls passar. den är för lång oxh ligger bakom sista revbenet :/. har ångerrätt på 14 dgr: borde jag ringa å be om å få lämna tillbaka den å få en kortare sadel.?

för Visst är jag inte helt ute å cyklar, när ja tänker att sadeln inte får ligga bakom sista revbenet?
Hur känns den i galoppen? Hästarna blir ofta ”åt det fyrtaktiga hållet” i galopp om sadeln är för lång. Du ska absolut inte ha sadeln längre fram, och får du plats i en mindre hade jag satsat på det om jag var du.
 
Hur känns den i galoppen? Hästarna blir ofta ”åt det fyrtaktiga hållet” i galopp om sadeln är för lång. Du ska absolut inte ha sadeln längre fram, och får du plats i en mindre hade jag satsat på det om jag var du.
Har ibte tänkt på de tyvärr 🤔
Nej exakt, nu drog ja fram de lite mer än ja brukar, känns sådär😬

denna är 17 tum å 16.5 tum är minsta storleken de har
 
Ser fortfarande ut som om bogbladet ligger mot bossan/ Panelen. lyft ett framben och känn efter bogbladets kant om sadeln ligger emot..
Det är rumpan som ska få plats utan att man sitter på bakvalvet, det avgör tumstorleken . Den har rundbossor vilket är bra.
 
Ser fortfarande ut som om bogbladet ligger mot bossan/ Panelen. lyft ett framben och känn efter bogbladets kant om sadeln ligger emot..
Det är rumpan som ska få plats utan att man sitter på bakvalvet, det avgör tumstorleken . Den har rundbossor vilket är bra.
okej får kika :)

Ja brukar få plats i 16.5 tum. men frågan är om sadeln blir kortare om ja tar en 16,5 tum elr om ja måste leta helt ny sadelmodell 🤔😬
 
Fråga leverantören :)
Ringde å frågade å de sa att det tyvärr är svårt å veta om en 16,5 blir tillräckligt kort för å passa hästen.

men ja kmr höra av mig till återförsäljaren å häva köpet :/

Så tråkigt när man inte kan lita på sadelutprovare :(.
tänker att ha koll på hur lång sadel hästen kan ha borde väl va en av de viktigaste sakerna att titta på :/
 
Generellt sett så borde anläggningsytan bli kortare
ja tkr ju de 🤔 men ja mätte anläggningsytan igen å tror ja lyckades hitta sista revbenet bättre denna gång å tror ja skulle behöva ha en 16 tummare. så kmr nog behöva en helt ny modell :(.

om sadelutprovare provar ut en sadel som inte passar borde man inte få något avdrag på en nytt inpassningstillfälle? 🤣
 
En sadelutprovare säljer sadlar, inte säkert dom är så kunniga till skillnad mot sadelmakare.
Tycker inte den ser så lång ut på hästen.
Nu har jag mest erfarenhet av Islandshästar där detta är en ständig fråga.

okej :) ja har tyvärr lite dålig koll på skillnaderna mellan deras utbildning. :)
okej :) ja jag har förstått det :)
ja tänker att de kanske e värt å pröva en kortare sadeln :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Lhas
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 097
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp