Sadelhjälp!

IterBis

Trådstartare
Är på jakt efter en ny hoppsadel till min fullblodsgrabb då hans nuvarande varken passar mig eller honom särskilt bra. Gärna i prisklassen 4000-6000, det borde man väl kunna få en hyffad begagnad sadel för?

Sadeln ska vara brun, helst Havannafärgad, Tabacco eller liknande.
Har ni några tips på sadlar som kan tänkas passa honom?

Slänger upp två bilder här, (dem enda helkroppsbilder jag hade på datorn, ska försöka fixa nån bättre..)Ignorera avsvampningsmärkerna..:angel:

Som ni ser har han ganska mycket manke ochsvängd rygg.

Sv: Sadelhjälp!

;) ja, han stämmer ju verkligen in på beskrivingen ;)

Skämt å sido - jag ser inga bilder :(

Hejsan! Jag har en fullblodsgrabb som jag har haft stoooora sadelroblem med! dom är rätt lika över ryggen..... Dom jag har provat är:

HUSAR HOPP (för hård stoppning som är permanent)
HUBERTUS HOPP (inte tillräcklig plats för manken)
WINTEC HOPP (ligger bra men luftsystemet gör sadeln för hård)
SANTA CRUZ HOPP (passar inte nånstans)
PFIFF DRESSYR (Rätt bra men dålig kvalite till högt pris)
CLIFF BARNSBY DRESSYR (Bra men dyr, något tung sadel)
CROWN DRESSYR (Riktigt bra och bekväm sadel)
KIEFFER ALLROUND (Hård och obekväm)
PRESTIGE HOPP (för högt pris för en inte så märkvärdig sadel)

Nu har jag till hoppning en PESSOA AMO och till Dressyr en EDINBURGH

Pessoan ligger klockrent och även dressyrsadeln! Jag varierar mellan sadlarna hela tiden och tränar honom utan sadel några gånger/vecka också! Viktigast är att han inte blir kall, regn är det allra värsta!

LYCKA TILL!!

Tack för svar! Kollade lite på Pessoa Amo på nätet, den såg intressant ut. Men nu verkar den vara såld. =/

Tror en passier kanske kan passa. Vad jag vet finns dem i tabocco mm. fast det kostar ju en hel del:angel: Finns dock beg. brun och svart av lite äldre modell. Har själv haft en passier hopp med klossar för knä och vader. Min absoluta favo sadel hittils. Hade den på häst som liknade din i kroppen.

Har fundrat på en Zaldi Star också.

Niklasson: Vet inte riktigt vilken bovidd, men skulle gissa på nomal?

har ett fullblod som också har mkt manke, ganska lik din. Jag har en Lemetex alpina. Kostar ca 8000 ny. Finns bara i 1 bomvidd men på min låg den kanon!! Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 122
Senast: Harbor
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Miljon
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?