Sadelinpassning på turridning.

Ela66

Trådstartare
Jag har varit på turridning med islandshäst av en tillfällighet. Jag och en grupp ovana deltagare.
Ledaren var noggrann och gick igenom innan hur tränsning och sadling skulle ske och visade noga för alla. Det som fick mig att fundera var när hon pratade sadling.
Hon visade placeringen av sadeln och beskrev det så här:
Fram ska sadeln ligga bakom muskeln här. (hon visade bogbladet)
Bak måste man kontrollera så att den inte kommer för långt bak. (så långt höll jag med) För att kontrollera detta ska man ta handen mitt i virveln och dra rakt upp. Bakom den punkten får inte sadeln lígga.

Jag kände att jag ville protestera högt men att det inte var rätt tillfälle.
Sadeln ska inte ligga bakom sista revbenet. Det gäller ju alla hästar oavsett ras. På länden ska inga sadlar ligga. Det kan ju inte vara annorlunda för Islandshästar på den punkten.
Om man drar handen rakt upp från virveln så fäster sista revbenen minst en handsbredd längre fram. Man kan känna revbenet och följa det så långt det går och sen gå rakt upp så hittar man rätt.

Min fråga är egentligen:
Är detta en vedertagen "regel" bland islandryttare eller är det bara det här företaget som fått sadelinpassning helt om bakfoten?

En av anledningarna till frågan är också att jag varit i diskussion tidigare med just Islandsryttare om sadelns placering. Och just för att de hävdat att sadeln ska ligga alltför långt bak så att hästen får tryck av bommen på länden. (För att tvinga sadeln ligga där bak har de använt förgjort bland annat, men sadeln strävar ju framåt i det läget)
De har avfärdat mig med att jag inte kan något om Islandshästar, men i min värld är det hästar precis som alla andra raser och de har sitt sadelläge där sadeln ska placeras.

Så hur är det egentligen? Ni som kan detta och har större erfarenhet av "Islandsvärlden" kan säkert ge mig svar.

Sv: Sadelinpassning på turridning.

Om man drar handen rakt upp från virveln så fäster sista revbenen minst en handsbredd längre fram. Man kan känna revbenet och följa det så långt det går och sen gå rakt upp så hittar man rätt.
Ca en handsbredd framför virveln har jag också fått lära mig. Går man rakt upp från virveln hamnar sadeln alldeles för långt bak.

Jag har också fått lära mig ca en handsbredd framför virveln. Så det där företaget hade det nog lite fel.

Däremot håller jag inte riktigt med om att alla hästar har ett sadelläge, oavsett ras. Gångartshästar, tex islandshästar, TWH o andra amerikanska raser, har ju en (eller flera) extra gångarter där de behöver extra stor bogfrihet för att kunna ta så stora frambensrörelser. Dessa hästar brukar man placera sadeln något längre bak på för att öka just bogfriheten. Det innebär INTE att man sätter sadeln på länden dock. Alltså, på islandshästar KAN man sätta sadeln precis som på en "vanlig" häst, men man GÖR det sällan eftersom man vill åt bogfriheten. ;)

För att få sadeln att stanna i rätt läge, och inte glida fram o trycka mot bogbladen kan man använda för- eller bak-gjord. Jag tror att detta är vanligare på islandshästar än andra raser eftersom man dels vill ha sadel något längre bak och dels så har många islänningar anlag för låg manke och gräsmage.
Min ena islandshäst blir rund som en tunna på somrarna, oavsett betesmängd och motionering, och har ganska låg manke. alltså använder jag en extragjord på honom på somrarna för att hindra sadeln att hamna "på halsen".

Oj vad långt det blev... Kanske ska tillägga att jag inte är någon slags sadelexpert men detta är helt min egen erfarenhet efter närmare tio år med islandshästar och innan dess "vanliga" hästar...:)

Fast nu har ju de flesta islandshästar så kort rygg att om man är en handsbredd från virveln så är det ofta ett mått som verkar stämma någolunda från häst till häst.

Om man tar det bakvägen.... så brukar det ofta vara så att om man sadlar bakom bogbladet så hamnar sadeln automatiskt typ en handsbredd ifrån virvel eftersom ryggarna är så korta. Dessutom är det ju ganska vanligt förekommande med för långa sadlar.

Kl

Jag håller delvis med om att många sadlar för långt bak, sadelgjorden mitt på magen och två handsbredder bakom bogbladet. Skulle aldrig fungera på min, han protesterar om sadeln hamnar för långt bak. Av misstag då.
Alla kanske inte har sadelinpassning som det viktigaste , även ekonomin spelar in. För långa sadlar har ju varit på tapeten länge så jag förstår inte varför det inte slagit igenom överallt.

just den regeln om sista revbenet fick jag lära mig när jag va på sadelkurs för många år sedan. då gälllde det "vanliga" ridhästar med ganska långa ryggar.. nu när jag rider islänning är jag extremt noga med hur jag lägger in sadel efterssom jag rider i 18" vilket inte många hästar kan ha pga korta ryggar. jag tog hjälp av en diplomerad sadelutprovare och hon lärde mig att jag skulle göra handen så bred som möjligt (efterssom jag har små händer *ler*) lägga lillfingret just framför virveln och lägga ner handen på hästen frammåt. då får sadeln inte ligga bakom min tumme. hoppas att nån förstår hur jag menar:p

=Idahoe;12346665]Jag har också fått lära mig ca en handsbredd framför virveln. Så det där företaget hade det nog lite fel.
Tråkigt nog är det ett företag som haft turridningar i ett 20 tal år. Mycket ryggproblem bör det blivit efter vägen.
Däremot håller jag inte riktigt med om att alla hästar har ett sadelläge, oavsett ras. Gångartshästar, tex islandshästar, TWH o andra amerikanska raser, har ju en (eller flera) extra gångarter där de behöver extra stor bogfrihet för att kunna ta så stora frambensrörelser. Dessa hästar brukar man placera sadeln något längre bak på för att öka just bogfriheten. Det innebär INTE att man sätter sadeln på länden dock. Alltså, på islandshästar KAN man sätta sadeln precis som på en "vanlig" häst, men man GÖR det sällan eftersom man vill åt bogfriheten. ;)

Bogfrihet vill väl alla ryttare ha, oavsett vilken inriktning man har. 2-3 fingrar bakom bogbladet ger bogfrihet även åt en gångartshäst. Hur skulle dagens dressyrhästar kunna gå med de spektakulära frambensrörelserna annars? Med tanke på att islänningar ofta har korta ryggar har de ett förhållandevis kort sadelläge. Om ryttaren då sadlar ännu längre bak kommer sadeln ofrånkomligt att hamna på länden. (som inte ska bära vikt) I kombination med att islänningar ofta rids av vuxna som har 17-18" sadlar är det ännu svårare att hitta en sadel som inte är för lång. Bogfrihet, men ingen sadel på länden.
Bakom bogbladet men inte längre än där sista revbenet fästen är sadelläget på hästar. Även på Islandshästar anser jag.
Min ET har berättat om hur ofta hon möter islänningar med ryggproblem just för att de har för långa sadlar.
För att få sadeln att stanna i rätt läge, och inte glida fram o trycka mot bogbladen kan man använda för- eller bak-gjord. Jag tror att detta är vanligare på islandshästar än andra raser eftersom man dels vill ha sadel något längre bak och dels så har många islänningar anlag för låg manke och gräsmage.
Jag har själv en häst med låg manke och dessutom ett sadelläge längre bak än sadelgjordsläget. Jag gör vad jag kan för att få sadeln att inte glida fram, men en förgjord är inget alternativ tycker jag. Bakåtskuren gjord eller svanskappa föredrar jag.

Fast nu har ju de flesta islandshästar så kort rygg att om man är en handsbredd från virveln så är det ofta ett mått som verkar stämma någolunda från häst till häst.

Om man tar det bakvägen.... så brukar det ofta vara så att om man sadlar bakom bogbladet så hamnar sadeln automatiskt typ en handsbredd ifrån virvel eftersom ryggarna är så korta. Dessutom är det ju ganska vanligt förekommande med för långa sadlar.

Problemet var ju här att de inte sadlade en handsbredd framför virveln utan sadeln fick ligga ända bak till virveln. (alltså på den känsliga länden)
På normallånga ryggar hamnar oftast sadeln bra när man sadlar bakom bogbladet, men på islänningars korta ryggar blir det ofta för långt bak ändå.
Det är ju hästarnas hälsa det handlar om.

Utan att ta diskussionen i sin helhet är det en sak som jag faktiskt reflekterat över tidigare, idag är sadlarna förhållandevis välanpassade till hästarna. Så var det intet när jag började med islandshäst, då pratar vi Astund ala motorväg eller Goertz ala filmsoffa för 8 pers. Inte ens då fanns ryggproblem i den förväntade utsträckning som borde ha varit, tvärtom så var det få ryggproblem just då fast både sadel och ridstil stred mot allt annat.:o

Men då kan man ju diskutera vad som skadar hästarna mest i längden? en sadel på bogbladet eller en sadel för långt bak?

När jag lägger på sadeln så har jag bogbladet som märke :)! Några cm bakom (ungefär 4-5 cm) tycker jag är bra! Jag anser att, för att en häst ska kunna vara mjuk i sidorna och kunna ha bra aktion så måste bogen få vara fri:)! Rakt ovanför virveln låter ju helt knasigt tycker jag :confused:. Då tycker jag att den ligger för långt bak !

:D

Utan att ta diskussionen i sin helhet är det en sak som jag faktiskt reflekterat över tidigare, idag är sadlarna förhållandevis välanpassade till hästarna. Så var det intet när jag började med islandshäst, då pratar vi Astund ala motorväg eller Goertz ala filmsoffa för 8 pers. Inte ens då fanns ryggproblem i den förväntade utsträckning som borde ha varit, tvärtom så var det få ryggproblem just då fast både sadel och ridstil stred mot allt annat.:o

Jag satt och funderade på det då jag köpte min första sadel, en Ástund. Som faktiskt gick upp över länden, ärligt sagt :o Eftersom den gled något, satt den tydligen inte bra heller :angel:

Tjockt, tvådelat bett hade han också :cool:

Jisses, ja....Hästen töltade och utvecklade fin pass efter ett års träning. Gick en enkel fälttävlansbana med den sadeln det år vi sommarjobbade i Leksand.

Min första sadel var en Jaspis, 18" och spadar. Den sålde jag till en turridningsfirma för ett par år sedan. De hade mest allroundsadlar i "damstorlek" och ville ha en sadel för stora ryttare.

Men en sadel ska ju varken ligga på bogbladet eller länden. Varför skulle någon vilja ha en sådan diskussion?

Det är inte alltid så lätt att hitta en sadel som rymmer en vuxen rumpa, men är tillräckligt kort för en kortryggad islandshäst.
Vilket är då minst dåligt - att sadeln ligger något för långt fram eller något för långt bak?
(Och ja, jag vet att hästen förmodligen hade mått allra bäst av att inte ridas av en ryttare vars rumpa kräver större sadel än hästen har rygg för.)

Men då kan man ju diskutera vad som skadar hästarna mest i längden? en sadel på bogbladet eller en sadel för långt bak?

Om sadel ligger för långt fram och om den INTE trycker så borde ju det endast hämma hästens rörelser och det torde inte hästens hälsa ta skada av , eller ?
Hästen kanske "tvingas" ta kortare steg men hälsan bör ej påverkas av det....

Däremot om sadeln ligger för långt bak så det blir vikt och tryck på ett ställe där det inte borde så torde hästen ta skada av det.....
Att musklerna inte utvecklas, blir hämmade och att hästen är öm och kanske har lite småont hela tiden....

Därmed inte sagt att något av detta är bra men i värsta fall om man är tvungen att välja......

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 150
Senast: caballus
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 281
Senast: bigganl
·
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama