Sadelhjälp

Glimfeather

Trådstartare
Min häst är irriterad på någonting, jag har plockat bort bettet, det hjälper inget, så nu misstänker jag att det är sadeln hon inte gillar. Den ligger bra, men något nära manken kanske. Sadeln jag har nu är en Jackson santa cruz, alround. Det är ju ett ganska billigt märke och ska jag nu byta så får jag ju sälja den här (räknar med att få minst 5000 för den). Kan man hitta begagnade bra sadlar för det priset? Är det någon idé att köpa en i syntet? Är det bra sadlar? Ska man köpa en ny i syntet eller en begagnad i läder? Jag gillar inte riktigt tanken på begagnat iom att den redan har satt sig efter en annan häst coh så måste jag stoppa om osv. *Ska man ta hem några syntet från hööks och prova? Ta ut sadelutprovare samtidigt så h*n får avgöra om de ligger bra? Eller provar bara såna ut egna sadlar (då stiger ju priset till det dubbla mot vad jag kan betala, vet ingen utprovare som provar sadlar för mindre än 10 000). Vill ju ha en rinktig som provar ut sadeln så det blir rätt den här gången. Nu börjar hästen bli lite rund, går på bete, ska man vänta till hösten eftersom hon lär ändra sig då? jag är ganska säker på att det är sadeln hon inte gillar nu. Den låg bra när jag köpte den, men sen ffick hon vila och tappade massa muskler, sedan blev hon väldigt smal, men nu har hon börjar lägga muskler igen, men sadeln ligger ändå inte bra. Hur bör man sälja sin gamla sagel? Privat eller till en affär?

Kan lägga till att hästen är ett fullblod med hög manke...

Senast ändrad:
Sv: Sadelhjälp

Jag skulle ta ut en sadelmakare först och kolla om sadeln passar. Gör den inte det sälja den och köpa ny/begagnad. Även den utprovad då förstås.

Ang. Hööks. Du kan inte låna hem sadlar från dom utan du köper och om den inte passar lämna tillbaka...

Senast ändrad:

jag är väldigt säker på att den inte passar, den ligger väldigt nära manken och jag har praktiserat hos en sadelmakare så jag kan lite i alla fall. men då måste man nästan köpa sadeln från sadelutprovaren då eller?

Du kan ju i stort sett prova vilken sadel du vill under förutsättning att du har någon kunnig sadelutprovare el dyl som kollar så att sadeln ligger bra.

Jag själv, tycker inte att en välgjord syntetsadel är på något sätt sämre än en välgjord lädersadel. De är ffa lättare, smidigare att sköta, billigare och något som jag prioriterar starkt; de är ofta skönare. Egentligen är det bara en prisfråga när det gäller syntetsadlar (iaf när man pratar syntetsadlar av kvalitet, typ Wintec o Throwgood, de är varken bättre eller sämre än en lädersadel), det är lika viktigt att en syntetsadel passar, precis som lädersadeln.

Själv är jag helt frälst i Griffinsadlarna som Hööks säljer, har både haft ett antal och ridit i ett antal. Mycket trevliga sadlar, och mycket sadel för pengarna! :bow:

Det lär vara lättare att prova ut en sadel i höst troligen, dels för att då är hästen "mest lik" sitt "ideal" eller vad man nu ska säga.

Sen huruvida du ska sälja sadeln själv eller via en affär eller dylikt är helt upp till dig. Det krävs mer av dig (såsom ställa upp att visa sadlen för diverse intresserade) när du säljer sadeln själv, även fast du kanske får ut lite mer för den än om du säljer den i butik (de brukar vilja ha en viss del av försäljningsvärdet ju).

En annan sak som jag vill uppmärksamma dig på, är att det är inte alltid utrustningen det är fel på när hästen börjar "bråka". Det kan lika gärna vara att den har ont någonstans (helt oberoende av bett/sadel etc), och därför kan det kanske vara befogat att ta kontakt med en veterinär för att kolla att hästen är frisk i övrigt.

Lycka till! :) :bow:

tack för ditt svar :)
Jag är också lite inne på griffin faktiskt, men de verkar bara finnas för lite bredare ästar med platt rygg? De är ju utskurna i manken också, jättebra för oss med hästar med mankar i metersklassen ;)

Lånade en sadel när jag inte hade den jag har nu, en syntet som en jättebraf fjording har haft, inte skön att sitta i men hästen verkade gilla den. konstigt eftersom hon inte ärlika bred som fjorden...men den satt bra! kanske ska låna den tills i höst och prova ut en ny då? då vet jag ju om det är sadeln som krånglar också :)

fast egentlgen hade jag velat ha henne lite rundare än hon är nu hela året, men det är jättesvårt även om hon har en foderstat anpassad för en löphäst...

Senast ändrad:

Det bästa Du kan göra är att ta ut en sadelinpassare. Då kan denne avgöra huruvida sadeln är rätt för Dig och hästen. Du kan kontakta mig på privatmeddelanden. Jag kan där ge Dig ett namn på en dutig sadelinpassare i Ditt område.

Huruvida sadlarna passar lite bredare hästar med platt rygg, beror nog på vilken modell på sadel det handlar om. Till mitt varmblodssto hade jag från början en Griffin Dressyr med vid bom, och den bommen var runt 95 grader. Den passade jättebra på henne (rak rygg, med "normal" manke) ända tills hon musklade på sig. Då blev det lite problem. Provade en X-vid Griffin Haflinger Dressyr, men den var lite för låg i framvalvet för vår del, annars har jag för mig att den ligger på runt 105 grader.
Iallafall så slutade det för oss med en bomlös sadel, men det är en helt annan historia.

Tänkte på en sak, har du mätt gradantalet på din hästs rygg förresten? Sånt kan vara bra att veta nr man är på jakt efter sadlar så man kan sålla bort sådana som inte skulle passa rent gradmässigt...

Du kan hitta sadel utprovare som provar för mindre än 10.000!!

Sharpman tex. har både nya och begagnade sadlar, de provar åt dig, dessutom får du lösa in din gamla om de anser den värd pengar av vettig kaliber, och tillgodoräkna dig dessa pengar på den nya sadeln. de har även kredit upplägg om man så vill. de är oerhört kunniga, kan inte säga NOG väl saker om dem, har hjälpt mig jättemycket. vet inte vart du bor (glömt :crazy: ) men det måste finnas liknande företag i andra trakter oxå tänker jag...?

Svar till alla:

Tack för hjälpen :bow: Jag bor i bohuslän, ni får gärna pm:a om bra utprovare. kan tyvärr inte åka någonstans så utprovaren måste komma till mig...

har inte mätt gradantalet på ryggen, nån som kan säga hur man gör? jag minns inte :o

Dokumentation av "mankmått" 5 centimer bakom hästens bogblad och omslutande muskulatur.

Köp en flexibel kurva på bokhandeln. Gör sedan en markering mitt på denna med en penna.
Hästen ska stå rätt med normal hållning. Måttet ska tas 5 centimeter bakom hästens bogblad och omslutanden muskulatur. Lägg den flexibla kurvans mitt uppe på hästens tornutskott. Tryck sedan försiktigt ner kurvan på båda sidorna mot hästen. Lyft försiktigt av kurvan och rita ner "måttet" på ett papper. Gör detta ett par gånger så att Du ser att måttagningen blir lika.

Det hela handlar om att rita av en form som ska stämma överens med sadelns stomme.

Tänk på att en häst kan arbeta i en helt annan form än den har under måttagningen. Man måste därför alltid rida med en sadel för att försäkra sig om att den är rätt för hästen och sig själv.
Ska man göra en sadel just för en häst måste man enligt min mening anlita "Karlsson på taket" för att flyga över hästen, när den arbetar i rätt form, och gjuta av hästens rygg.

Är inte intresserad av en bomlös... jag vill kunna hoppa... ;)

Ska kolla hemsidan!

tack för hjälpen igen alla :D

Haha vad säger att man inte kan hoppa i en bomlös? Flexion fungerar utmärkt. MEN då stiger ju genast prisklassen ;)

Det är så otroligt svårt att tipsa om sadel när man inte vet hur hästens rygg ser ut. Till en rak rygg brukar de äldre wintecsadlarna ligga bra! Och man sitter bekvämt dessutom.

Hm... är du verkligen säker på det att de äldre Wintecsadlarna passar rakar ryggar? Jag har den erfarenheten att det snarare är tvärtom (lånat/provat 3 Wintecsadlar, från åren 1990?-1997), för på min rakryggade häst passade de inte alls. Inte heller de nyare Wintec (med utbytbart koppjärn), där sadeln bara blir mer och mer bananformad ju vidare järn man använder.
Min erfarenhet är att Griffin brukar ligga bäst på raka ryggar, och Wintec på mer svankiga/böjda.

Glimfeather skrev:
tack för ditt svar :)
Jag är också lite inne på griffin faktiskt, men de verkar bara finnas för lite bredare ästar med platt rygg? De är ju utskurna i manken också, jättebra för oss med hästar med mankar i metersklassen ;)

Jag har en Griffin Richard Davidson dressyr (vid bom)till mitt lilla Fullblod. Och hon är inte speciellt bred, dessutom har hon manke ;)

Jag har också praktiserat hos en sadelmakare, eller ien butik som hade sadelmakare men var mest med denne. Lärde mig MASSOR om sadlar och passform mm. Men känner mig inte så fruktansvärt säker så när det kommer till sadlar är det denne som kollar, stoppar om, provar ut etc.

Att du anlitar en sadelutprovare innebär väl inget köptvång, du betalar ju för dennes besök i vilket fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka